Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejlindbetaling af månedlig leje!! - Erhverv

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino co.

Jeg er i den uheldige situation at vi ved manglende kontrol/korrespondance internt har betalt leje af skurvogne i en periode over et halvt år. Bad business!!

Forhistorien kort:

Sagen er den at vi ved optakten til afmeldingen af skurvognene drøftede overtagelse af en anden virksomhed - i samarbejde med udlejningsvirksomheden. Der blev i porten aftalt at den anden virksomhed betalte min virksomhed 50% af fragten, hvilket også skete via intern forretning udenom udlejeren(Der er ikke noget forkert i en sådan aftale, da det blot handler om at dele en udgift, og ikke udlån eller fremleje til tredjemand). Da skurvognene skulle afmeldes indkaldte udlejer til et møde med alle parter. Dette blev meldt ud d. 23.04.2015. Den efterfølgende søndag(26.04.2015), afmeldte vi skurvognene pr. 01.05.2015, samtidig med at vi skrev at vi ikke var i stand til at møde op til mødet.

Der har sidenhen ikke være nogen som helst form for korrespondance mellem os og udlejer, og vi har fejlagtigt indbetalt fakturaer ved fejl.

Sagen har nu været indsendt til inkasso og udlejers sidste udmelding er at udlejer bestrider befordringen.

Vi vurderer selv at skurvognene er opsagt oprigtigt - sort på hvidt. Dog har vi fortsat betalt lejen.

Spørgmålet er nu hvem der har ret - og kan man virkelig fortolke fejlindbetalinger som accept/bekræftelse på lejeaftalen?

Der er tale en sum på over 150.000 - hvor dumme vi end må føle os!

Med venlig hilsen

En ung og uerfaren mester.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par spørgsmål til opklaring?

- Har udlejeren af skurvognene sendt jer decidere fakturaer hver måned med hvert sit fakturanummer? Eller har i bare "glemt" at afmelde en fast overførsel i banken hvor i bare har betalt et fast beløb angivet i en lejekontrakt?

- Har i haft adgang til skurvognen? Nu ved jeg ikke om man normalvis laver afleveringsforretning på en skurvogn ligesom ved leje af fast ejendom, tænker at der er vel en nøgle eller lignende som skal afleveres?

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par spørgsmål til opklaring?

- Har udlejeren af skurvognene sendt jer decidere fakturaer hver måned med hvert sit fakturanummer? Eller har i bare "glemt" at afmelde en fast overførsel i banken hvor i bare har betalt et fast beløb angivet i en lejekontrakt?

1. vi har mauelt betalt deciderede fakturaer hver måned. Det er gjort i den tro i forbindelse med at vi også har haft andre skurvogne indlejet.

- Har i haft adgang til skurvognen? Nu ved jeg ikke om man normalvis laver afleveringsforretning på en skurvogn ligesom ved leje af fast ejendom, tænker at der er vel en nøgle eller lignende som skal afleveres?

2. Nej. Nøglerne blev jf. mailkorrespondace ved afbestilling indleveret til byggeledelsen på pladsen, hvorfra udlejeren kunne hente dem ved afhentning af skurvognene. Vores virksomhed bestilte selv rengøring af skurvognene inde nøglerne blev udleveret hos byggeledelsen. Alternativet til udlevering af nøgler til byggeledelsen er at nøgler ligger et aftalt sted i tilfælde af at vores ansatte ikke er tilstede ved afhentning. Ligeså ligger nøgler også et aftalt sted efter udlejer har leveret selvsamme skurvogne.

I min optik er der alene en udlejer der ikke har været vågen idét skurvognene ikke er registreret som afmeldt, og vores virksomhed har sovet gevaldigt i timen ved fortsat at betale fakturaer for lejen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Den nye mester:

Sagen har nu været indsendt til inkasso og udlejers sidste udmelding er at udlejer bestrider befordringen.

Vi vurderer selv at skurvognene er opsagt oprigtigt - sort på hvidt. Dog har vi fortsat betalt lejen.

Spørgmålet er nu hvem der har ret - og kan man virkelig fortolke fejlindbetalinger som accept/bekræftelse på lejeaftalen?

Der er tale en sum på over 150.000 - hvor dumme vi end må føle os!

Virkelig træls situation i er havnet i.

 

I og med fordringen er bestridt så skal dette jo formentlig løses i byretten (med mindre i finder en løsning selv) og problemet med at gå i retten er at selv den "mest sikre" sag har noget procesrisiko! Endvidere er en retssag forbundet med udgifter for jer begge, og advokater ligger sjældent fingre imellem når de skriver fakturaer!

Så inden sagen når ned foran dommeren, kan jeg kun opfordre jeg til at spare omkostningerne på en retssag og løse det med en aftale. Ja, jeg ved godt, det betyder du ikke får alle pengene men til gengæld er der heller ingen risiko for at tabe endnu mere. 

Lige en lille bemærkning; hvis du kontakter modparten for at lave en aftale, så gør det mundtlig! Et skriftlig forslag kan i en evt. retssag bruges imod dig, hvis det på en eller anden måde antydes du selv er skyld i dette!

Den nye mester:

Lige et par spørgsmål til opklaring?

- Har udlejeren af skurvognene sendt jer decidere fakturaer hver måned med hvert sit fakturanummer? Eller har i bare "glemt" at afmelde en fast overførsel i banken hvor i bare har betalt et fast beløb angivet i en lejekontrakt?

1. vi har mauelt betalt deciderede fakturaer hver måned. Det er gjort i den tro i forbindelse med at vi også har haft andre skurvogne indlejet.

- Har i haft adgang til skurvognen? Nu ved jeg ikke om man normalvis laver afleveringsforretning på en skurvogn ligesom ved leje af fast ejendom, tænker at der er vel en nøgle eller lignende som skal afleveres?

2. Nej. Nøglerne blev jf. mailkorrespondace ved afbestilling indleveret til byggeledelsen på pladsen, hvorfra udlejeren kunne hente dem ved afhentning af skurvognene. Vores virksomhed bestilte selv rengøring af skurvognene inde nøglerne blev udleveret hos byggeledelsen. Alternativet til udlevering af nøgler til byggeledelsen er at nøgler ligger et aftalt sted i tilfælde af at vores ansatte ikke er tilstede ved afhentning. Ligeså ligger nøgler også et aftalt sted efter udlejer har leveret selvsamme skurvogne.

I min optik er der alene en udlejer der ikke har været vågen idét skurvognene ikke er registreret som afmeldt, og vores virksomhed har sovet gevaldigt i timen ved fortsat at betale fakturaer for lejen.

Som du beskriver det vil jeg helt klart mene at dit stærkeste argument er, at du skriftlig har opsagt aftalen og har anvist hvorledes nøglerne afleveres. Hjørnestenen i enhver sag er aftalegrundlaget, det går mere eller mindre forud for alt andet (specielt i en sag mellem 2 professionelle parter)

 

Spørgsmålet er så om din betaling af fakturaer kan betragtes som en forlængelse af den allerede opsagte aftale? Det er umiddelbart det sværeste at svare på, for det kræver at man kender til jeres samhandelshistorik og hvordan forløbet i tidligere afleveringsforretninger mellem jer er foregået. Du skriver du er ny selvstændig, så der er måske ikke så meget historik jer imellem, så vil det nok nærmere være et spørgsmål om hvad der er af kutyme i branchen, med andre ord; Burde du som selvstændig være klar over at en betalt faktura er lig med en forlængelse af aftalen?

 

Umiddelbart vurderer jeg du står stærkest i en evt retssag, men kun dommeren kan give det endelige svar.

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Vi har ikke haft noget samarbejde med leverandøren tidligere og hvad angår kotume fra branchen kan jeg kun forholde mig til det samme som når man lejer lifte ved selvsamme virksomhed. Liften afmeldes pr. tlf. Udlejer afhenter. I dette tilfælde har vi fremsendt en mail på opsigelsen.

Jeg prøver at forholde mig lidt til at ambulancevirksomheden Bios af det offentlige blev erklæret konkurs og vandt sagen. Tilfældet her var ligeledes en gammel betalt regning. Hvad der eller ligger bag dette af aftaler ved jeg ikke.

Jeg tror at vi i første omgang må have en snak med en jurist. Der bør dog være 100% klare retningslinier hvis man vægler at se isoleret på det.

Isolation 1.
Skugvognene er afmeldt pr. mail. AFtalen er overholdt fra vores side.

Isolation 2:

Der er ved fejl betalt for meget. Kreditnota fremsendes ligesom man gør alle andre steder hvor der f.eks. bliver betalt en faktura to gange.

Som den ramte kan det være svært at se det anderledes. Hvordan et retssystem kigger på det, ved jeg ikke :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Den nye mester:

Som den ramte kan det være svært at se det anderledes. Hvordan et retssystem kigger på det, ved jeg ikke :)

Det forstår jeg fuldt ud, ville formentlig selv tænke som dig. 
Det eneste jeg vil sige, er at du skal lytte til hvad andre giver af input. Og tag det med når du skal træffe beslutningen om hvad du gør!

Den nye mester:

Jeg tror at vi i første omgang må have en snak med en jurist. Der bør dog være 100% klare retningslinier hvis man vægler at se isoleret på det.

Lyder rigtig fornuftigt, og gør dig selv den tjeneste at spørge advokaten om de vil give et gratis bud på hvordan de mener du rent juridisk står. Hvis den første advokat du spørger ikke vil give et gratis bud, så ring til en anden! Der findes altid en advokat som godt vil give et bud på sagen.

 

Og husk nu at bede advokaten om et prisoverslag på hvad det koster at føre sagen! 

Tilmeldt 18. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det rigtig godt at jeg fik lavet denne tråd:)

Mange tak for inputtet og informationerne - det er er altid godt at få tingene vendt!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)