Det er nødvendig for os at bruge e-conomic, hvilket er gået ok selvom jeg står for det selv indtil videre. Men der er to situationer jeg ikke helt kan gennemskue hvordan jeg skal korrekt bogføre: 1. Jeg køber en ting for 5000 kr til firmaet (lægger ud), firmaet får den og udbetaler 5000 kr til mig. Det er noget med at jeg så skal have en konto, men kan ikke helt gennemskue hvordan jeg skriver det korrekt ind, specielt hvis beløbene ikke helt stemmer undervejs, men først bliver afstemt senere. (hvis f.eks. jeg køber noget lige op af regnskabsafslutning og firmaet først refunderer i det nye regnskabsår) 2. Vi har en paypal konto som vi også bruger til at betale med. Men hvis vi køber noget til 200 euro og paypal konverterer det til danske kroner, men der er ikke nok penge på paypal kontoen til at betale hele regningen så 800 kr af de 200 euro haves på vores konto. Hvordan bogføres dette? (har paypal konto i e-conomic) |
1 ved køb bogføres debet køb kredit mellemregning privat indskud (hvis personlig virksomhed og ellers kredit samme bare under kortfristet gæld hvis selskab)
Det gøres på købs dato.
Når firma refunderer bogføres debet mellemregning kredit firma bank på den dato
2
Debet køb og det som trækkes på paypal kontoen på den konto og resten på den bankkonto hvor resten vel så trækkes - i to linjer
vh John Hannover