Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Benyttelse af konsulent assistance (ghost writer) i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en nystartet enkeltmandsvirksomhed, som jeg er begyndt at generere omsætning i. Her leverer jeg IT konsulentydelser.

Jeg vil tage virksomheden ind under VSO, når den tid kommer. 

Samtidigt har jeg i flere år haft et ønske om at skrive en bog, hvor jeg nu overvejer at benytte en ghostwriter til at sikre, at den kommer i mål. Og her kommer spørgsmålet: Kan jeg betale for en ghostwriter ud af virksomheden, som en udgift, tilsvarende mange andre og altså før skatten bliver opgjort, såfremt at bogens ejerskab og et eventuelt overskud fra salg af denne også vil blive tilført virksomheden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

ja forudsat du kan sandsynliggøre at bogen skrives med økonomisk vinding for øje - så vil udgifter til at skrive den være fradrag som udgift - mod at bogen også så sælges i virksomheden. Risiko skal ligge i, hvis der slet ikke kommer nogen indtægt, så kan det ses som ren udvikling måske og ikke fradrag, men det må andre nok være mere stive i at svare på

(jeg kender film folk der har fået forkastet (ganske store godt nok) underskud der kom fra udgifter til locationsøgning betalt til eksterne - fordi der aldrig blev nogen form for aktivitet der kunne give indtægt)

Sandsynligvis er ghost-writer CPR person og du skal så arbejdsgiver registreres og afhængig af forholde enten ansætte denne (fradrag for A-løn) eller betale honorar som du også skal indberette til skat, som bidragspligtig honorar uanset hvad.

god vind med bogen osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange mange tak John for din respons, det giver fuldt ud mening!!

Mht. ghostwriteren, så tænkte jeg umiddelbart at købe dette som en konsulentydelse fra ghostwriterens firma, således at jeg blot bliver faktureret x kroner fra firma X. Dermed tænker jeg, at jeg kan undgå løn, honorar mm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

forudsat ghostwriter har et momsregistreret selskab (ellers skal du indberette uanset hvad - det er momsen der styrer det) -  OG skat mener der ikke er tale om lønmodtager job eller honorar, for så kan du jo komme galt af sted ved at lade ansatte fakturere via et firma (og den ansatte specielt hvis denne fakturerer via et selskab)

Det er ikke noget man selv bestemmer i aftale men noget som arbejdets karakter afgør http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html (ellers er det jo let at omgå kildeskattelov og bare lade folk selv om skat) Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
forudsat ghostwriter har et momsregistreret selskab (ellers skal du indberette uanset hvad - det er momsen der styrer det)

Det skal lige afklares, om ghostwritingen er momsfri i dette tilfælde.
Jeg kan ikke lige huske den præcise afgrænsning af, hvornår tekst er momsfrit.

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hans Stokholm Kjer:

Cookie - John Hannover:
forudsat ghostwriter har et momsregistreret selskab (ellers skal du indberette uanset hvad - det er momsen der styrer det)

Det skal lige afklares, om ghostwritingen er momsfri i dette tilfælde.
Jeg kan ikke lige huske den præcise afgrænsning af, hvornår tekst er momsfrit.

Hans

ja - den er nok ikke helt facitliste - Det har givet at gøre med kunstnerisk frihed. Har man fuld kunstnerisk frihed er man momsfri som udgangspunkt - dikteres man indholdet (hvad en ghostwriter nok ofte gør) er ikke momsfri - men det vil afhænge af sondring - kunstnerisk frihed (som vel normal vil ligge hos den der skaber indhold og ikke så ofte - men ikke umuligt, hos ghostwriteren - Klogt kunne være at finde ekspert eller få bindende svar

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 15
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær opmærksom på at ghostwriteren muligvis ejer en væsentlig del af værket, om ikke det hele, med mindre han udfører sit arbejder som decideret ansat af dig. 

Dvs hvis bogen bliver en kommerciel succes, vil evt. tvister skulle ordnes i juridisk ingenmandsland.

Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres respons. Den er højt værdsat !!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)