Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS eller 1-mandsvirksomhed ? Svær beslutning...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu gennem længere tid surfet rundt på diverse sider for at finde svar på mit spørgsmål:

Hvad skal jeg vælge ? IVS eller enkeltmandsvirksomhed ?

og jo mere jeg læser, jo mere i tvivl bliver jeg :-)

Min situation er den, at jeg allerede nu ejer 10 % af et holdingselskab, der så igen ejer en veldreven virksomhed. Jeg ejer de 10 % som privatperson, og betaler udbytteskat.

Nu er jeg så - igen som privatperson - blevet medejer i en anden virksomhed, og her ejer jeg 45 %.

Hvordan samler jeg bedst mine aktiver når jeg gerne vil have mulighed for at bruge nogle af pengene ?

Gode råd og kommentarer modtages med kyshånd :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

bruge af pengene vil koste dig samme skat helt uanset hvad du gør

Du har 10% af et holding men om det så gør det muligt for dig at stifte datter til det selskab er jo ikke til at sige, ud fra at der jo er 90% andre

Du kan læse flere overvejelser om personlig virksomhed eller selskab her - der er både fordele og ulemper ved begge sager http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

og meget mere i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Og tak for hurtigt svar...

Vil det sige, at beskatningen er ens uanset om jeg samler mine aktiver i en enkeltmands-virksomhed eller i et IVS ? Jeg er helt med på, at der er fordele og ulemper ved begge modeller (har været inde og læse flere af dine blogindlæg), men jeg er stadig i tvivl.

Vi er 3 personer om at eje holdingselskabet, og her er min andel 10 %. Jeg hverken kan eller skal stifte et datterselskab til det holding, og egentlig har det fungeret fint med at eje det som privatperson. Men nu hvor jeg har andele i en anden virksomhed også synes jeg det er på tide, at samle aktiverne ét sted.

Er det korrekt, at jeg hæfter personligt i en enkeltmandsvirksomhed ? Det gør jeg vel også når jeg ejer andele som privatperson eller er der forskel på det ?

Set i lyset af, at begge virksomheder går virkeligt godt, hvilken løsning ville du så selv vælge ?

Vh. Lene

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lene Wiborg:
Vil det sige, at beskatningen er ens uanset om jeg samler mine aktiver i en enkeltmands-virksomhed eller i et IVS ?
ja ud fra dit spørgmål om skatten af de penge du vil have ud til dig selv - er den som udgangspunkt ens

ja du hæfter personligt i personlig virksomhed - og har fradrag for underskud i anden indkomst og en række andre fordele, men ja - hæftelsen som bagdel hvis der er risiko - Jeg kan ikke vælge for dig - Startup som link  er andet bud på gennemgang af det hele og lidt til :)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Den virksomhed du ejer 45% af, det må næsten være et selskab, ikke?
Jeg vil jo mene, at hvis det er to selskaber du ejer noget i, så hæfter selskaberne allerede for dem selv, da de er selvstændige juridiske enheder. Jeg kan ikke helt følge dig med at begrænse hæftelsen yderligere. (og hvad skulle der være at hæfte for?)

Beskatningen hvis du har en enkeltmandsvirksomhed vil være at den har et overskud, som kommer ind under personlig indkomst (ligesom løn gør det). Man kan så, for at undgå topskat f.eks. benytte sig af virksomhedsordningen, som lægger noget at virksomhedens indkomst til side, som gør at beløbet du tager med over i personlig indkomst, bliver mindre.

Beskatningen ved at have i IVS, ville man jo kun kunne få løn ud. (om du så kan få løn ud, når der ligesom ikke er nogen "drift" ved jeg ikke). Før du kan få udbytte ud, skal du i et IVS have henlagt 50.000 i en særlig reserve. Beskatningen af udbytte bliver til aktieindkomst. 27% af de første 50.600 kr. (dobbelt hvis du er gift.) og 42% af alt over.

Håber det giver mening. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det giver ingen mening at lave et enkeltmandsvirksomhed, hvis formålet alene er at samle dine ejerandele i de to virksomheder.

Om det kan betale sig at samle dem i et IVS er en afvejning af fordelen ved at have aktiviteterne samlet versus udgifterne ved at drive et IVS. Dertil skal du også have midler til at smide i et IVS således at det kan betale for ejerandelene.....

Tilmeldt 11. Oct 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle input - jeg er blevet klogere på nogle områder, og har fundet ud af, hvad jeg skal undersøge nærmere...

Med tak for hjælpen

Lene

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Ja ud fra dit spørgmål om skatten af de penge du vil have ud til dig selv - er den som udgangspunkt ens

Hej John, 

Gælder det også hvis man betaler topskat? 

Mvh
Claus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

clauskc.dk:

Cookie - John Hannover:

Ja ud fra dit spørgmål om skatten af de penge du vil have ud til dig selv - er den som udgangspunkt ens

Hej John, 

Gælder det også hvis man betaler topskat? 

Mvh
Claus

ja. I personlig virksomhed betaler man topskat når ens overskud overstiger grundlaget (ca 1 mio) - i selskab betaler man topskat når ens løn overstiger samme tal. I selskab har man EN finte nemlig at man kan hæve udbytte op til 50.000 kr til ca 42% til 27% og da man der har betalt selskabskat inden, så bliver det ca 42% svareende til bundskat. Dermed kan man øge topskattegrænsen 50 t (dobbelt for ægtepar  hvis man ikke har andre udbytter i forvejen fra aktier osv - som æder den bundgrænse, hvad den nok gør for mange. Mange der er i topskat vil i forvejen som ægtepar have div udbytter fra investeringer og der bruge deres 27% bund)

Ellers er det helt samme før pengene er i lommen 

Jeg synes man skal lade skat være meget langt nede på årsagerne til at vælge enkeltmands eller selskab _ der er masser af andre punkter der peger begge veje http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html og som tæller langt mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg synes man skal lade skat være meget langt nede på årsagerne til at vælge enkeltmands eller selskab
 

HELT enig. For mig ser det ud som om, at du - som jeg - skal have dig dit helt eget, 100& ejet Holding. Jeg anbefaler ApS, fordi jeg opfatter IVS som et wanna-be-ApS, hvor du alligevel før udbytte skal henlægge 50.000 kr. i særlig reserve, som Frederik-N også skriver. Holding kunne også være et A/S, men det er nok overkill og så skal du skal du have en bestyrelse på godt og ondt. 

Dette Holding skal så eje andele i dine andre selskaber. Fordelen ved at have et Holding (eller et andet moderselskab) er - som du sikkert allerede ved - at du for at investere i andre selskaber, eller ved køb/salg af anparter/aktier i det hele taget, ikke først skal beskattes personligt for derefter at investere med beskattede midler.

Jeg vil tro, at dit overblik også bliver bedre (=simplere regnskaber), hvis du lader Holding eje det hele, men det kender jeg ikke konstruktionerne og dine fremtidsplaner nok til helt at kunne sige. Måske er det Holding, du ejer 10% af, herefter overflødigt, hvis ejer(ne) af de andre 90% laver en lignende øvelse (eller overtager dine 10% i en eller anden dertil indrettet handel).

I mit hoved er den altoverskyggende fordel ved et kapitalselskab fremfor et personligt ejet, at du alt andet lige højst kan tabe den kapital, du har indskudt. Med emv og I/S er det "roen", du hæfter med.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)