Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kautionserklæring / Selvskyldnerkaution ifm betalingsløsning

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er i fuld gang med at starte en webshop op og mangler kun lige de sidste småting, heriblandt endelig oprettelse af betalingsløsning. Jeg har valgt Pensopay og indtil videre er det gået rigtig fint og servicen har været helt i top.

Men - nu beder de mig om at underskrive en Kautionserklæring / Selvskyldnerkaution for at færdiggøre opsætningen. 

Jeg har et IVS og der er ifølge Pensopay dette der er grunden. Jeg er selvfølgelig lidt luren ved at underskrive en sådan, da jeg netop har valgt et IVS istedet for en enkeltmandsvirksomhed for at kunne holde min private økonomi adskilt fra selskabet. Jeg kan forstå ønsket om en sådan kautionserklæring ifm f.eks. et lån i banken eller anden kredit uden sikkerhed i virksomheden. 

Så nu er spørgsmålet om jeg skal underskrive denne - jeg synes den virker ret bred i formuleringen og jeg vil jo nødigt ende i en situation hvor jeg lider tab i min private økonomi. 

Jeg har nedenfor copy/pasted aftalen og håber der er nogle af jer kloge hoveder der kan hjælpe med en anbefaling :)

--------------------START------------------

Undertegnede

XXXXXXX (Kautionisten)

indestår herved personligt overfor Clearhaus A/S, P.O. Pedersens Vej 12, 8200 Aarhus N (Selskabet), for enhver forpligtelse, som

"Mit selskab" (Kunden)

har eller måtte få overfor Clearhaus.

Kautionisten er bekendt med forholdet mellem Selskabet og Kunden. Kautionisten er gjort bekendt med, at kautionen skal dække ethvert tab, som Selskabet måtte få som følge af aftalen, særligt indsigelser fra kortholdere, der ikke har fået leveret den aftalte ydelse. Kautionistens opmærksomhed henledes på, at indsigelser kan forekomme i op til 13 måneder efter en transaktions gennemførelse, og kautionen kan derfor i værste fald udgøre op til 13 måneders omsætning hos Kunden.

Kautionisten er sammen med Kunden ansvarlig over for Selskabet for Kundens forpligtelser over for Selskabet. Selskabet kan gå direkte til Kautionisten og afkræve denne betaling for Kundens forpligtelser, hvis Kunden ikke kan eller vil betale. Dette gælder også selvom et eventuelt interessefællesskab mellem Kautionisten og Kunden måtte være ophørt. Kautionistens forpligtelse til at betale til Selskabet gælder i øvrigt, uanset om Selskabet forinden har søgt at foretage retsforfølgning af Kunden. Hvis der er flere kautionister, kan Selskabet frit vælge at kræve hele betalingen af en eller flere af kautionisterne. Kautionisten kan som hovedregel altid gøre regres over for Kunden for det beløb, som Kautionisten måtte have betalt på grund af kautionsforpligtelsen. Kautionisten bør således holde sig orienteret om Kundens økonomiske muligheder for at opfylde de forpligtelser over for Selskabet, som kautionsansvaret omfatter.

--------------------SLUT------------------

/Sune Brodersen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det er nok ret typisk for IVS både overfor bank og betalingsløsning. Du kan jo sige, hvis du er stensikker på ikke at give dem tab, så er det jo ikke et problem - men det er ikke så nemt at garantere desværre.

Det er klart du stifter IVS for at undgå dette, men lidt klart også, at man vil møde en del krav om personlig kaution og forudbetalinger fra leverandører med mere, hvis man stifte med meget lille kapital
(et problem for betalingsløsning kan vel være, at der jo kan udløses betalinger og så returnerer kunder alligevel på 14 dages regel - det kunne måske undgås med en rullende reserve på 3 uger  - som en forhandlingsmulighed) Specielt punktet om fortsat kaution efter du evt er trådt ud af selskabet er IKKE sjov.

Man må jo så manøvrere ved at teste andre - betalingsløsninger - banker osv og se hvad man kan komme frem til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for svar 

Det er nemlig især den meget brede formulering der bekymrer mig. Jeg går jo ind i projektet med forventningen om at det ikke bliver et problem, men vi kender jo alle til Murpheys lov :)

Det der dog undrer mig lidt er at da jeg spurgte lidt ind til det, så viser det sig at det er fordi der er tale om et IVS og altså ikke samme restriktion, hvis der var tale om et APS. Men i min optik er det juridisk set jo det samme, og hvis jeg bevidst ville snyde, så er der jo ikke den store forskel. Et Aps kan jo efter første dag jo teknisk set være tømt for kontanter og så er de lige vidt.

Jeg har allerede skrevet til bambora og hørt om de kræver samme kaution.

Ift dit konkrete forslag - du mener at jeg kunne foreslå dem at de første e.g. 10.000 kr bliver låst, så der altid er et låst beløb. Alternativt en længere udbetalingstid af de betalinger der sker?

/Sune

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Har hørt det flere gange.. At Betalings Indløsere, Banker osv. kræver personlig hæftelse, når man har et IVS. 

Personligt kan jeg sagtens forstå dem, da de fleste IVS har en startkapital på 1 kr. Hvor ApS. har en startkapital på 50.000 kr.

Der er mange som mener at man er lidt useriøs med en startkapital på 1 kr. derfor vil de have en kaution fra ejerne..

Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Jeg forstår dem såmænd også godt - der er jo en risiko :)

Mit største problem er dog at jeg synes at formulerinen er ret bred og på ingen måde tids eller beløbs bestemt. 

Og snakken om hvorvidt et Aps har større startkapital end IVS, så er det korrekt - men som nyopstartet har man ret hurtigt bundet de 50.000 i opstart omkostninger af forskellig slags. Og efter første år, så er der nok ikke den store forskel i kapitalen. Der er jo ikke tale om direkte kredit, men mere tale om en sikring af om hvorvidt man driver sin forretning på en ordentlig måde

/Sune

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

sunebrodersen:
så viser det sig at det er fordi der er tale om et IVS og altså ikke samme restriktion, hvis der var tale om et APS. Men i min optik er det juridisk set jo det samme, og hvis jeg bevidst ville snyde, så er der jo ikke den store forskel. Et Aps kan jo efter første dag jo teknisk set være tømt for kontanter og så er de lige vidt.
ja sådan er det jo ´- men ingen tvivl om, at der alligevel sendes nogle signaler som opfattes lidt forskellige fra IVS og ApS. Man kan også se til tvangslukninger som der ER langt flere af i IVS end i ApS.

Ialt 212.000 aktive ApS og her og nu 3.330 under tvangsopløsning  (noget med 1,5%)- Ialt 21.000 aktive normale IVS og ca 1640 under tvang - noget med 8%  Det kan så være at IVS jo har flere nye procentmæssigt som del af årsag - men det er nok den slags tal der kan være med til at skræmme (det var for 3 uger siden mere end 2.300 IVS under opløsning)

jeg kan forestille mig - uden bevis, at en del oplever lidt større problem med IVS end ApS - uden det som sådan bare har med kapitalen at gøre

Ja jeg ville nok forhandle en rullende reserve hvis muligt, så I ikke kan hæve penge før kundens returret er gået ud. (at det kan være 13 mdr lyder for mig voldsomt for kautionen + det med at du hænger fast også hvis du ikke er i selskabet længere - selv om den vel er klar nok, den skal afløses af en anden der så overtager hvis du forlader.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved at det ofte bruges ved kautioner at der indføjes en pasus om at ændres IVS til et APS bortfalder kautionsforpligtelsen.

Som jeg lige skimmede teksten vil du kun hæfte for de tab som din leverandør måtte få som følge af aftalen med dit IVS.

Tilmeldt 10. Jun 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiskey,

Tak for svar!

Det med at det ændres når der ændres fra IVS til Aps, talte jeg også med dem om. Men mit problemer blot at det jo ikke fremgår af aftalen og dermed gælder de 13 måneder jo uanset.

Og i det hele taget virker den ret bred. Men jeg er på ingen måde jurist, så har lidt svært ved at gennemskue det. Min umiddelbare frygt ligger i at

"for enhver forpligtelse, som 'Selskabet' har eller måtte få overfor Clearhaus.",

samt

"Kautionistens opmærksomhed henledes på, at indsigelser kan forekomme i op til 13 måneder efter en transaktions gennemførelse, og kautionen kan derfor i værste fald udgøre op til 13 måneders omsætning hos Kunden."

Som jeg læser det betyder det at jeg hæfter personligt hvis Clearhaus mener min kunde har ret til at få sine penge betalt tilbage. Så hvis der opstår en tvist mellem mig og en kunde, så kan kunden henvende sig til Clearhaus og forelægge sin sag - og hvis de finder det ok, kan de vælge at betale pengene tilbage til min kunde og så kræve pengene af mig personligt.

Eller er jeg bare parnoid?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Paranoid er du ikke Sune. Det er kun godt at du er opmærksom på problemerne ved at være kautionist.

Prøv at vende din synspunkter om og spørg digselv om du selv som udbyder af en betalingsløsning vil påtage dig en risiko som ejeren af et selskab ikke selv vil tage?

Tilmeldt 12. Oct 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Sune

Nej, du er ikke paranoid, du har forstået kautionserklæringen helt rigtigt. Vi har hos Clearhaus desværre oplevet en lang række tilfælde, hvor folk stifter et selskab med meget lille kapital, sætter en webshop op og hæver penge på folks kort uden at levere varen eller ydelsen. Vi kan ikke tillade os at tabe ret mange penge på den slags, hvis vi fortsat skal kunne stille en skarp pris til vores brugere, og derfor har vi indført en kautionserklæring. Men det er heldigvis meget nemt ikke at blive ramt af den, man skal bare levere de varer, som man har lovet sine kunder :-)

Mvh. Morten, Clearhaus A/S

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)