Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansat vs. Selvstændig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft et studiejob med 20-30 timer om ugen inden for mit fag, og har du startet enkeltmandsvirksomhed.
Jeg kan derfor se flere fordele ved at lade det køre igennem min virksomhed, og så vidt jeg kan lære burde det ikke være problematisk når jeg også har website med min virksomhed og andre kunder.

Men det er især den nye løn der skal forhandles som jeg er i tvivl om.
For jeg er ikke helt klar over hvilke fordele min arbejdsgiver har af at han blot modtager en faktura ift. løn?

Det vil være rart for mig at vide, hvad ekstra han får ud af det så det er lettere for mig at forhandle løn. Han skal jo fx. ikke længere betale mig feriepenge, men han får vel også en skattemæssig fordel ift en ansat?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

madsenff:

Jeg har haft et studiejob med 20-30 timer om ugen inden for mit fag, og har du startet enkeltmandsvirksomhed.
Jeg kan derfor se flere fordele ved at lade det køre igennem min virksomhed, og så vidt jeg kan lære burde det ikke være problematisk når jeg også har website med min virksomhed og andre kunder.

Det er lige præcis lige så problematisk (med eller uden virksomhed) at sige et job er selvstændig erhvervsindkomst og ikke et lønmodtagerforhold.

 

Hvis du kigger på Skat's juridiske vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048530&chk=212649 og bladrer ned til "kriterier, der taler for tjenesteforhold" og "kriterier, der taler for selvstændig erhvervsvirksomhed", de kriterier sammenligner du med dit studiejob og hvis du efter den sammenligning kan sige dit studiejob er selvstændig erhvervsvirksomhed så kan du skrive faktura, ikke før!

 

Lad nu for være med at tro "flere kunder" i din virksomhed giver dig ret til at tage et regulært job med ind i virksomheden, det er en så lille del af den samlede vurdering (igen se linket ovenfor)

 

Tænk bare over din formulering, du skriver "arbejdsgiver". Allerede det lugter af et lønforhold.

madsenff:


Men det er især den nye løn der skal forhandles som jeg er i tvivl om.
For jeg er ikke helt klar over hvilke fordele min arbejdsgiver har af at han blot modtager en faktura ift. løn?

Det vil være rart for mig at vide, hvad ekstra han får ud af det så det er lettere for mig at forhandle løn. Han skal jo fx. ikke længere betale mig feriepenge, men han får vel også en skattemæssig fordel ift en ansat?

Fordelene? han skal ikke indeholde a-skat og am-bidrag eller foretage en reel lønbehandling, men spørgsmålet er om det er en fordel, hvis han har andre ansatte så er en fra eller til ligegyldig (eller i hvert fald minimal)

Ikke udbetale feriepenge, ja det skal han jo ikke længere men du ligger vel samme beløb oveni den pris du skal have ved din arbejdsgiver. Så den fordel er vel egentlig ikke en fordel.

 

Skattefordele? den kan jeg ikke se! fradragsværdien af fremmed arbejde er den samme som lønudgifter.

 

Det sidste du skal have med i overvejelserne er risikoen for dobbeltbeskatning for både dig samt arbejdsgiver. Jeg uddyber det ikke (det tager lidt for mange linjer), men du kan i princippet komme til at betale Skat af den samme indkomst 2 gange, ligesom din arbejdsgiver teknisk set mister fradraget for lønindkomsten.

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv efter at have genlæst disse regler, synes jeg stadig at mit studiejob hele tiden har lugtet af freelance-job, blot med månedlig lønudbetaling.

Jeg kommer oftest og arbejder 2-3 dage i måneden når jeg lige har tid, aldrig noget fast.
Jeg har efterfølgende hjemmearbejde for dem, som jeg ordner når jeg selv har tid, og jeg bliver kaldt for freelancer. Jeg registrerer selv mine timer og noterer i løbet af måneden hvor mange timer jeg har arbejdet for dem, hvorefter jeg blot får løn for disse timer.

Derudover er det ikke pga. af dette "studie/freelancejob" at jeg har startet virksomhed.

Derudover lægger jeg selv udstyr til arbejdet.

Men jeg kan forstå på dig, at udgiften til løn kontra udgiften til en faktura fra mig, giver ham det samme fradrag? (Jeg gætter på 100% af udgiften som han ikke skal betale skat af?)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

madsenff:

Selv efter at have genlæst disse regler, synes jeg stadig at mit studiejob hele tiden har lugtet af freelance-job, blot med månedlig lønudbetaling.

Jeg kommer oftest og arbejder 2-3 dage i måneden når jeg lige har tid, aldrig noget fast.
Jeg har efterfølgende hjemmearbejde for dem, som jeg ordner når jeg selv har tid, og jeg bliver kaldt for freelancer. Jeg registrerer selv mine timer og noterer i løbet af måneden hvor mange timer jeg har arbejdet for dem, hvorefter jeg blot får løn for disse timer.

Derudover er det ikke pga. af dette "studie/freelancejob" at jeg har startet virksomhed.

Derudover lægger jeg selv udstyr til arbejdet.

Så er sagen jo lige til ;) 

I hvert fald bare vigtigt du har taget stilling og foretaget vurderingen. Og det er ikke en sort/hvid definition af det ene eller andet, men en konkret vurdering foretaget på baggrund af de nævnte kriterier.

Nu ved jeg ikke om du har en revisor eller anden økonomikyndig til at hjælpe dig med regnskaberne m.m. i virksomheden, men du kunne jo evt. bede vedkommende om at give sin holdning til samme spørgsmål, en second opinion kan aldrig skade.

madsenff:

Men jeg kan forstå på dig, at udgiften til løn kontra udgiften til en faktura fra mig, giver ham det samme fradrag? (Jeg gætter på 100% af udgiften som han ikke skal betale skat af?)

Det giver samme fradrag i arbejds-/ordregiver regnskab (selvfølgelig forudsat prisen er den samme :) )

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak, så det eneste ekstra han får ud af det er at han ikke skal betale feriepenge (ergo kan jeg lægge 12,5% til min nye løn) og derudover da jeg nu selv lægger udstyr til, må jeg selv vurdere hvor meget ekstra i timen jeg skal have for det.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)