Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

stifte konsulent virksomheder eller arbejder via honorar?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 10. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Venner,

Jeg er i den heldige situation at jeg har fået en konsulentopgave fra Indien ca. 3 – 5 års projekt. Jeg skal være rådgiver for deres 3D teknologiske udvikling og implementering. Vi har aftalt at jeg skal rejse 3 – 5 gange om år med flybilletter, øvrig transport samt diæter dækket af det Indiske firma.

Jeg har to muligheder og to udfordringer, som jeg vil være meget taknemmelig for hvis I kunne hjælpe mig med.

Jeg overvejer at stifte en konsulent virksomhed (enkeltmands virksomhed), og jeg har en gammel  computer som eneste investering.

  • Jeg behøver ikke at have momsregistrering (da jeg udelukkende arbejder for 1 kunde).
  • Jeg får min selvangivelse lavet om til at kunne betale B-skat. Dermed får jeg girokort til indbetaling af denne hver måned. Eller tror I jeg skal betale A-Skat?

Mine udfordringer er, at jeg har både en offentlig og en privat gæld samt står i RKI. Tror I de vil komme efter mig? (det er også vigtigt at meddele jer at det første jeg vil gøre efter stiftelsen er at lave en afdragsordning med begge parter)

Den anden mulighed er at jeg bliver ansat i det Indiske firma eller arbejder via honorar. Hvis det bliver dette valg, hvordan udarbejdes sådan et løngrundlag til indberetning til A-Skat?, -Især da min arbejdsgiver bor i udlandet?

På forhånd tak og glæder mig til at læse jeres råd.

 

Mvh - Chris

 

Fra Risskov
Tilmeldt 4. Nov 16
Indlæg ialt: 83
Fra  360 Marketing Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være ekspert på området synes jeg Konsulent virksomhed lyder som den bedste løsning, så du holder din private økonomi og din projekt ansættelse adskildt. På den måde er det dig der styrer afviklingen af gælden. Med arbejde via honorar er jeg rimelig sikker der nok er nogle der skal komme og sige haps. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Med kun en kunde - som vel betaler fly og alt - så du reelt ikke har en risiko for direkte at tabe penge på det - så er du næppe selvstændig nok til enkeltmands.

Hvor har du det fra med kun EN kunde så ikke moms? Hvis det du udfører er momspligt - her ydelsessalg uden for EU er du momspligt ved omsætning 50.000 kr som jeg ser det - men hvis ikke du er selvstændig kan det blive noget rod at ligge og trække moms fra ret meget - og du skal jo ikke lægge moms på - men angive salg til uden for EU momsmæssigt blot

Jeg ville da nok vælge honorar løsningen, som også holder dig uden for at nogen via RKI mener du har værdier i din selvstændige virksomhed. 

Du skal så opgive lønindtægten til skat - der er en egen rubrik til det som måske hvis jeg husker ret er rubrik 210 i forskudsopgørelsen - og måske rubrik 2015 i selvangivelsen? (eller måske blanket 04.072 til ændring af låste felter)- og du  kan jo også vise beløbet ved kontrol ved altid at blive betalt via bankoverførsel - skatten vil være b-skat honorar

Om Inderen skal opgive noget i Indien ved jeg ikke. I DK ville vi skulle opgive det hvis vi betalte en Inder

Vent og se om en som Whiskey skulle kunne huske bedre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)