Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføre privat køb i enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal indkøbe en skærm mere til min computer i forbindelse med min enkeltmandsvirksomhed.
Men jeg har egentlig ikke behov for at købe en helt ny, jeg kan fint nøjes med en fra DBA.

Jeg har hørt at man kan få privatpersonen man køber den af, til at skrive en faktura, således
jeg kan bogføre det som en udgift i mit regnskab (selvfølgelig uden moms)
Er det korrekt?

Og jeg ville jo nok ende med at betale personen kontant, så det bliver jo ikke trukket fra firmakontoen, så hvordan gøres det i praksis?

Og hvordan skal den faktura/regning i så fald se ud?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Personen skal faktisk skrive en faktura, se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2049366 og ja, så kan du bogføre den i dit regnskab. Det nemmeste er måske, at du selv udformer den og så beder sælger om at udfylde den og underskrive.

Når du bogfører, så i stedet for at betale i 'bank', betaler du på 'mellemregning', som er dit firmas udestående hos dig privat. Kontakt mig, hvis jeg skal hjælpe dig i gang.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

du kan selv lave et lille bilag - brug DBA annoncen som grundlag i print screen - og får du rabat, så lav en lille kvittering som sælger skriver under på - med hans navn og adresse synligt

Du bogfører det som debet (plus) på konto for straksafskrvning eller tilsvarende navn og kredit mellemregning i egenkapitalen som et beløb firmaet skylder dig

Betaler firmaet dig pengene via firmabank, så bogfører du debet mellemregning som går i 0 og kredit firma bank

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg fået to lidt forskellige svar :-)

Når jeg skriver det som plus på straksafskrivninger, vil det så sige, at den ting jeg køber kommer til at stå som en værdi i virksomheden (aktiv)? 
Eller kommer tingen jeg køber ikke til at have nogen værdi i virksomheden, så jeg i teorien (ikke at jeg gør det) kunne sælge den igen privat?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Hej. Personen skal faktisk skrive en faktura, se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2049366 og ja, så kan du bogføre den i dit regnskab. Det nemmeste er måske, at du selv udformer den og så beder sælger om at udfylde den og underskrive.

Når du bogfører, så i stedet for at betale i 'bank', betaler du på 'mellemregning', som er dit firmas udestående hos dig privat. Kontakt mig, hvis jeg skal hjælpe dig i gang.

En person skal ikke skrive faktura ved salg af et privat aktiv.

Du henviser til særlig ordning under momsloven, den er på ingen måder gældende for andre end de virksomheder der anvender ordningen.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
En person skal ikke skrive faktura ved salg af et privat aktiv.

Jamen, ups, det beklager jeg. Jeg søgte på www.skat.dk - privat salg og fandt dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

faktura kravet/afregningsbilag er ved brug af brugtmomsordning  - men det er helt korrekt, at for at man skal kunne have sit materiale til regnskabet korrekt, så skal man naturligvis kunne vise navn og adresse på sælger og det købte og betalingen - af hensyn til sit skatttekrav. 

Hvordan man gør det er op til en selv når man ikke bruger brugtmoms, men det bør klart dokumenteres med print screen og navn og adresse på sælger, når man trækker det ind i sit firmaregnskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)