Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på momsfrie ydelser

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

I min virksomhed viderefakturerer jeg ofte ydelser, der egl. er momsfrie til mine kunder. Det kan fx. være flybilletter, kørselsgodtgørelse, broafgifter - den slags, hvor jeg bærer omkostningen i første omgang ifm. indkøb (fx. flybilletter) eller afregning af mine underleverandører, fx. en undervisers kørselsomkostninger. Jeg har en diskussion med min regnskabskyndige om, hvorvidt jeg skal pålægge sådanne i princippet momsfrie ydelser moms, når jeg viderefakturerer til mine kunder. Kan nogen hjælpe med en afklaring?

mvh/silqom

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

silqom:

I min virksomhed viderefakturerer jeg ofte ydelser, der egl. er momsfrie til mine kunder. Det kan fx. være flybilletter, kørselsgodtgørelse, broafgifter - den slags, hvor jeg bærer omkostningen i første omgang ifm. indkøb (fx. flybilletter) eller afregning af mine underleverandører, fx. en undervisers kørselsomkostninger. Jeg har en diskussion med min regnskabskyndige om, hvorvidt jeg skal pålægge sådanne i princippet momsfrie ydelser moms, når jeg viderefakturerer til mine kunder. Kan nogen hjælpe med en afklaring?

mvh/silqom

Det drejer sig om du kan bruge "udlægsreglen" fra momsloven eller ej.

 

For at kunne benytte reglen skal 3 betingelser være opfyldt:

Udgiften skal være afholdt i kundens navn

Udgiften skal være for kundens regning

Bogføringen af udlæg skal være på en særskilt balancekonto (må ikke være med i resultatopgørelsen)

 

Hvis du kan svare ja til de 3 betingelser så er det et udlæg som fremgår som en særskilt linje på fakturaen og som ikke medregnes når du ligger salgsmoms på. Er en af de 3 betingelser ikke opfyldt skal det medregnes når du ligger salgsmoms på.

 

Lige specifik til de eksempler du nævner, så er kørselsgodtgørelse med sikkerhed ikke et udlæg, der skal altid moms på når det viderefaktureres (det findes der en afgørelse på). Flybilletter kan umiddelbart ikke afholdes i kundens navn, så den får du nok også problemer med at gøre til et udlæg og dermed holde ude af momsgrundlaget.

Tilmeldt 12. Dec 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar, Jesper  Smile

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)