Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mundtlig aftale

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man har aftalt at flytte for en kunde, altså kun en mundtlig aftale, er der så noget at gøre, når kunden bagefter nægter at betale det fulde beløb?

Hun påstår, at "andre firmaer gør det jo billigere" og vil derfor ikke betale det aftalte beløb, som var 4 kr. pr. km + moms.

Fra Vojens
Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

En mundtlig aftale er lige så gyldig som en skriftlig. Problemet er, at den mundtlige er svær at bevise...

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent juridisk set er en mundtlig aftale stadig en aftale.
Men den er bare meget svære at bevise i forhold til en skriftlig aftale.

Den type du er stødt på er der desværre rigtig mange af - også inden for erhvervslivet.
Vi støder ind imellem på kunder som bestiller nogle tryksager, godkender tilbud, får varerne leveret og så - typisk først efter en rykker - vender tilbage og begynder på at forsøge at prutte prisen ned. Og typisk er det med argumenter så som "Jeg kan se på nettet af xxxx tilbyde det billigere" eller "Jeg forventer at I også har prisgaranti ligesom alle andre" eller sågar noget i stil med "Jeg skulle ikke bruge dem alligevel, så jeg sender dem tilbage og forventer at få pengene tilbage - også pengene for forsendelsen!". Dette er en af grundene til at vi ønsker accept af tilbud m.m. på email.

I dit tilfælde er bevisbyrden rigtig svær - med mindre at du på et tidspunkt har sendt hende en email med prisen og hun har skrevet tilbage at hun godt vil have dig til at udføre opgaven. Og at den efterfølgende nægtelse af betalingen af fakturaen, navnlig med den lamme undskyldning, også er på skrift.
Problemet er blot at du, selvom undskyldningen er idiotisk, ikke kan sende personen direkte til inkasso. Sagen bliver nødt til at vende en tur i civilretten først, da hun har givet en indsigelse mod fakturaen. Men det er en småsag og vil formentenlig ikke kræve et decideret retsmøde, men blot et telefonmøde. Får du medhold i sagen vil hun blive dømt til at betale det aftalte beløb plus sagsomkostningerne og du vil derefter kunne sende i fogedretten hvis hun stadig ikke betaler.

- Men det kræver at du har nogle stærke beviser. Og hvis alt er aftalt mundligt og al dialog ligeledes har været mundtlig, så står du desværre i en skidt situation :-(

/Jesper

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er for så vidt ligegyldig om aftalen er mundtlig eller skriftlig, så længe kunder har accepteret leverancen, hvilket også betyder prisen. Så er leverancen sket, så må kunden betale, hvad end beløbet måtte være.

Skulle det komme til et retsskridt vil kunden (som sagen er gengivet) med største sandsynlighed også dømmes pligtig at betale.

Det er kunden, der skal bevise en evt. urimelig prissætning.



Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bemar:
Hun påstår, at "andre firmaer gør det jo billigere"
Jamen, så har hun jo også kendt prisen. Prøv evt. at sende hende en sms og spørg, hvorfor hun ikke vil betale beløbet - med mindre du allerede har det "på skrift". Svarer hun dette, har du bevismaterialet i orden, og så gør du opmærksom på, at du så sender du et par rykkere om en uge og 14 dage. De bør du i øvrigt gøre alligevel. Hun ved det sikkert også, men vil bare prøve dig af!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt korrekt, hvad Trusted Parner skriver, og det kan du roligt holde dig til.

Angående inkasso, så forholder det sig sådan, at hvis du har svaret på indsigelserne, og de er åbenbart grundløse, så må du gerne sende sagen til inkasso. Hvis indsigelsen er, at kunden har set ydelsen billigere et andet sted, så er de åbenbart grundløse.

Man kan altid diskutere, om det er fornuftigt at sende til inkasso, hvis kunden fastholder sine indsigelser, og om det ikke bare er spild af tid og omkostning. I følge min erfaring, så er det ikke spild, og det kan lade sige gøre, at få retten til at tilkende ekstra omkostninger, hvis sagen har været til inkasso.

MVH

Tilmeldt 29. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Så, nu skriver hun, at hun hele tiden har troet, at prisen var så lav. Hun nægter simpelthen at betale mere og reagerer ikke på opkald eller mails.

Superirriterende!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Trusted Partner:

Det er for så vidt ligegyldig om aftalen er mundtlig eller skriftlig, så længe kunder har accepteret leverancen, hvilket også betyder prisen. Så er leverancen sket, så må kunden betale, hvad end beløbet måtte være.

Skulle det komme til et retsskridt vil kunden (som sagen er gengivet) med største sandsynlighed også dømmes pligtig at betale.

Det er kunden, der skal bevise en evt. urimelig prissætning.

Her er jeg ikke helt enig, for trådstarter skal jo bevise, at den pris er aftalt. I og med at det er foregået mundtlig, vil det være påstand mod påstand...

Som sagsøger bærer man bevisbyrden, og den kan være ualmindelig svær at løfte i dette tilfælde. 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Her er jeg ikke helt enig
.. det er jeg til gengæld. Hvis man har accepteret leverancen, har man accepteret prisen. Hun skal bevise, hvorfor hun ikke vil betale, når hun har accepteret leverancen uden videre. Jeg er til gengæld enig i, at det kan blive dyrt og besværligt at komme efter hende. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Fashion-Seller:
Her er jeg ikke helt enig
.. det er jeg til gengæld. Hvis man har accepteret leverancen, har man accepteret prisen. Hun skal bevise, hvorfor hun ikke vil betale, når hun har accepteret leverancen uden videre. Jeg er til gengæld enig i, at det kan blive dyrt og besværligt at komme efter hende. 

Men hvordan vil trådstarter dokumentere, at det er den pris, som er aftalt? Hvis modparten siger 2 kr, så er det pludselig ord mod ord, hvor ingen har beviser...

Den er altså ret let at få til at smuldre sådan en sag, Im just saying...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)