Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg sige op, uden at komme i karantæne?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg er i den uheldig situration at jeg er ved at være rigtig træt af at gå på arbejde, jeg er ikke på den rette hylde om man kan sige. Hver dag er det en kamp at møde op på et arbejde som man egentlig ikke gider arbejde på. 

Jeg forhørte så min chef, om der var en mulighed for at hun ville fyrre mig, så jeg vil kunne få dagpenge og komme igang med at søge noget andet arbejde, men det kunne hun desværre ikke da hun fortalte at fagforeningen ville komme efter hende så. 

Hvilke muligheder har jeg for at opsige mit arbejder uden at komme i tre ugers karantæne hos min fagforening
Er det bare sur urt? Bliver man nødt til at vente til der er et andet job før man kan sige op? 

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror sgu ikke der er så meget at gøre... Der er jo en grund til at den karantæne er der! 

Og du har vel forhåbeligt en opsparing, som du kan klare dig på de 3 uger.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver man nødt til at vente til der er et andet job før man kan sige op?

Ja med mindre du har opsparing så du kan forsørge dig selv.
Det er i øvrigt meget nemmere at søge job når man allerede har et, sådan er det desværre så vil ikke anbefale dig at sige op før du har noget andet.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Din chef har ret. Hvis hun sagde dig op kunne hun få kæmpe problemer - også selvom hun gør det for at "sætte dig fri".

Man kan ikke bare fyre en medarbjeder fordi man har lyst. Der bliver nødttil st være et juridisk holdbart fundament i form af advarsler m.m. Det er umidlbart kun i forbindelse med nedskæringer og lignende, at man kan afskedige en medarbejder uden forudgående advarsel.

Nu lyder det her måske hårdt når det høres med lønmodtager-øre - men dette er også et debatforum for iværksættere og derved virksomhedsejere og chefer: Du får løn for at passe dit arbejde. Gider du ikke dit job, så mand dig op og sig op og tag konsekvensen! Prøv at vende situationen på hovedet: når/hvismdu en dag har en virksomhed og ansatte og en af dine medarbejdere kom til dig og sagde "Ved du hvad? Jeg gider ikke at arbejde her alligevel. Kan du ikke lige fyre mig?" hvad ville du så gøre? Hvis du fyrer medarbejderen, så kan du være 50% sikker på at medarbejderens fagforening vil forsøge at få dækket dagpengene ind, som minimum, og gøre en sag ud af, hvilket vil kunne koste virksomheden dyrt. Hvis du lader fjolset blive, så vil vedkommende ikke være nær så effektiv i forhold til en person som gad jobbet. I værste fald skaber personen også dårlig stemning på arbejdspladsen. 

Den eneste helt juridiske holdbare grund chefen kan have for at fyre dig, vil være f.eks. at fange dig med fingrene i pengekassen. Men det vil så også skulle politianmeldes og a-kassen vil også se skævt til dig - og det vil kunne forfølge dig arbejdsmæssigt fremadrettet. 

Så sagt fra bunden af mit iværksætter-hjerte: Kvit det lorte-job og tag konsekvensen! Iværksætteri handler bl.a. at være risikovillig og tage nogle chancer. At blive hængende i et job som hænger dig ud af halsen er livet for kort til og det vil æde dig op indefra over tid. 

/Jesper

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Norbøll:
Nu lyder det her måske hårdt når det høres med lønmodtager-øre - men dette er også et debatforum for iværksættere og derved virksomhedsejere og chefer: Du får løn for at passe dit arbejde. Gider du ikke dit job, så mand dig op og sig op og tag konsekvensen!

Jesper Norbøll:

Så sagt fra bunden af mit iværksætter-hjerte: Kvit det lorte-job og tag konsekvensen! Iværksætteri handler bl.a. at være risikovillig og tage nogle chancer. At blive hængende i et job som hænger dig ud af halsen er livet for kort til og det vil æde dig op indefra over tid. 

/Jesper

Amen! :-)

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper. 

Der er bestemt ikke noget i dit indlæg der lyder hård på nogen måde, det er blot sådan tingene er og jeg er fan af at kalde en spade for en spade. 

Jeg kan godt se problematikken. Dog er jeg ikke helt enig i at jeg fordi jeg har kontaktet min chef og spurgt om personen har mulighed for at fyre mig, og hun så siger det som det er, at det har hun ikke mulighed for pga fagforeningen osv, derved bliver jeg ikke mindre effektiv end jeg hid til har været, jeg vil da stadig yde det bedste jeg kan mens jeg er på arbejde, selv om jeg ikke syntes jobbet er super fedt. 

Jeg har dog læst mig frem til at en fagforening godtager nogle få gyldige grunde, så som helbred. Nu er jeg ude i en lidt kringlet løsning, som muligvis ikke falder i god jord. Men jeg vil alligevel spørge. 

Hvis jeg kontakter min læge og han kan se jeg er deprimeret pga jobbet jeg er i pt, vil fagforeningen godtage sådan en ? 

Og inden der kommer spørgsmål om dette er fair over for arbejdes pladsen, så ja det syntes jeg, for min chef vil gerne hjælpe mig, men kan desværre ikke pga fagforeningen. Hun har nemlig en på arbejds pladsen som skal stoppe pr. 1/12-17. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt cool :-)

Hvis du går til lægen og får en lægeattest på at du er deprimeret, så skal du over i en sygemelding.
Og så er vi tilbage til at bolden ligger foran dine fødder - din arbejdsgiver kan ikke bare lige fra dag til dag fyre dig fordi du er deprimeret.
Den kan være at fagforeningen vil acceptere det, men jeg vil mene at du er i en gråzone, hvor du meget vel kan risikere at de forholder sig firkantet til reglerne og det at du selv har sagt op - uanset hvad grunden til det var (og det så var det faktum at det gjorde dig syg).

Så jeg tror ikke på at du skal regne med at kunne komme ud af jobbet uden at sige op. Det vil også være den mest rigtige måde at gøre det på.
Du kunne eventuelt øge din indsats i "spillet" ved at bruge tiden på at finde et imidlertidigt - og mere udholdeligt - job som kunne give dig minimum det samme som dagpengene. Og når du har det job på plads, så kan du kvitte dit nuværende job. Så har du en form for sikkerhedsnet under dig, i stedet for bare at kvitte jobbet og derved stå uden job og uden dagpenge. Bare det at være i gang med at lede efter et nyt job, velvidende om at det er du er på vej ud af dit nuværende job, kan give en motivation som måske gør dit nuværende lidt mere udholdeligt imens du søger.

/Jesper

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt afgjort ret Jesper, desværre, fristes jeg til at sige.

Jeg har søgt 8-10 jobs uden nogen tilbage melding. Men jeg må nok lige trække luft ind og håber på jeg snart høre noget fra et andet job som jeg kan holde ud. 
Tak for dine indspark. 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

8-10 Jobs er nu heller ikke bestemt meget idag, så hvis man allerede mister modet efter så lidt bliver resten op af bakke Smile - Det kan også ske at der skal nytænkes ansøgning fx eller bruge nye metoder til at finde jobbet. 

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener selv jeg har brugt ''nye'' metoder. 

Men du skal skam ikke tro jeg har mistet modet, bestemt ikke. Dog er jeg ved at miste modet mht til mit nuværende arbejde. Det jeg ønsker at sige op fra mit nuværende job, er ikke ens betydning med jeg ikke gider søge flere jobs efter 8-10 stk, bestemt ikke. :-) 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)