Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ApS

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 14. Sep 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min makker og jeg skal starte et ApS under to holdingselskaber og står med nedenstående problemstilling. Udfordringen er, hvordan vi undgår skat ved kapitalindskud og samtidig fordeler andele efter aftale. 

Det skal tilføjes vi gerne vil undgå et lån mellem holdingselskaberne da ultimativ ejer ikke skal indskyde noget.

ApS Ejerandele 70%/30% gennem et Holdingselskab hver

Kapitalindskud 80.000kr 

Ejer med 30% betaler 80.000kr

Ejer med 70% betaler 0kr

Ingen lån mellem Holdingselskaberne

Hvordan kan modellen se ud?

Hvordan undgår vi skat? (gaver mellem privatpersoner, som ikke er i familie etc.)

På forhånd mange tak for jeres input

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

først skal der jo 100.000 kr til to holding (50 hver)

Så må ejer med 30% låne ejer med 70% 50.000 kr rentefrit (det kan man i alle fald mellem uafhængige og at de så har et fælles drift under hver sit holding kan jeg ikke se problem i, andre må så kommentere). Lånet skal jo så klogeligt have regler for tilbagebetaling som jo kun fra 70% ejeren kan ske med egne (til den tid beskattede) penge - Det må I jo ligesom selv styre så I kan vise det var lån og ikke gave

Så har hver jo 50.000 kr - ejer 30% sine egne - ejer 70% som lån fra den anden og så stifter begge hvert sit holding som så stifter drift

Jeg går ud fra I har overvejet:

At de to holding jo ikke er gratis i drift http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html ikke gratis jo

At ejer A jo alt andet lig kan tabe de 50.000 kr han har lånt B uden fradrag

At B med 70% jo kan styre alt - så en meget vel udført ejeraftale behøves - jeg ville IKKE lave den uden advokat

Overvej min nye e-bog om netop ApS som har alt om stiftelse ned i detaljer, skat, moms, ejeraftaler og en masse andet vigtig lovpligtigt + inspiration - letlæst

http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/09/aps-alt-om-anpartsselskaber.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Gunners:

ApS Ejerandele 70%/30% gennem et Holdingselskab hver

Kapitalindskud 80.000kr 

Ejer med 30% betaler 80.000kr

Ejer med 70% betaler 0kr

Ingen lån mellem Holdingselskaberne

Hvordan kan modellen se ud?

Hvordan undgår vi skat? (gaver mellem privatpersoner, som ikke er i familie etc.)

Hvis der ikke skal være lån mellem holdingselskaberne, ej heller mellem anpartshaverne privat formoder jeg. 

 

For at lave en model som ikke giver skattemæssige udfordringer, vil jeg tro I skal stifte jeres driftsselskab med 2 anpartsklasser også give den stifter som kommer med pengene en forlods udbytteret på 70% gange 80.000 kr. 

Dermed bliver det driftsselskabet som med sit overskud kommer til at udligne skævfordelingen mellem ejerandele og kapitalindskuddet.

Tilmeldt 14. Sep 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak!

Jeg glemte at nævne ejer med 70% stifter IVS Holding. Det skal også nævnes at ejer med 70% arbejder fuld tid i selskabet mens ejer med 30% er passiv.

Mht lånet - er det den eneste løsning hvor kapitalen bliver fordelt korrekt?

Helt enig omkring ejerskabsaftale og vi har advokat på. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

først skal der jo 100.000 kr til to holding (50 hver)

Man kunne vel, for den som ikke har nogen likvider, stifte et IVS

Tilmeldt 14. Sep 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, ejer som skal have 70% og kommer med ekspertise skal stifte holding som IVS, men ikke indskyde nogen kapital.

Fuld kapital på 80.000kr kommer fra passiv ejer med 30% 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen så er det jo fint med de 80 t og stadigt jo så lån fra ham med penge til ham uden  - om man kan overveje om der kan laves særrettigheder for 70% bestemme hvis det er vigtigt frem for rene ejerdele - men tag en advokat ind

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Sep 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig. Eneste hage er, at vi gerne vil undgå lånet, fordi ejer med 70% skal slippe for at indskyde andet end arbejdskraft.

Der er ikke en alternativ løsning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

I kunne overveje en løsning hvor manden med arbejdskraften via sit holding ivs etablerer et drifts ivs, som han ejer 100%.

Pengene fra passiv investor kan gives fra dennes holdingselskab til drift ivs. Vilkårene for lånet kan aftales frit og herunder evt. med en konverteringsret.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Gunners:

Der er ikke en alternativ løsning?

Så er det eneste tilbage jo at stifte med forskellige anpartsklasser og give forlods udbytteret til den som indskyder pengene.

 

Hvis i alligevel skal til at lave ejeraftale, så kræver det ikke mange ekstra linjer at skrive en udbytteret ind også. NB: forskellige anparts rettigheder skal også i vedtægterne.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)