Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvskyldnerkautionist - Juridisk spørgsmål ved lejekontrakt

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle I dejlige kloge mennesker på Amino.

Jeg har for nylig startet en virksomhed med to samarbejdspartnere og skal i den forbindelse til at underskrive erhvervslejekontrakten for vores lokaler, i den forbindelse er der et juridisk spørgsmål jeg gerne lige vil høre jer om...

Som det ses på nedenstående screendump skal jeg selv underskrive som lejer i feltet markeret med stjerne.

Mine to samarbejdspartnere skal underskrive forneden som "selvskyldnerkautionist". Som jeg forstår det betyder det at de vil hænge på regningen, hvis det skulle gå galt af den ene eller den anden årsag!? Gælder det samme for mig, med den formulering kontrakten er udfærdiget med?

Som jeg forstår det er "undertegnede" dem som har skrevet under efter teksten og dermed ikke mig som lejer?

Jeg er dog adm. direktør i virksomheden og er med på at dette selvfølgelig også har nogle konsekvenser.

Det er selvfølgelig ikke meningen at det skal gå dårligt og jeg håber at det kommer til at flyve, men det er meget rart at vide hvordan man står hvis uheldet skulle være ude...

Jeg håber på der er nogen som kan og vil være behjælpelig med mine spørgsmål?

På forhånd tak!

Søren

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem er lejer - dig privat, et I/S, IVS, Aps eller lignende?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Beder banken dig skrive under på den - så tror jeg - uanset hvad - du skal vente, at du er en af kautionisterne - hvis du ikke skal skrive på. er du ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et IVS som er lejer af lokalerne, jeg skriver under som lejer på vegne af virksomheden (som adm. direktør).

Men risikerer jeg også selv at hæfte for 125K kr. hvis det skulle gå galt? :-)

S.

Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er udlejer som har udfærdiget kontrakten, banken er ikke indblandet (endnu ihvertfald!). :-)

Tror du I så fald det samme gør sig gældende?

S.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeres IVS er anført som lejer på kontrakten, så er det på vegne af selskabet at du skriver under foroven, og ikke personligt. Dette bør også være tydeligt ved underskriftsfeltet.

Det vil kun være de personer der skriver under ved selvskyldnerfeltet der hæfter med kautionen. Mon ikke det er meningen at du tillige skal skrive under her - nu som privatperson?

Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er firmaet med CVR nr. som står som lejer øverst i kontrakten og jeg skriver under i mit eget navn (som direktør i virksomheden) i øverste højre felt, underneden er der udelukkende to felter for "selvskyldnerkautionist" med mine to partneres navne under linjen.

I så fald er det korrekt at antage at jeg ikke skriver under som selvskyldnerkautionist? (jeg beklager jeg er så tungnem, men jeg vil helst ikke starte min karriere med en gæld på 375K hvis det skulle gå galt... 

S.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulempen ved den formulering er at man som kautionist i princippet kan hænge på en forpligtelse selv efter man måske har solgt sine ejerandele......

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis dit privatenavn kun figurerer ifm underskriften kan jeg ikke se at du hæfter, men nu kan jeg ikke se hele kontrakten.

Hvad siger dine partnere tilat det kun er dem som skal hæfte som kautionister imens du tilsyneladende går fri?

Tilmeldt 4. Oct 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det eneste sted mit navn fremgår.

Under linjen står:

Firmanavn

v./mit navn

under deres linjer fremgår både navn og CPR nr.

Jeg har endnu ikke snakket med dem om det, jeg har først selv opdaget det her til aften, under 2. gennemlæsning.

S.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)