Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bestyrelses vilkår AKUT

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

I tilfælde af et firma opkøber 50%
Så vi er ligeværdie.

Det firma køber sig ind er det firma som bliver bestyrelsesformand. Mit firma bliver bestyrelsesmedlem.

Jeg skal fortsætte som Direktør i firmaet.


Kan bestyrelsenformanden sætte mig ud af direktion. Hvis jeg som det andet bestyrelsesmedlem ikke giver samtykke til dette?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænnger bla af bestemmelserne i vedtægterne og hvad en evt ejeraftale siger.

Har i ingen ejeraftale, og vedtægterne feks siger "ved stemmelighed er det formandens stemme der er afgørende" så vil du kunne afsættes som direktør.

Er ejerfordelingen >50% i bestyrelsesformandens favør, vil vedkommende have suveræn afgørelse ift ansættelsesforholdet, såfremt vedtægter eller ejeraftalen har bestemmelser der beskytter mindretals ejeren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

uanset hvad - 50/50 uden en ejeraftale duer slet ikke. Dertil kommer at det rent vedtægt og ejermæssigt er en håbløs situation hvis man med 50/50 ikke kan afsætte en direktør eller reelt vedtage noget som helst andet afgørende - ikke kan lukke selskabet osv - så det er ikke en heldig konstruktion, hvis ikke der er mulighed for, at en general forsamling kan træffe så afgørende beslutinger, og heller ikke godt, hvis en direktør med veto i bestyrelse og generalforsamling - kan sidde videre uanset hvor håbløst tingene går. Det duer kun hvis man ejer hele selskabet selv eller hvis man har en helt ekstern dirketør - hvor ingen i bestyrelsen har ekstra ønske om at denne skal forsætte uanset hvad

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

lad os omtale mit firma som sh og deres som tt

begge ejer 50/50 jeg som er ejer af sh er direktør i firmaet tg, 

der står i vedtægter at hvis jeg ikke længere er en del af driften i tg, kan sh købes ud for et beløb vi har aftalt på forhånd.

men i og med tt er bestyrelsesformand, kan de sætte mig af som direktør, dermed er jeg ikke en del af driften og kan dermed også købes ud. dette skal ikke kunne ske

kan vedtægter sikres fra  begges side ved at skrive følgende :

Bestyrelsesformanden, kan forlange at få indsat ny direktør i firmaet, i tilfælde af der ikke er stemmelighed på dette punkt, vil direktøren træde af men SH kan i såfald ikke købes ud uden eget samtykke. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 

Hvad men at du tager fat i en advokat, frem for at agere ud fra tilfældig rådgivning på Amino.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

kasper henriksen:

lad os omtale mit firma som sh og deres som tt

begge ejer 50/50 jeg som er ejer af sh er direktør i firmaet tg, 

der står i vedtægter at hvis jeg ikke længere er en del af driften i tg, kan sh købes ud for et beløb vi har aftalt på forhånd.

men i og med tt er bestyrelsesformand, kan de sætte mig af som direktør, dermed er jeg ikke en del af driften og kan dermed også købes ud. dette skal ikke kunne ske

kan vedtægter sikres fra  begges side ved at skrive følgende :

Bestyrelsesformanden, kan forlange at få indsat ny direktør i firmaet, i tilfælde af der ikke er stemmelighed på dette punkt, vil direktøren træde af men SH kan i såfald ikke købes ud uden eget samtykke. 

Få nu ikke gjort vedtægterne mere komplicerede end de bør være. Det kan være ekstrem problematisk hvis man lige pludselig har vedtægter med et indhold som enten kan gradbøjes eller er åben for fortolkning. 

 

Få (som det nævnes ovenfor) lavet en ejeraftale mellem jer i stedet. I en sådan aftale kan du praktisk talt sikre din egen ansættelse mod fyring

Derudover bør i (efter min mening) nok have lavet en forretningsorden for bestyrelsen og for direktionen, problemet med "kun" en ejeraftale, er at der som regel ikke tages højde for hvad der sker når man træder udenfor de opgaver som en direktion eller bestyrelse naturligt har.

 

Ejeren af TT er som bestyrelsesformand vel interesseret i selskabets bedste og at du som direktør skaber det bedst mulige afkast af hans investering. Så retten til at fyre dig bør jo kun være aktuel hvis du som direktør ikke udfører dit job, hvilket er beskrevet i den forretningsorden som udarbejdes for direktionen. 

 

Måske skulle I overveje hjælp fra en advokat til dette!

Tilmeldt 16. Jan 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

så så hr. Ravn.

det er noget simplere at tage dialogen med en advokat, når du ved hvilke områder du bør tale om først :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja der kan givet laves et appendix til aftalen om, at du kan købes ud hvis du ikke længere er en del af driften i TT - eller det kan integreres fra start - i stil med det du beskriver - så retten til at opkøbe dig ikke gælder det forhold hvor du opsiges af bestyrelsesformanden. 
Det skal formuleres mere skarpt - nemlig ud fra, at du jo kun vil have, at deres ret til at opkøbe dit selskab kun gælder dersom du selv forlader selskabet, og ikke hvis det er følge af en opsigelse

Det bør du tage en advokat ind over, men det minder meget om konkurrenceklausuler som netop ofte kun gælder dersom en ansat siger op, men ikke hvis en ansat fyres

Det ændrer ikke ved, at I skal have en advokat til at lave en helt samlet ejeraftale - men det bør integreres så det vil forpligte ikke bare nuværende ejer men også andre, hvis nu andele sælges osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)