Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat har bevisbyrden eller har firmaet det?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Jeg havde en debat med en kollega for et stykke tid siden, og ingen af os rokkede os synderligt, så derfor tænker jeg at dette forum må være det rette til spørgsmålet. 

Hvis en person / firma har snydt skat og tjent sorte penge eller lign. Er det så firmaet / personen der skal bevise sin uskyld, eller er det skat der skal kunne bevist at firmaet / personen har snydt i skat. ? 

Mit kollega mener helt bestemt at bevisbyrden er hos skat, hvor imod jeg mener at det er firmaet / personen der skal bevise deres uskyld, hvad er korrekt ? 
Jeg mener yderligere også at skat kan give et skøn, således hvis de mener en virksomhed har tjent 500.000 sort det seneste år, så vil de kræve beskatning af dette, men det er jeg dog en smule usikker på. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet er der ofte omvent bevisbyrde som jeg ser det = hvis skat mener at kunne sandsynliggøre et snyd, så må skat sætte et tal ind, som de mener er det korrekte. Det kan man så tage til retten - men det er ikke let at vinde. Det skyldes jo, at en del snyd ikke kan bevises i rene tal - hverken sort arbejde eller evt momssnyd - ligesom der jo kan mangle regnskaber osv - og så er det skat der sætter de tal ind som de anser for korrekte.
Skat vil generelt altid begrunde deres valg af tal - men de har fuld ret til at sætte de tal ind, som de mener korrekte - og man skal så selv bevise det må være galt

Hvis skat mener et regnskab er ufuldstændigt (f.eks. en krydsrevision har vist der er sendt regninger til andre som ikke er bogført - eller bankkonto måtte vise sjove ting) så må de sætte 500.000 hvis det så er det sandsynlige. 

Det kendes også fra rockersager o.l. hvor f.eks. en levestandard slet ikke stemmer med den skattepligtige indtægt personen selvangiver. Her kan skat også sætte en ny passende skattepligtig indtægt. Man får givet lov at søge at dokumentere hvor man har sin Rolls Royce og alle designermøblerne fra, men kan man ikke det - så sætter skat deres eget tal

Det samme går sig gældende i forhold til ting som fri bil - telefon osv f.eks http://www.skattestraf.dk/index.php/blog/item/141-fri-bil-beskatning-og-omvendt-bevisbyrde 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt det lyder som det var sådan jeg også tænkte det forholdte sig. 

Mange tak for svar John. :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

I sager om indkomstgrundlaget er hovedreglen, at det er SKAT som påvise manglende indtægter. Det er kun hvis SKAT kan påvise at regnskabsgrundlaget er fejlbehæftet, at vi kommer over i sådan noget som skønsmæssig ansættelse og dermed at der er skatteyderen som har bevisbyrden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

I sager om indkomstgrundlaget er hovedreglen, at det er SKAT som påvise manglende indtægter. Det er kun hvis SKAT kan påvise at regnskabsgrundlaget er fejlbehæftet, at vi kommer over i sådan noget som skønsmæssig ansættelse og dermed at der er skatteyderen som har bevisbyrden.

ja vist - men påvise at grundlaget er fejlbehæftet er vel den løse pistol ofte er det ikke - både hvis skal kan finde nogle fejl, som kan pege på der så nok er en del andet og i eksemplet med indkomtgrundlag som slet ikke giver plads til - whatever biler og designer møbler, der må skat vel også ændre skattegrundlaget eller - skal de kunne bevise at bilen og alle designer møblerne ikke bare er en gave fra gud?

Og ved personlig virksomhed lidt samme - hvis ens levestandard - ting osv - er helt ude af trit med regnskabets store underskud - vil man ikke ofte der opleve at skat kan sætte noget andet ind?

Det er klart, at har man et regnskab, som virker fuldstændigt, så kan skat jo ikke bare sætte beløbet helt anderledes, men jeg synes tråde herinde og specielt i facebook har vist en del fald, hvor skat - og måske endnu mere moms på baggrunde af "uklarheder" har sat egne tal - Hvor store uklarheder skal være, før regnskabet kan ses som fejlbehæftet ved jeg så ikke?

Her er også lidt http://denkorteavis.dk/2014/abent-brev-til-skatteminister-morten-ostergaard-om-borgernes-retssikkerhed/ hvor der i alle fald jo hævdes at;

 1. I skattesager gælder den omvendte bevisbyrde. Det er borgeren, der skal bevise sin uskyld! Det skal ændres, således at bevisbyrden ligger hos SKAT. (Som det er nu, er det et brud på menneskerettighederne).

Men det er måske overdrevet politisk?

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

I sager om indkomstgrundlaget er hovedreglen, at det er SKAT som påvise manglende indtægter. Det er kun hvis SKAT kan påvise at regnskabsgrundlaget er fejlbehæftet, at vi kommer over i sådan noget som skønsmæssig ansættelse og dermed at der er skatteyderen som har bevisbyrden.

Debatten på jobbet gik på sort løn, hvis en murer mester fx lavede 12 opgaver om året sort, og SKAT så fik fortalt at dette forgik, hvem der så skulle bevise dette, skat eller mureren. Og ud fra hvad John skriver er det mureren der skal bevise hans ''uskyld'' 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er SKAT som skal bevise at muren har lavet sort arbejde. Hvis SKAT kan det har SKAT mulighed for at fastsætte indkomsten med et begrundet skøn  hvad omfanget af det sorte arbejde har været. Er mureren ikke enig i det skøn er det han opgave at bevise at SKAT har skønnet forkert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bødker:
Og ud fra hvad John skriver er det mureren der skal bevise hans ''uskyld
nej det skriver jeg ikke. Jeg skriver der skal kunne findes årsager i regnskabet for at skat kan ansætte noget

OG  at jeg mener skat i ekstreme fald kan ansætte beløb hvis en person i regnskabet taber 100.000 hvert år men alligevel har råd til en levestandard der kræver 500.000 på plussiden over tid. Det mener jeg de kan - men er ikke sikker (mener det er brugt faktisk)

De kan ikke bare påstå, at en murer laver sort uden grund - det var derfor jeg skrev, f.eks. ved krydsrevision hvor de kunne finde en faktura eller betaling fra en eller anden til feks mureren - og så har de jo netop påvist fejl i regnskabet og så lægger de et beløb til som samlet er deres bedømmelse. De kan ikke ellers bare påstå folk arbejder sort.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Men det er måske overdrevet politisk?

Nok mere en politisk dagsorden. Og så skal vi jo ikke glemmer at der på mange områder indenfor skatteretten er omvendt bevisbyrde - eksempelvis når vi taler fradragssiden.

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, i min optik giver det da ingen mening at SKAT skal bevise at en murer har tjent penge på sort arbejde, det kan de jo aldrig nogen sinde bevise, hvis arbejdet ikke er registreret nogen steder og muren tager pengene i lommen, hvordan har SKAT så en ærlig chance for at ''fange'' ham? 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)