Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb fra privat svindler

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino

Jeg havde brug for en computer i min enkeltmandvirksomhed, og så fandt jeg en Macbook Pro på DBA som var virkelig billig (her skulle alarmklokkerne have ringet). Jeg skrev frem og tilbage med sælger på SMS, og han lød sådan set reel nok. Så jeg besluttede mig for at slå til og købe den. Jeg bad ham skrive en kvittering med dato, beløb & underskfit - og vedlægge denne i pakken.

Tiden går og jeg modtager ikke nogen pakke. Jeg har skrevet med ham flere gange undervejs, og han fortæller om diverse problemer med leveringen.

Jeg har kontaktet DBA support, og de har fortalt mig at de har lukket hans konto grundet mistanke om svindel. Jeg kontakter selvfølgelig også mit lokale politi - det er mit næste skridt.

Nu kom jeg dog til at tænke på om jeg overhovedet kan gøre noget i forhold til at køre dette køb ind i min virksomhed - da jeg jo aldrig har modtaget den kvittering. Jeg er godt klar over jeg ikke kan trække moms fra når jeg køber privat.

Er jeg nødt til at tage tabet privat? - eller kan jeg bruge min MobilePay kvittering og evt en politianmeldelse til noget i mit regnskab?

På forhånd tak

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:

Hej Amino

Jeg havde brug for en computer i min enkeltmandvirksomhed, og så fandt jeg en Macbook Pro på DBA som var virkelig billig (her skulle alarmklokkerne have ringet). Jeg skrev frem og tilbage med sælger på SMS, og han lød sådan set reel nok. Så jeg besluttede mig for at slå til og købe den. Jeg bad ham skrive en kvittering med dato, beløb & underskfit - og vedlægge denne i pakken.

Tiden går og jeg modtager ikke nogen pakke. Jeg har skrevet med ham flere gange undervejs, og han fortæller om diverse problemer med leveringen.

Jeg har kontaktet DBA support, og de har fortalt mig at de har lukket hans konto grundet mistanke om svindel. Jeg kontakter selvfølgelig også mit lokale politi - det er mit næste skridt.

Nu kom jeg dog til at tænke på om jeg overhovedet kan gøre noget i forhold til at køre dette køb ind i min virksomhed - da jeg jo aldrig har modtaget den kvittering. Jeg er godt klar over jeg ikke kan trække moms fra når jeg køber privat.

Er jeg nødt til at tage tabet privat? - eller kan jeg bruge min MobilePay kvittering og evt en politianmeldelse til noget i mit regnskab?

På forhånd tak

Første problem i forhold til at få det ind i virksomheden er beviser! og dernæst er problemstillingen om tabet er at betragte som en driftsomkostning der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i henhold til statsskattelovens § 6.

 

Personligt ville jeg ikke bruge kræfter på at køre det ind i virksomheden og stå med spørgsmålet om dispositionen holder ved en ligningskontrol fra Skat.

 

Dermed ville jeg tage tabet som privatperson og rent skattemæssigt trække det fra som en kapitalindkomst (kræver dog det er mere end 2.000 kr. du har tabt)

Jeg ved godt fradragsværdien ikke er lige så høj som hvis det trækkes fra i virk. indkomst, men risikoen for det bliver underkendt er til gengæld heller ikke den samme. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jeg husker at Tommy V. Chrisitiansen skrev om emmet før sommerferien:

http://www.tvc.dk/sites/default/files/article/2016.06.18_spoerg_om_penge.pdf

Den havde jeg ikke set. Top karakter for linket.

 

Træls for trådsstarter dog, hvis han/hun ikke ved hvem svindleren er eller kan identificere svindleren.

Så der er næsten ingen anden udvej end at kontakte politiet, så pengestrømmen måske kan følges og der kan komme navn på svindleren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Dermed ville jeg tage tabet som privatperson og rent skattemæssigt trække det fra som en kapitalindkomst (kræver dog det er mere end 2.000 kr. du har tabt)

Og du vil ikke mene at den så vil blive omfattet af den skærpede kurs ved forudbetalinger fra maj måned?

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, det lyder jo desværre ret sort på hvidt som om der ikke er noget at gøre.

Mange tak for hjælpen begge to!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:

OK, det lyder jo desværre ret sort på hvidt som om der ikke er noget at gøre.

Mange tak for hjælpen begge to!

Nu er jeg ikke mobilepay-ekspert, men hvis det er et dansk nummer du har overført til må der næsten også være en dansk bankkonto bagved! (i hvert fald iflg. min tankegang)

I forhold til linket i tidligere indlæg, så kræver det en identifikation af svindleren! Så jeg tænker da du skal anmelde sagen til politiet, hvis de kan fremskaffe identifikation af svindleren så kan du tage tabet på din personlige kapitalindkomst.

Men uden ID ingen fradrag.

 

Så er det ikke et forsøg værd?

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det er det helt klart!

Det er et dansk nummer jeg har overført pengene til, så ja - de burde da kunne finde ud af hvilken bank konto pengene er gået ind på.

Tak!

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:
....

Det er et dansk nummer jeg har overført pengene til, så ja - de burde da kunne finde ud af hvilken bank konto pengene er gået ind på. Tak!

Og i sådan et tilfælde er der vel så tilknyttet et kort - og måske kunne man så gøre indsigelse.... hvad siger Mobilpay mht. evt indsigelse - opfattes MP som kontant betaling ? betailing til konto eller betaling til det kort der er tilknyttet?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre ser det ud til at de ikke kan/vil gøre noget når man sender penge til en privat person:

http://www.mobilepay.dk/da-dk/help/privat/Pages/brug-hvad-goer-jeg-naar-jeg-er-blevet-snydt-i-en-handel.aspx

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)