Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til reklamationsret

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Sep 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har ikke rigtigt kunne finde svar på mit spørgsmål nogen steder, så jeg prøver her.

Hvis jeg køber fx. En pc hardware del fra en dansk forhandler, med henblik på at videre sælge den til private.
Når man sælger til private skal man ifølge købeloven yde 2 års reklamationsret på den.
Tænkt eksempel:
Jeg køber varen af forhandleren og har så varen og ligge på lager i 6 måneder, så sælger jeg den til en privat. 19 måneder efter går varen så i stykker. Det er 25 måneder siden jeg har købt varen af forhandleren, så han kan vel ikke dække for det?
Har man så som virksomhed en forsikring der dækker det eller hvordan og hvorledes, da kunden stadig har 7 måneder tilbage af reklamationsretten.

Håber ikke det blev alt for indviklet :)

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 09
Indlæg ialt: 41
Fra  JK Agentur Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Når du køber som firma (B2B) gælder der andre regler end hvis du køber som forbruger. De 2 års reklamationsret er kun ved forbrugerkøb.

Du kan se reglerne her: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961. Reglerne for B2B køb står fra §42 og for forbrugerkøb fra §81.

 

 

 

Find dine nye fritidssko, vandrestøvler, jagtstøvler, etc på: www.outdoorgear.dk

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Buxti:

Hej.

Jeg har ikke rigtigt kunne finde svar på mit spørgsmål nogen steder, så jeg prøver her.

Hvis jeg køber fx. En pc hardware del fra en dansk forhandler, med henblik på at videre sælge den til private.
Når man sælger til private skal man ifølge købeloven yde 2 års reklamationsret på den.
Tænkt eksempel:
Jeg køber varen af forhandleren og har så varen og ligge på lager i 6 måneder, så sælger jeg den til en privat. 19 måneder efter går varen så i stykker. Det er 25 måneder siden jeg har købt varen af forhandleren, så han kan vel ikke dække for det?
Har man så som virksomhed en forsikring der dækker det eller hvordan og hvorledes, da kunden stadig har 7 måneder tilbage af reklamationsretten.

Håber ikke det blev alt for indviklet :)

Først og fremmest (og under forudsætning af din kunde er alm. privatkunde) så skal du give 2 års reklamationsret ved salget til en privatkunde. Denne reklamationsret gælder 2 år fra leveringstidspunktet. 

Når du køber fra forhandleren har du også 2 års reklamationsret med mindre andet er aftalt! Ved b2b handel kan købeloven på dette punkt fraviges ved aftale. 

Dvs. hvis intet andet er aftalt opstår der et tidsrum, mellem levering fra leverandør til dig og til levering fra dig til privatkunde.

 

Men samtidig skal du huske på, at reklamationsret kun omfatter mangler ved varen. For dig som erhvervsdrivende er du (i praksis forpligtet til) nød til at undersøge varerne du modtager fra din leverandør for mangler og reklamere med det samme, ellers risikerer du at sidde med en kunde som med retten på sin side reklamerer overfor dig, og du samtidig ikke har nogen steder at reklamere for samme mangel.

I praksis vil jeg dog sige at det er meget forskelligt hvordan denne problemstilling håndteres forhandler og leverandør imellem. Mange gange er det slet ikke juraen som er afgørende, men nærmere hvor meget selve handelsforholdet parterne imellem er værd i kroner/øre. 

Fra Grindsted
Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Lytter lige med

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om, og nu gætter jeg lidt, at du er en Happy Camper som har en lille hobby virksomhed, hvor du samler computer og sælger dem videre til andre.

I det her tilfælde har du så købt en del hos en almindelig retail forhandler.

Hvis ovenstående er korrekt, så er det egentlig meget simpelt.

Den butik du har købt delen i, skal give dig 24 mdrs. reklamationsret hvor af de 6 mdr. er under formodnings-reglen.

Du skal tilbyde din kunde 24 mdrs. reklamationsret og 6 mdr. af disse under formodnings-reglen.

Der er ingen forsikring der kan dække dette.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

Den butik du har købt delen i, skal give dig 24 mdrs. reklamationsret hvor af de 6 mdr. er under formodnings-reglen.

Nej, det SKAL de ikke! De giver 2 års reklamationsret i henhold til købeloven med mindre andet er aftalt. Man er som udgangspunkt ikke omfattet af forbrugerkøbsbestemmelserne hvis man driver virksomhed med videresalg.

Så handelsbetingelserne skal helt sikkert læses igennem inden man kan drage den konklusion.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Fresno Bob:

Den butik du har købt delen i, skal give dig 24 mdrs. reklamationsret hvor af de 6 mdr. er under formodnings-reglen.

Nej, det SKAL de ikke! De giver 2 års reklamationsret i henhold til købeloven med mindre andet er aftalt. Man er som udgangspunkt ikke omfattet af forbrugerkøbsbestemmelserne hvis man driver virksomhed med videresalg.

Så handelsbetingelserne skal helt sikkert læses igennem inden man kan drage den konklusion.

Nu skal du jo læse hvad jeg skriver.

Hvis du køber et produkt i en "RETAIL" butik SKAL de give dig 24 mdrs. reklamationret. Det kan du ikke fraskrive dig på nogen måde hvis du som butik sælger til en privat person.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:

Nu skal du jo læse hvad jeg skriver.

Hvis du køber et produkt i en "RETAIL" butik SKAL de give dig 24 mdrs. reklamationret. Det kan du ikke fraskrive dig på nogen måde hvis du som butik sælger til en privat person.

Jeg læser gerne hvad du skriver! Jeg er blot ikke enig.

Hvis en butik (retail eller what ever) sælger til en privatperson og den privatperson videresælger de varer (som et led i hans bedrift) så er han ikke per automatik beskyttet af forbrugerbestemmelserne. Hvis den privatperson handler "i eller for sin bedrift" er denne privatperson ikke bedre beskyttet end hvilken som helst juridisk person.

Fra København
Tilmeldt 5. Aug 09
Indlæg ialt: 41
Fra  JK Agentur Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Reglerne for forbrugerkøb gælder kun, når du som privatperson køber en vare af en erhvervsdrivende. Det er fx et forbrugerkøb, når du går ind i en butik og køber en vare til dit hjem.

Når du som privatperson handler med en anden privatperson, kaldes det privatkøb eller civilkøb. Det er fx et privatkøb, når du køber en brugt bil af din nabo.

Når du som erhvervsdrivende handler med en anden erhvervsdrivende, kaldes det handelskøb. Det er fx et handelskøb, når du køber varer hjem til din virksomhed.

I begge tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/forbrugerkoeb?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A

Find dine nye fritidssko, vandrestøvler, jagtstøvler, etc på: www.outdoorgear.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)