Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indkøbte aktiver (VSO)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg har lige et begynderspørgsmål ang. bogføring og 'afskrivning' af en virksomheds (VSO) indkøbte aktiver.

Antag at en virksomhed et år har 2 mio. i indtægter, og ingen udgifter.. men samme år købes et aktiv til 2 mio. - hvor meget skal der betales i skat, hvis aktivet f.eks. er en lejlighed der skal bruges som kontor for virksomheden?

Vh Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det beløb bør du nok vente på andre svar-  eller gå til revisor med men:

Bygninger, der anvendes erhvervsmæssigt, kan som hovedregel afskrives. Der kan dog ,mig bekendt ikke afskrives på kontorbygninger og bygninger til beboelse. 

Der findes en ”negativliste over bygninger hvis brugsformål gør, at der ikke kan afskrives på dem. Der kan afskrives med op til 4 procent om året af den kontantomregnede anskaffelsessum.

Under visse betingelser kan du afskrive på den erhvervsmæssige del af bygninger, der både benyttes til beboelse og erhverv. Her må du i alle fald have fat i din revisor for at få konkret rådgivning.

vent lige på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

sjakops:

Hej! Jeg har lige et begynderspørgsmål ang. bogføring og 'afskrivning' af en virksomheds (VSO) ... hvor meget skal der betales i skat

Det kan vi ikke svare på, en VSO har alt for mange knapper at dreje på (opsparet overskud, mellemregningskonto, hensat til senere hævning, indskudskonto, din egen privatøkonomi, hævninger m.fl.)

Men en dygtig revisor vil kunne hjælpe dig igennem hele processen.

sjakops:

hvis aktivet f.eks. er en lejlighed der skal bruges som kontor for virksomheden?

Hvis aktivet skal bruges erhvervsmæssigt i virksomheden, så SKAL det indgå i VSO'en! 

Så hvis virksomheden har et overskud på 2 mio. kr. og anvender det fulde beløb til at købe en kontorlejlighed, så har virksomheden stadig et overskud på 2 mio. kr., man afskriver ikke på et kontor, som skal trækkes gennem hæverækkefølgen og beskattes derefter (gentagelse; hvor meget skat afhænger af dine disponeringer).

Tilmeldt 12. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for svar! Ja det er jo faktisk meget simpelt så - jeg kan se at der ikke kan afskrives på kontorer (http://tax.dk/lv/lve/E_C_4_1_1.htm), så i mit simple eksempel der vil der skulle betale 22% i skat af alle de 2 mio.
Vh Søren

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

sjakops:

så i mit simple eksempel der vil der skulle betale 22% i skat af alle de 2 mio.
Vh Søren

Nej, det kan man ikke konkludere!

En VSO fungerer ikke ligesom et selskab, virksomhedsskat på 22% er det man betaler af det opsparede overskud! For at man skal forsimple dit eksempel så meget som du ligger op til, må der ikke være foretaget andre disponeringer i hæverækkefølgen end at opspare overskud, ikke engang kapitalafkast/rentekorrektion skal der være noget af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

enig med Jesper, men man kan sige, at dit ejendomskøb til kontor ikke giver besparelse i 22 procent acontoskat og dermed et lille ja til dit spørgsmål

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)