Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS - udbytte og kapitalkrav

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop oprettet mig 2 IVS'er - et drift og et holding. Min tanke er, at jeg udbetaler løn op til topskattegrænsen og derefter udlodde udbytte til bundgrænsen og hæve resten af overskuddet op i holdingselskabet. Men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg kan udlodde udbytte, før der står 50.000 kr. i frie reserver? I så fald, ville det ændre noget, hvis jeg omregistrerede mit selskab til ApS, når kapitalkravet var opfyldt? Eller kan de 50.000 kr. være fx udstyr, jeg bruger i firmaet i stedet for rede penge?

Jeg har ikke noget behov for kapital i det, jeg laver, så objektivt set ville de 50.000 kr. have langt bedre af at komme ud og fx blive betalt af på mit boliglån end at stå og blomstre på en konto :)

På forhånd tak.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Charly Olsen:

Jeg har netop oprettet mig 2 IVS'er - et drift og et holding. Min tanke er, at jeg udbetaler løn op til topskattegrænsen.

Så fint så godt! Det er der ikke noget problem i.

Charly Olsen:

Jeg har netop oprettet mig 2 IVS'er - et drift og et holding. Min tanke er, ... og derefter udlodde udbytte til bundgrænsen og hæve resten af overskuddet op i holdingselskabet. 

Først og fremmest, så gælder det i forhold til udbytte for et IVS at der skal opspares minimum 25 % af overskuddet (dvs. efter der er betalt løn til dig og afsat selskabsskat) på egenkapitalen indtil egenkapitalen overstiger 50.000 kr. Dvs. 100.000 i overskud betyder at 25.000 kr. skal opspares på egenkapitalen og de resterende 75.000 kr. kan udloddes i udbytte.

 

Dit næste problem er, at driftsselskabet ikke kan udbetale udbytte til dig privat da du jo ikke ejer driftsselskabet, det gør dit holdingselskab! Så hvis du skal have udbytte privat op til progressionsgrænsen skal holdingselskabet ligeledes levere overskud (og som IVS skal minimum 25 % opspares). Endvidere er det relevant for dit holding om det har tilstrækkelige "frie reserver" til at udlodde udbytte. 

Så hvis ellers dit driftsselskab leverer de økonomiske resultater du ligger op til, så tænker jeg ikke du har noget problem i forhold til at få udbetalt udbytte. Bare husk fremgangsmåden for udbytte er fra drift til holding og derefter til dig privat.

Charly Olsen:

I så fald, ville det ændre noget, hvis jeg omregistrerede mit selskab til ApS, når kapitalkravet var opfyldt? 

I praksis betyder det ikke det store, da kapitalkravet for et ApS jo er 50.000 og når den tvungne reserve for for IVS'et er nået så fungerer det de facto som et ApS (i hvert fald i forhold til udbytte)

Charly Olsen:

Eller kan de 50.000 kr. være fx udstyr, jeg bruger i firmaet i stedet for rede penge?

Indikerer lidt at du ikke har dybdegående regnskabsforståelse. Hvis selskabet tjener nok penge til at både betale løn op til topskat samt udbytte op til progressionsgrænsen så har du også råd til en revisor eller anden regnskabskyndig. Jeg siger ikke du skal have revideret alle regnskaberne, men lidt hjælp til opstilling af regnskaberne og praktisk håndtering af udbytterne er nok anbefalelsesværdigt (bare min mening)

Så har du også noget mere sikkerhed for såvel skatte- og selskabsregler overholdes.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar! Det skal siges, at jeg har et almindeligt arbejde ved siden af, så firmaet skal ikke give noget kæmpe overskud, før jeg når topskattegrænsen. Jeg får en revisor ind over :)

Er det korrekt forstået, at der skal opspares 50.000 kr. i både holding- og driftsselskabet? Altså således at jeg binder 100.000 kr. i rede penge?

Det lyder super mht. til at udlodde udbytte efter de 25% af overskuddet var sat til side. Jeg troede, at jeg først kunne udlodde udbytte, når jeg havde opsparet de 50.000 kr.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Charly Olsen:

Det lyder super mht. til at udlodde udbytte efter de 25% af overskuddet var sat til side. Jeg troede, at jeg først kunne udlodde udbytte, når jeg havde opsparet de 50.000 kr.

Ups! det gik lidt hurtigt med mit første svar, beklager!

Du kan ikke udlodde udbytte før de 50.000 er opsparet, jeg beklager det (muligvis) upræcise svar ovenfor.

 

Egenkapitalen skal (iflg. selskabsloven) være min. 50.000 kr. før der kan udloddes udbytte. De 25 % er bare et minimumskrav i forhold til fordelingen mellem en "bunden reserve" og "frie reserver"

Charly Olsen:

Er det korrekt forstået, at der skal opspares 50.000 kr. i både holding- og driftsselskabet? Altså således at jeg binder 100.000 kr. i rede penge?

Ja, der skal opspares 50.000 i begge selskaber som egenkapital. Men det behøver ikke være kontanter, alle aktiver (i hvert fald som kan indregnes i henhold til årsregnskabsloven) kan udgøre aktivmassen i dine selskaber.

For holdingselskabet eksempelvis er værdien af driftselskabet i mange tilfælde det eneste aktiv der er.

 

Så når man snakker om opsparing i et selskab er det ikke kontanter, men værdien af de samlede aktiver.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen :) Jeg må have et sitdown med en revisor... Jeg kan ikke lide tanken om at have 50.000 kr. "bundet" i firmaet, da jeg egentlig ikke har nogle udgifter til drift eller varekøb. Mit håb var, at de penge til dels kunne være andre ting, som fx de videoer, jeg producerer eller det udstyr, jeg ind i mellem køber :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Charly Olsen:

Tak igen :) Jeg må have et sitdown med en revisor... Jeg kan ikke lide tanken om at have 50.000 kr. "bundet" i firmaet, da jeg egentlig ikke har nogle udgifter til drift eller varekøb. Mit håb var, at de penge til dels kunne være andre ting, som fx de videoer, jeg producerer eller det udstyr, jeg ind i mellem køber :)

Fint med en revisor, fordi de 50.000 kr. kan jo netop godt være bundet i udstyr! gentager lige mig selv, værdien som er bundet i selskabet kan sagtens være i form af udstyr eller driftsmateriel. Der er intet krav om der skal være bundet 50.000 i kontanter, den særlige reserve på op til 50.000 kr. er udelukkende en regnskabsteknisk post der opstår i forbindelse med dit selskab leverer overskud.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen! :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men det behøver ikke være kontanter, alle aktiver (i hvert fald som kan indregnes i henhold til årsregnskabsloven) kan udgøre aktivmassen i dine selskaber.

Det er den bundne reserve og selskabskapitalen der tilsammen skal udgøre 50.000 kr. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Jesper_nl:
Men det behøver ikke være kontanter, alle aktiver (i hvert fald som kan indregnes i henhold til årsregnskabsloven) kan udgøre aktivmassen i dine selskaber.

Det er den bundne reserve og selskabskapitalen der tilsammen skal udgøre 50.000 kr. 

Ja lige præcis! Tror da heller ikke jeg påstår andet?

 

Det citat du henviser til har ikke noget med den tvungne reserve at gøre, jeg prøver at forklare det ikke er kontanter som skal bindes i selskabet. 

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Driftsselskabets selskabskapital + egenkapital er vel også et aktiv for holdingselskabet?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)