Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal der til for at må opbevarer penge for andre?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej derude!

Jeg er interesseret i at starte en virksomhed med fokus på streaming-miljøet, det vil sige at jeg gerne vil lave en dansk service til danske streamere - men kan ikke finde frem til lovgivningen om at opbevarer penge for andre.

Jeg kunne godt tænke mig at modtage alle donationerne og så udbetale pengen i slutningen af måneden, for at hjælpe folk med Skat og eventuelle gebyrer.

Skal jeg have en licens, bank eller bevilling? Skal jeg betale Moms af pengene og hvor meget bliver jeg beskattet af?

-- eksempel --

Lad os sige at jeg har kontrakt med en streamer med 100 subs, som svarer til ca 2.775kr/mdr, og så modtager han gennemsnitligt 1.500kr/mdr i donationer og sponser udstyr/gaver/penge for ca 1.000kr/pr 3 mdr.

Det vil sige 13.828kr/kvartal eller 55.300kr/året.

Lad os sige at jeg får 5% for at håndtere det, så det vil sige at jeg får 2.765kr/året og han får 52.535kr/året.

Skal jeg så kun betale skat af de 2.765kr? Og hvilken type bevilling/licens kræver det af mig/min virksomhed?

** Advarsel, tallene ovenfor er hyptetiske og ikke fra en aktuel potentiel kunde.

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

alt for kompliceret spurgt - betal for konkret vejledning men 

Du skal betale skat af din fortjeneste JA

Du skal momsregistreres hvis DIN omsætning overstiger 50 t på 12 mdr / allerede når du kan se at det vil den åbenlyst komme til

Jeg kan ikke gennemskue - opbevare for andre - i alle fald ikke anderledes, end at det jo så er dig der fakturerer og så er det din oms/fakturering som afgør momspligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Jeg kan bare ikke lige gennemskue, om jeg skal modtage pengene, oplyse det som fortjeneste og så trække det fra når de bliver udbetalt? Jeg er ikke interesseret i at skal betale virksomheds-skat af pengene for så at udbetale dem og så skal de betale b-skat/a-skat af det. Så mister jeg jo penge, fordi jeg skal jo gerne udbetale det fulde beløb?

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

er det dig som fakturerer / modtager pengene - så er din indtægt jo skattepligtig - men når du så betaler noget videre, så er det jo en udgift for dig og dermed ikke skat

Du må betale en revisor - også det med b skat og/eller a skat for modtagerne - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det nemmest for mig at snakke med skat om det, eller hvor vil du anbefale at jeg ringer hen og får mig et møde for at få et konkret svar?

Dit svar er super, men jeg er stadig ikke sikker.

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan jo prøve skat, men min erfaring er at skat jo ikke er rådgivere som sådan og i alle fald mundtligt, går en masse galt - så skriftligt er så svaret. Normalt vil rådet vel være at betale en revisor for en times samtale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dit problem er at du ikke forstår dig på simpel bogføring, det her har ikke noget at gøre med at du opbevarer pengene for andre. Det er en forretning hvor du modtager nogle penge fra et sted, og betaler dem igen et andet. Dvs. dine streamere er dine ansatte, og leverer en ydelse som du betaler for.

Så ja, du skal betale moms og skat, men som i alle andre forretningerne har du selvfølgelig fradrag og du vil derfor effektivt set kun blive beskattet af dit overskud.

Derudover er jeg ikke sikker på at Skat vil godkende den model du beskriver, jeg tror du ender ud i at skulle udbetale løn og tilbageholde A-Skat.

Det bekymrer mig at du vil "hjælpe dem med skat" når du ikke engang har minimalt styr på det selv.

For at svare på dit spørgsmål om hvem du skal ringe til, så er det nemt nok. Du ringer til (og hyrer) en revisor som kan hjælpe dig med de her detaljer. Det kan Skat ikke.

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Jeg har ikke tænkt mig at holde styr på deres penge personligt, der har jeg tænkt mig en revisor eller lign, men fordelen ligger i at de alle modtager penge over PayPal, og sammenlagt tjener de flere penge end individuelt, og jeg kan derfor hjælpe dem med at få nedsat gebyret på PayPal ved at tjene flere penge om måneden, og så udbetale dem efterfølgende.

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke er det hårdeste til skat, men vidste ikke om jeg skulle have en form for bevilling til at måtte håndtere penge på den måde, f.eks. hvis en person nu vælger at hoppe fra min service og mener jeg stadig skylder dem penge osv, jeg skal bare have alt på det rette før jeg smider min pitch ud til streamere osv.

Men jeg vil prøve at snakke med min lokale reviser eller noget :)

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes det lyder lidt som du vil drive en type bank og det er der meget store kapitalkrav til + godkendelse af finanstilsynes - start med at tale med dem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har nu optaget kontakt til skat direkte, og det viser sig at være meget nemmere end jeg havde forventet.

Jeg er ikke sikker på om mit opslag var vildt elendigt formuleret eller om i ikke forstod det, men det er ligemeget. Fik styr på det hele. Mange tak for hjælpen!

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)