Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter ved opstart APS/IVS - forventet underskud vs. egenkapital

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er rimelig sikker på at den tegnede kapital er lig den pålydende værdi af de tegnede anparter = selskabskapitalen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er jeg også, derfor spørgsmålet om hvor definitionen kommer fra!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

OK, er du sikker på at den tegnede kapital ikke er den som fremgår som selskabskapital i selskabets vedtægter.

Vedtægterne siger jo ikke noget om tegningskurs, men kun om den tegnede kapital, f.eks 50.000 kr.

Vedtægterne skal indeholde "selskabskapitalens størrelse og antallet af kapitalandele eller kapitalandelenes pålydende værdi", så lidt siger vedtægterne da om tegningskursen.

Jesper Nielsen:

Jeg er rimelig sikker på at den tegnede kapital er lig den pålydende værdi af de tegnede anparter = selskabskapitalen

Jeg vil heller ikke ligge hovedet på blokken for det ikke er rigtig! Men jeg mindes at have set afgørelser på det modsatte, prøver lige at se om jeg kan grave dem frem i aften.

 

 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedtægterne skal indeholde "selskabskapitalens størrelse og antallet af kapitalandele eller kapitalandelenes pålydende værdi", så lidt siger vedtægterne da om tegningskursen.

 

Et eksempel. "Selskabets kapital er 50.000 kr fordelt i anparter på 100 kr."

Hvor finder du oplysningen om kursen?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Nielsen:

Jeg er rimelig sikker på at den tegnede kapital er lig den pålydende værdi af de tegnede anparter = selskabskapitalen

arguins:

Det er jeg også, derfor spørgsmålet om hvor definitionen kommer fra!

I har ret, i forbindelse med den nye selskabslov i 2014 og fjernelsen af 62.500-reglen er det blevet præciseret (særligt for at imødegå IVS'erne) at den "tegnede kapital" blot er selskabskapitalen og overkurs ikke indgår heri.

Jeg har det fra en advokat hos Plesner der beskæftiger sig med selskabsret, så vælger at tro det er korrekt :)

 

Dog tilføjede han at man skal være opmærksom på, at bare fordi der ikke er tale om en kapitaltabssituation som kræver GF, så skal direktionen i IVS'et stadig sikre at kapitalberedskabet er forsvarligt i henhold til § 118. Så de facto skal der vurderes på samme måde som ved kapitaltab, der er bare ikke samme 6 måneders regel om afholdelse af GF. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Vedtægterne skal indeholde "selskabskapitalens størrelse og antallet af kapitalandele eller kapitalandelenes pålydende værdi", så lidt siger vedtægterne da om tegningskursen.

 

Et eksempel. "Selskabets kapital er 50.000 kr fordelt i anparter på 100 kr."

Hvor finder du oplysningen om kursen?

Ja, isoleret set og med kun vedtægterne til rådighed kan kursen i princippet være skjult, men den konklusion er ligeså rigtig som den er forkert. For hvornår vil man have vedtægter til rådighed og ikke andre offentlige cvr-registreringer eller eksempelvis et stiftelsesdokument.

 

Kursen vil fremgå i sammenhæng med øvrige registreringer, og her er noteringen i vedtægterne essentiel. Hvis man har en notering så klassisk og simpel som den du giver vil det ikke tage lang tid at regne kursen ud. Derudover kan man sige, at såfremt kapitalandelene indeholder andre rettigheder end "standard" så skal det fremgå af vedtægterne.

 

Dog er denne diskussion irrelevant for tråden i øvrigt, så skal vi ikke bare lade den ligge til det måtte være relevant.

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Dog tilføjede han at man skal være opmærksom på, at bare fordi der ikke er tale om en kapitaltabssituation som kræver GF, så skal direktionen i IVS'et stadig sikre at kapitalberedskabet er forsvarligt i henhold til § 118. Så de facto skal der vurderes på samme måde som ved kapitaltab, der er bare ikke samme 6 måneders regel om afholdelse af GF. 

Ja det er vi enige om, og bare fordi man stifter et APS med de krævede 50000 i selskabskapital er det heller ikke nødvendigvis nok at have en egenkapital på 25000 - eller 50000 for den sags skyld.
Men det er stadig interessant i forhold til selskaber som i opstartsfasen ingen indtægter har, og som har forventede omkostninger der er meget store i forhold til den kapital der er nødvendig for almindelig drift.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Så længe man er opmærksom på, at selskabet ikke stifter gæld som det burde kunne indse det aldrig kan betale = forsætter drift ud over det punkt hvor det burde være klart den ikke gik, så synes jeg ikke det er så afgørende med overkurs osv for evt at undgå generalforsamling. 

ER det noget rent midlertidigt i en opstart, og kan man låne sig til likviditeten, så er det vel i de fleste tilfælde med små selskaber, en meget let, ren formalitet, at lige afholde en generalforsamling. Så har man vist, at man er opmærksom på problemet, og man har taget stilling til, at dette er ganske som forventet og ikke en blivende situation - og så er den jo klaret

Det som kan være surt er, at mange selskaber faktisk står med store minus år ud og år ind, og enten intet nævner i årsrapporter eller - 5-6 år i træk skriver standard: "Resultatet anses for mindre tilfredsstillende, Ledelsen forventer positivt resultat for det kommende år"

Det kan ske masser af år i træk - sågar kan der de sidste par år ha været 0 brutto resultat med minus fra renter og andet - og stadigt forventer ledelsen positive resultater fremover Stick out tongue Der er ingen (EOS) der løbende fanger op på, om ting virker rimelige - men sikkert i den del fald kreditorer som på et tidspunkt kan føle sig rxvrendte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er så hvad Erhversstyrelsen skal gøre i de tilfælde. Skal de påtage sig at løfte bevisbyrden for at ledelsen evt ikke har en reel løsning på problemet med at genvinde den tabte kapital?

Eller er det ikke noget som kreditorerne kan forholde sig til? Tror de ikke på selskabet har de jo mulighed for at agere.

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er vel at hvis man driver en mindre virksomhed som ikke har noget synderligt kapitalbehov i forhold til normal drift så 50.000 er en passende kapital, men der vil være omkostninger for 100000 i opstart for at komme til det punkt.
Så er man nødt til at stifte med en kapital på 150.000, hvorefter egenkapitalen når man når hen til den almindelige driftsituation er de 50.000 som man mener er passende.
Det er de så bare ikke formelt - og man skal hvert halve år tage stilling til kapitaltabssituationen, og hvad man har tænkt sig at gøre for at reetablere kapitalen, på trods af at man ikke ønsker at firmaet har en kapital der er højere end 50000 - blandt andet fordi man ikke har noget ønske om at der skal stå 100.000 ekstra i døde penge.
Noget andet er så at det for mange er en lidt tænkt situation fordi de fleste virksomheder ønsker vækst og derfor ikke har noget problem med at have en målsætning om at øge deres kapital - og har masser af ideer til hvad der kan investeres i for at opnå vækst.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)