Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål til bilag.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder med regnskabet i en lille nystartet virksomhed, jeg bruger economic, og jeg er blevet helt i tvivl om, hvad jeg må bruge som bilag i forskellige situationer :) 

Det drejer sig om følgende:

- er det ok at bruge kontoudtog som bilag ved gebyrer og lign i banken? (betalingsgebyrer, kortgebyrer, andet)

- kan jeg også bruge kontoudtoget som bilag ved kundeindbetaling? her har jeg jo i første omgang bogført en faktura (sendt den via economic), men når jeg så skal udligne den i economic, er det så nok at jeg vedlægger kontoudtoget som bilag?

- ved betaling af kreditor faktura, hvad kan jeg bruge som bilag her? Jeg har bogført en leverandør faktura, men den er efterfølgende blevet betalt automatisk fra min bankkonto på forfaldsdatoen. her har jeg jo ikke rigtig noget bilag, udover, igen, kontoudtoget, men så vidt jeg kan forstå på flere, er det ikke nok dokumentation for betalingen? 

og til sidst, ved indbetalinger fra kunder og betalinger til leverandører, er det så samme bilagsnummerserie jeg skal bruge, som når jeg bogfører almindelige udgifter (kvitteringer), eller gøres det på en anden måde, fordi de hører til allerede bogførte fakturaer?

håber der er nogen der kan hjælpe :) :)

på forhånd mange tak, vh Christina 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ok som du gør, bankudtog kan sagtens bruges som dokumentation, når året er gået skal du sørge for at have bankudtog for hele året, da det er det skat bla. bruger hvis du bliver indkaldt, og hvis du ikke har skal fremskaffe.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Christina Jeppesen:

og til sidst, ved indbetalinger fra kunder og betalinger til leverandører, er det så samme bilagsnummerserie jeg skal bruge, som når jeg bogfører almindelige udgifter (kvitteringer), eller gøres det på en anden måde, fordi de hører til allerede bogførte fakturaer?

Hvis jeg forstår dine spørgsmål ret, har kah ret :-) Du har én og samme bilagsserie til alle dine bilag - og de skal være fortløbende for hvert år (men du behøver ikke starte med 1). Du har så en anden serie til fakturaer, og det er smartest, hvis der ikke er clash. F.eks. kan bilagene starte med 1001 og fakturaerne med 16001. At en betaling "hører til en faktura" registreres ved f.eks. "Faktura nr. 16043 betalt" og skal så have næste bilagsnummer, f.eks. 1929.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i de svar du har fået - men jeg synes da med economic du skal bruge kreditor og debitor styring. Du har jo en faktura for hver - og så er det jo bedst at du bogfører betaling for hver faktura, så du har overblik både over din handel med hver kunde/leverandør, og hvad der evt er udestående, men det gør du måske også?

I så fald generer programmet vel - når du registrer en faktura betalt, selv bilagsnummer

Det er fint bare at have bankudtog til dokumentation for betalinger + for gebyr osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de gode svar :) :)

Cookie - John Hannover:

Enig i de svar du har fået - men jeg synes da med economic du skal bruge kreditor og debitor styring. Du har jo en faktura for hver - og så er det jo bedst at du bogfører betaling for hver faktura, så du har overblik både over din handel med hver kunde/leverandør, og hvad der evt er udestående, men det gør du måske også?

I så fald generer programmet vel - når du registrer en faktura betalt, selv bilagsnummer

Det er fint bare at have bankudtog til dokumentation for betalinger + for gebyr osv

vh John H

Det gør jeg vel egentlig, har i hvert fald både oprettet debitorer og kreditorer, som jeg bruger når jeg fakturerer eller modtager en faktura. Mit problem opstår, når jeg gerne vil ind og udligne en faktura - når jeg kan se den er blevet indbetalt, så genererer den selv et bilagsnr, men det har bare ikke noget med de billagsnumre jeg har brugt.

fx. mine almindelige bilag (kvitteringer mv) har bilagsnummer 1, 2, 3, osv

mine fakturaer starter med 10000, men når jeg udligner min en faktura, vælger economic et bilagsnummer som er 50001. ?!?

skal jeg så bare skrive det næste bilagsnummer i min egen nummerserie? og vedlægge kontoudtoget som bilag til indbetalingen?

Vh Christina 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det tyder jo på at programmet har to bilagsserier - et for fakturaer og et for andet og det er helt ok

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja det tyder jo på at programmet har to bilagsserier - et for fakturaer og et for andet og det er helt ok

vh John H

Okay, tusind tak for hjælpen :)!

Vh Christina 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)