Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ved brug af musik på YouTube - uden profit.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Vamdrup
Tilmeldt 5. May 14
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en YouTube-kanal, hvor jeg deler andres musik og billeder. Jeg har tænkt lidt på at lave et ''mini-mix'' af en masse sange, som skal være mellem 30 og 60 min.

Spørgsmålet er bare om jeg gerne må benytte mig af andres musik selvom at jeg ikke tjener penge på det eller skal jeg have indgået en aftale om tilladelse for brug af sangene? 

Mvh Sune. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

nej alt musik har en copyright som udgangspunkt så det må du ikke

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Aug 16
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og nej. Youtube har nemlig en musikpolitik, der overordnet set er et register af en masse sange, hvorved der er bestemt hvilken slags copyright der skal gælde for hver enkelt sang. Jeg vil derfor anbefale at du søger efter den enkelte musikpolitik for alle dine sange, så du ikke ender med en video der lukkes ned, så snart den uploades. Du finder registret lige her: https://www.youtube.com/music_policies eller under Skaberstudie > Opret > Musikpolitikker.

På listen vil du overordnet støde på 4 copyright-situationer:

1) Musikken er på copyright-listen, og er no go. Youtube vil 'genkende' musik på no-go-listen, og lukke din video ned så snart den finder et lydspors-match:

2) Musikken er på en særlig copyright-liste, der tillader brug, men sætter annoncer på dine videoer uden din umiddelbare tilladelse (enhver annonce-fortjeneste på den video vil derfor også tilgå til 'musikerne', og ikke dig). Du kan altså frit bruge musikken, men kan forvente reklamer:

3) Musikken er på listen over lovligt brug.

4) Musikken er ukendt for Youtube. Dette er lidt en gråzone. Du vil højst sandsynligt ikke få taget din video ned af Youtube - medmindre de får lavet en politik med kunstneren senere hen. Alternativt kan du risikere at du bliver bedt om at fjerne videoen andetsteds fra. Det 'rigtige' at gøre i denne situation ville være at spørge kunstneren (eller musikselskabet) om du må bruge deres musik - hvis du f.eks. linker til deres hjemmeside. Det plejer de generelt at være søde til at sige ja til på f.eks. Soundcloud og andre mindre musiksider.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)