Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem skal betale ?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har en dyrebutik (udstyr til hund og kat). 

I butikken har vi problemer med visse kunder som lader deres hunde tisse og strinte op ad vores varer.

Vi har den politik at sker det en enkelt gang så må vi finde ud af det, men sker det flere gang fra samme kundes hund trods advarsler så beder vi folk betale for varen ( ikke tæpperensning eller andet men kun den/de varer der er beskadigede for de kan ikke sælges igen).

Men er der nogen herinde som kender lovgivningen omkring dette og om man må/kan forlange at hunden er hundeejerens ansvar og dermed også ansvarlig for hvad den beskadiger, og således forlange betaling for varen, som de selvfølgelig får med?

Håber der er nogen som kan hjælpe os med hvor vi står i forhold til lovgivningen.

På forhånd tak og rigtig god solskinsdag.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Det bedste er vel at nægte hunde adgang til butikker, alt andet vil nok medføre meget besvær og sure kunder / dårlig omtale.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Apr 13
Indlæg ialt: 1085
Fra  Firmaconnect.net Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke lovgivningen :)

Hvis du tillader hund/kat i din forretning ville jeg nok flytte rundt på tingene så der blev minimal skade.
Ville som udgangspunkt undgå problemer med kunderne så alle er tilfredse uden at skulle betale skadepenge.

Det er dig som er forretningsejer og med den service folk forventer i dag er det dig som skal skabe god tone og atmosfære i din forretning.

Lovgivning eller ej.... løs problemet og flyt dine varer så det ikke kan lade sig gøre.
Alternativ... hunden bliver ude.

Ved godt det er hårde ord men hvorfor i alverden ville du lade det komme til at det kan ske overhovedet.... dårlig kundeservice koster mere end at udvige forretningen.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville i din situation være meget påpasselig med at presse et beløb på kunden da det hurtig kan give dårlig omtale (også selvom du har dine gode ret til det).

Det vil være meget bedre at stoppe situationen fra at ske - hvordan kræver nok lidt indblik i hvordan jeres butik er indrettet. 


Kunne man lave et 'tissehjørne' ? :-)

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Problemet ligger allerede udenfor "god tone" desværre, da denne kunde har været 3 gange tidligere i butikken hvor hunden den første gang tissede op af en hel hylde godbidder uden at hun sagde noget. Anden gang tissede den midt på gulvet og 3. gang tissede den også på gulvet hvorefter en anden kunde sagde det, også gav hun denne kundes hunde skylden. Her 4. gang blev det simpelthen for meget, og trods to år med butik hvor vi ikke har forlangt betaling da vi har butikken med "devisen" om at din hund dit ansvar og uheld kan jo ske........... men hun er direkte ligeglad og mener oprigtigt at det er iorden at hendes hund tisser i butikken og på tingene og at hvis ingen opdager det så skal det bare sælges til andre?! Derfor holdt jeg fast på at denne gang måtte hund betale for det hendes hund havde ødelagt, lagde det i en pose og gav hende det med. MEN har man lov og ret til det som butiksejer? Vi har skilt i vinduet/døren hvor der står at hunde er velkommen iført snor under opsyn og på eget ansvar. Selv om det er en dyrebutik er vi jo afhængig af at fylde butikken ud som alle andre - altså fra gulv til loft, men omvendt er vi ikke sippede hvis en hund napper et kødben eller der sker et uheld, men 4 gange i træk er ikke et uheld. Vi spørger folk når de kommer ind om det er han-hund og kan den være på armen opfordre vi til det da her kan "lugte godt". Vi tilbyder også at holde hunden imens folk går rundt og kikker så uheldet ikke sker i hele butikken, og vi har en hundekrog lige foran vinduet. Mit spørgsmål er om jeg ifølge loven har ret til at kræve erstatning / tvangskøb af de varer som hunden beskadiger?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er butikkens problem så længe det er et uheld, det er kun når folk med vilje ødelægger ting eller opfører sig uansvarligt at der teoretisk kan afkræves betaling, men gør det ikke nødvendigvis til en god ide og det kan være svært at føre beviser. Det er i din (butikkens) bedste interesse at varerne er udstillet og det medfører en risiko.

Du kan ikke ved brug af skilte flytte ansvaret over på kunden.

I sagen du her beskriver kan man argumentere for at du burde have forbudt ejeren at tage hunden med ind i butikken tredje og fjerde gang. Hvis ejeren så ikke lytter til din henstilling om at hunden ikke må være i butikken, så burde det være rigeligt til at der er "handlet uansvarligt" og at der skal betales erstatning.

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er nu ikke så sikker på man ikke som hundeejer der tager en hund ind i en butik har et ansvar, hvis den tisser på varene eller på nogens bukseben. Jeg er enig i, at hvis et barn opfører sig "normalt" og river et fad på gulvet, så er det butikkens risiko, men ikke så sikker på det gælder hvis en hund ligefrem tisser på varene?

En sag er at en butik må tage ansvar for at ville udstille ting - men ikke for at nogen - hunde eller mennesker tisser på dem - tilmed 4 gange kan knapt kaldes uhuld TROR jeg - langt fra sikker.

Hvis der er nogen der har i ganske høj grad selv er ude omdet og begår det der hedder en 'uagtsom' handling som kunne være forudset (4. gang) så mener jeg erstatningsansvar fremkommer.

Mener du heller ikke man kan skilte med, at hvis hunde laver skader i butikken, så er det hundeejerens ansvar? Besværligt i så fald synes jeg nok. I øvrigt mystisk at en hundejer tillade det at ske 4 gange - jeg ville da omg selv tilbyde at betale det ødelagte

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jeg er nu ikke så sikker på man ikke som hundeejer der tager en hund ind i en butik har et ansvar, hvis den tisser på varene eller på nogens bukseben. Jeg er enig i, at hvis et barn opfører sig "normalt" og river et fad på gulvet, så er det butikkens risiko, men ikke så sikker på det gælder hvis en hund ligefrem tisser på varene?

En sag er at en butik må tage ansvar for at ville udstille ting - men ikke for at nogen - hunde eller mennesker tisser på dem - tilmed 4 gange kan knapt kaldes uhuld TROR jeg - langt fra sikker.

Hvis der er nogen der har i ganske høj grad selv er ude omdet og begår det der hedder en 'uagtsom' handling som kunne være forudset (4. gang) så mener jeg erstatningsansvar fremkommer.

Mener du heller ikke man kan skilte med, at hvis hunde laver skader i butikken, så er det hundeejerens ansvar? Besværligt i så fald synes jeg nok. I øvrigt mystisk at en hundejer tillade det at ske 4 gange - jeg ville da omg selv tilbyde at betale det ødelagte

For mennesker er reglerne ret simple, uheld eller ej?

Det er ikke normalt at hunde at hunde velkomne, men hvor de er, kan man forvente og må acceptere at de gør hundeting (tisser/skider på gulvet), lidt ligesom kunder gør kundeting (taber sennepsglas på gulvet). Det er en glidebane at kunne sige at "du skal betale for hundens beskidte poter på den der pude".

Den her specifikke kunde handler uagtsomt, ja.

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Det er direkte forkert, hvad du der postulerer. 

Hundebesiddere er pålagt et objektivt ansvar, jf. hundelovens § 8, stk. 1, 1. pkt., og der er derfor ikke nogen nødvendighed for et almindeligt culpakrav. 

Citat: "§ 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.".

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=167363 

Det er problematisk, at du så klart antager, at din givne opfattelse skulle være rigtig, da du risikerer at vildlede folk. Havde du i stedet formuleret "jeg tror/mener", havde det været en helt anden sag - her giver du indtrykket af, rent faktisk at have styr på retsstillingen. 

Til butikkens ejer: Var det ikke nemmere at give hundeejeren et forbud mod at komme i butikken? Ejeren ønsker tydeligvis ikke at indgå dialog og har til vane at skabe (ulækre) problemer. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Den her specifikke kunde handler uagtsomt, ja.
jeg vil gå så langt som til at sige Groft uagsomt med 4 gange tisset på varer - og dermed skadesansvarlig - men om det er besværet værd er en anden sag - jeg ville slet ikke se kunden i butikken - med hund mere

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)