Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er et relevant link - og er ikke-relevante links dårlig for ens ranking?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Når man snakker om linkbuilding er et af de vigtigste elementer, at man skaffer relevante links til sin side. Min webshop sælger malerier, hvorfor links fra gallerier, maleri-sider osv. er relevante links. Desværre er der et limit for hvor mange af førnævnte sider man kan få sit link på.

Hvis man får sit link ud på andre sider, hvor hovedtemaet ikke handler om - i dette tilfælde malerier - vil det så stadigvæk være relevant hvis konteksten handler om malerier? Hvis en stor bilside eksempelvis udgav en artikel om "malerier af biler" med ens link - ville det så være et relevant link?

- og slutteligt, hvis man får for mange ikke-relevante links, vil det så kunne få indflydelse på ens placering?

Mvh.

Malthe

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 332
Fra  MOBILAKTIV.DK / CBD4EVER.DK Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Malthe,
relevante links og content skal følges ad uanset hvad, ellers straffer google dig for det.
Så ja medmindre du f.eks. også laver malerier-/lakeringer til biler.

Husk det er ikke altid vigtigt med hvor mange (kvantitet) men snarere kvalitet på din linkbuilding.
Så svaret på dine spørgsmål er JA - GOOGLE´s fornemmeste opgave er at de vil 
give dem der søger relevant information, og man kan ikke før som i tiden, som blev meget anvendt,
lave f.eks. 50 domæner med samme indhold, for i den tro at man så ranker højere, eller bare smøre en masse ligegyldige 
debatter og contens ud, hvor man så lige klemmer sin hjemmeside adresse ind, for at få et billigt point.
Sådan foregår det heldigvis ikke længere.

Gå mere op i din egen SEO opsætning på dine side, lav gerne blog indlæg på din egen side, og også gerne med udgående 
(eksterne links) som er relevant i forhold til dit content.

Gør også noget ud af at skrive artikler på de sociale medier, men hvor linket (contenten) lægger på din side,
læg det op på de sociale medier, så skaffer du også link juice.  osv.

De grundlæggende SEO principper går jeg udfra du kender, og det er selvfølgelig ikke altid nok - specielt såfremt dine søgeord er i 
hård konkurrence - (udbud / efterspørgsel)

Har du SEO by Yoast implementeret på din webshop, ellers vil jeg anbefale dig dette værktøj, det er en fantastisk guide/værktøj
hvor du får grundlæggende SEO optimering på din hjemmeside/shop med enkelhed, hvis vi taler WordPress CMS

Slutteligt håber jeg du kan bruge inputsene og får opbygget og anvendt de teknikker der er mulighed for, og der er rigtigt mange af dem.

De bedste hilsner 
Per Eckert

mynewart.dk:

Hej

Når man snakker om linkbuilding er et af de vigtigste elementer, at man skaffer relevante links til sin side. Min webshop sælger malerier, hvorfor links fra gallerier, maleri-sider osv. er relevante links. Desværre er der et limit for hvor mange af førnævnte sider man kan få sit link på.

Hvis man får sit link ud på andre sider, hvor hovedtemaet ikke handler om - i dette tilfælde malerier - vil det så stadigvæk være relevant hvis konteksten handler om malerier? Hvis en stor bilside eksempelvis udgav en artikel om "malerier af biler" med ens link - ville det så være et relevant link?

- og slutteligt, hvis man får for mange ikke-relevante links, vil det så kunne få indflydelse på ens placering?

Mvh.

Malthe

Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit gode svar Per :)

Et tænkt eksempel:

Firma A, B, C og D sælger det samme produkt (malerier), og deres hjemmesider er fuldstændig jævnbyrdige.

Firma A har 30 links hvor hovedtemaet er malerier.

Firma B har de samme 30 links og derudover yderligere 30 links, hvor temaet intet har med malerier af gøre.

Firma C har 50 links fra sider med malerier som hovedtema og 500 links hvor temaet ikke er malerier.

Firma D har 5000 links hvor temaet ikke er malerier.

Alle links kommer fra sider med samme pagerank.

Hvem vil rangere højest på google hvis man søger på malerier? A?

Mvh.

Malthe

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 893
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er svært at sætte op på den måde, da det ikke kun handler om relevans, men også kvaliteten af de links du får. Ét link fra DR, BBC, Huffington Post og lign. vil have LANGT større værdi end links fra små hobby-sider om kunst.

Ejer af Hyldeborg Media | Co-founder af Plantepakken | Head of Marketing hos LegalHero

Fra Silkeborg
Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 332
Fra  MOBILAKTIV.DK / CBD4EVER.DK Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekomme Malthe.

Som Tobias skriver så er det svært at afgøre idet de sider der linker hvor højt lægger de på google og er relevant, men tror nu også dit spørgsmål er mere i retning af grundprincipperne ?

Så ja sort/hvidt som udgangspunkt så vil Firma A have den største relevans og firma D,
vil komme til at "pisse i bukserne" de vil ranke enormt højt i ganske kort tid, hvorefter de vil blive straffet,
evt. kan hele deres domæne blive "blacklistet" af google.

Malthe prøv engang at søg efter Black hat SEO på google, det var sådan man gjorde før i tiden,
så véd du hvad du ihvert tilfælde aldrig må gøre.

Derudover så vil jeg anbefale dig at læse lidt på google´s egne sider mht. SEO og også
Adwords (Betalt annoncering)

Jeg håber det giver mening for dig, og endelig til sidst et godt råd hvis en SEO virksomhed lover dig at ranke din side på Google´s side 1 indenfor kort tid, så ville jeg have store betænkeligheder, medmindre dit søgeord er helt unikt, eller minimal konkurrence på søgeordet.

Hvis du har brug for at være sikker på at være på side 1 hurtigt,
så anvend Google Adwords betalt annoncering istedet for.

Håber det giver mening, og en rigtig god Søndag.

Mvh. Per

Fra Odense C
Tilmeldt 4. Mar 12
Indlæg ialt: 969
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi antager at alle siderne er lige stærke, er jeg fortsat tilbøjelig til at sige, at D vil klare sig godt. Det du skal være opmærksom på, er at relevansen som tidligere nævnt i tråden også har en betydning for, hvordan Google ser dig.

Problemet for mange blackhats (altså fy-fy-skamme SEO) er, at de ikke har haft adgang til sider om deres eget emne. Derfor har man gerne lavet en side om 1000 forskellige emner og så en artikel om hvert emne og linket fra den. Dette er helt fint (hvis vi antager, at det er rigtige sider du får links fra - ikke kun fy-fy-skamme-blogs, også kaldet splogs (spam-blogs) eller PBN(Private-blog-network).

Kort og godt vil jeg, som en SEO-strategi for dig sige: Diversitet.
Du vil opleve at det er skide svært, men:

1. Du får nemmere links fra sider i din niche end andre sider (hvis vi ser bort fra linkbytte etc). Dette kræver at du laver en form for godt content /guide (det er svært, men er fedt når lykkes).

2. Har du bare 5 links i din egen niche (med god autoritet) og 50 udenfor, er jeg personligt overbevist om, at Google evaluerer din resterende linkprofil bedre. Jeg vil forsøge at forklare mig med en metafor: Du køber en pose æbler af din købmand -> De smager fantastisk. Du køber en til -> Der er mug på dem alle.

Du har allerede smagt hans æbler og har konkluderet, at de er lækre. Så kan du godt klare at gå ned og få den nye pose byttet uden at brokke dig ikke? Men havde det været den første pose, havde hele nabolaget nok hørt om din utilfredshed.

Google har det lidt på samme måde. Hvis alle dine links er fra sider der handler om noget andet, er det som at stikke dem en pose rådne æbler lige med det samme. Har du derimod links fra noget relevant, tager Google en del mere lort, før de begynder at deevaluere dig.

Så kort og godt:

-Få de relevante links du kan. Så mange som muligt.

-Få alle de andre links også. Dette er både blogkommentarer, profillinks (relevante forummer, bedømmelsessider, linkkataloger med videre), forumsignaturlinks, linkbyttelinks, gæsteindlægslinks, et link fra en kinesisk hjemmeside, et link fra en wikipediaside, et link fra en nyhedskilde, links fra førnævnte relevante sider i din niche og hvad pokker du nu kan skaffe. Det vigtige er:

1. At du ikke kun scorer de nemme links. Gæsteindlæg på relevante og/eller semirelevante sider, links fra relevante sider, wikipedialinks og så videre er med til at vise Google at du har en "rigtig side", ikke en linkmanipuleret en af slagsen. Samtidigt er profillinks med videre dog også med til at vise Google, at du har et fodspor (footprint) på nogle af de store, autoritære sider i Danmark og udlandet.

Alt i alt en kæmpe balance, som er meget svært at redegøre for på et enkelt forumindlæg - jeg arbejder fuldtid med det, fra mandag til fredag.

Jeg håber dog at du fanger pointen. Derudover anbefaler jeg brugen af Ahrefs til at checke domæners autoritet/linkprofil (wikipedialinks, nyhedsmedier osv har alle det tilfælles, at de gerne har en vild linkprofil med alle mulige geniale links = Et link fra dem fortæller, at du er superdygtig = Google ser noget bedre på alle de andre links du har bygget).

Har du ikke penge/lyst til at betale for dette, kan du søge et par gange på Majestic hver uge og Moz' OpenSiteExplorer er gratis. Disse indekserer dog færre danske sider end den førstnævnte. Læs i henseendet (for de 2 sidste værktøjer) også lidt om DA (Domain Authority), PA (Page Authority), TF (Trust Flow) og CF (Citation Flow), men lad dig ikke overbevise om, at det er alt der betyder noget - relevansen, forskelligheden/diversiteten i links og så videre er også en kæmpe kilde til succes.

Derudover støder du nok på debatten om Nofollow engang (eks. omkring wikipedialinks), her anbefaler jeg følgende link: 

Jeg håber det giver mening. Har du andre eller uddybende spørgsmål, er du mere end velkommen til at skrive.

Seneste personlige projekt er siden om datingsiderne: http://finddating.dk/. Søger Googles top. Kan vi hjælpe hinanden? PM mig!

Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det meget informative indlæg Simon :)

Det giver fin mening det du skriver.

Jeg forøger netop at skabe links fra præcis de eksempel som du skriver. Der er en begrænsning i hvor mange maleri-relevante hjemmesider jeg kan komme ind på. De fleste sider, der handler om malerier er selvstændige gallerier, der jo ikke har nogen grund til at linke til mig (en konkurrent).

Udover de få super relevante links jeg kan skrabe til mig, forsøger jeg at få pressemeddelelser ud, få virksomhedsprofiler på anerkendte sider, hvor jeg kan tilføje lidt info om virksomheden, have malerier med på diverse auktion-sider, få mit link ind i debatter vedrørende malerier osv.. Jeg satser på, at dette tæller med som i hvert fald semi-relevante links. Jeg undgår blot at spamme et link, men altid sørge for at det kommer ind i en tekst, hvor flere relavante keywords indgår.

Min side er forholdsvis ny (3 måneder) så jeg har svært ved egentlig at måle fremgangen pt. Det keyword jeg satser mest på er "malerier", hvor jeg svinger mellem side 2 og side 3 - og med bedste resultat som næstøverste på side 2. Siden hopper frem og tilbage næsten hver dag pt, hvilket formentlig skyldes at den er så ny. Det bliver lidt lettere at måle effekten, hvis/når siden finder en mere fast plads :)

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Et tillægsspørgsmål:

Jeg kan ikke umiddelbart få flere branche-relevante links, idet gallerier, andre kunstnere mm. ingen idé har i at linke til mig.

Jeg kan selvfølgelig vende blikket mod udlandet, hvor jeg burde kunne få nogle gode links fra udenlandske kunst/maleri-sider.

Mit spørgsmål er så:

Tæller det med som et relevant link, når alt er på engelsk? Min side er jo på dansk.

Mvh.

Malthe

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Tilmeldt 1. Jun 16
Indlæg ialt: 281
Fra  www.MyNewArt.dk Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

- og endnu et :)

 

Selvom linkbuilding tilsyneladende er den vigtigste ranking faktor, er der så nogen, der har kendskab til hvor meget on-page SEO betyder?

 

Jeg tænkte, at hvis jeg udelukkende fokuserede på at skrive blog-indlæg og fylde mere relevant tekst på siden, ville det så i sig selv kunne løfte mig betydeligt opad på Google? Er der nogen, der har testet dette?

Flotte, abstrakte og billige malerier - Allesammen håndmalet og i rigtig god kvalitet - Besøg galleri mynewart - Malerier til salg.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 893
Skrevet kl. 06:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

OnPage SEO er også utrolig vigtigt. Jeg plejer aldrig at begynde på linkbuilding før alt OnPage spiller - på den måde, er chancen også større for at få et link. Hvis du ikke har nogen kategoritekster, ingen blogindlæg eller generelt ingen tekst, billeder, overskrifter eller noget på siden, vil folk oftere sig nej til at give et link.

Ejer af Hyldeborg Media | Co-founder af Plantepakken | Head of Marketing hos LegalHero

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)