Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdrage ApS for 0kr.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min kone skal "købe" sin mors virksomhed.
Virksomheden har ingen omsætning endnu og alle penge der er lagt i virksomheden er blevet lagt ud af min kone. "Mellemregning"
Da det har været planen at min kone skulle overtage virksomheden hele tiden.

Hvordan vil man gøre dette korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Fornemmer det er personlig virksomhed som ikke kan overdrages som sådan. Man kan sælge aktiver og goodwill, og i dette fald uden omsætning kunne det være sælge aktiverne - alle de som er købt - til en ny virksomhed din kone opretter. Sker det som helt samlet salg af aktiver og goodwill, skal der sælges uden moms = konens mor har ikke moms indgående - til gengælde er der heller ikke moms at fradrag for din kone ved købet

Der er ikke nogen aktiver som kan være købt uden nu at skulle sælges ingen - ikke noget med - der er jo afskrevet osv

I og med din kone dermed betaler for aktiverne, så får mor penge ind, og dermed kan hun betale hele mellemregningen tilbage i noget der burde ligne et regnskab der går helt op

Hvis det er et selskab (et IVS eller ApS) er det salg af anparter der skal til - men så ville det du skriver som mellemregning skulle være et korrekt lån så jeg tror det er personlig virksomhed og ser nu at overskrift siger ApS - se senere svar

Det lyder som om der har været lidt specielle omstændigheder bag valget at mor købte alt - når det hele tiden var datter der skulle drive. Overvej at sætte jeg ordentligt ind i at drive virksomhed - skat, moms og en masse anden inspiration i http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Det er ApS.

Mellemregning er er den måde Deloitte har valgt at bogfører dette.

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

"Mellemregning" er alle udgifter som virksomheden har haft som min kone har betalt af egne penge. Alt fra husleje, telefon, web udvikling osv osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

BPCOO:

Det er ApS.

Mellemregning er er den måde Deloitte har valgt at bogfører dette. "Mellemregning" er alle udgifter som virksomheden har haft som min kone har betalt af egne penge. Alt fra husleje, telefon, web udvikling osv osv.

Så hør Deloitte - Det lyder mildest talt ikke korrekt, hvis din kone som nær familie har betalt "Alt fra husleje, telefon, web udvikling osv osv." i sin mors ApS uden det er bogført under kortfristet gæld og som et lån faktisk.

Uden omsætning kunne værdi være 0 eller - anpartskapitalen - men det kan man ikke sige noget sikkert op uden at se regnskabet og forstå detaljer - Hvis det er korrekt bogført, så har selskabet en kortfristet gæld til din kone - og når hun køber anparterne så vil det forsat være tilfældet. Den skal så faktisk have et lånebrev og der skal beregnes markedsrente og skattes af denne lovpligtigt når hun bliver hovedaktionær. Det kan jeg ikke sige med sikkerhed om ikke allerede er tilfældet mellem så når familie som mor datter - jeg ville mene det

Mit GÆT er, at Deloitte har set det som at det var moderen der lagde penge ud og har bogført det som kortfristet gæld (mellemregning i kortfristet gæld) fra selskabet til mor som udlæg - ud fra det var kortfristede udlæg (og jeg tror de skulle have overvejet lån)

Nu vil det så ved salg stadigt være gæld til mor - og Deloitte, hvis de har så løse håndled, vil så måske mene at mor må få pengene tilbage og så bare gi dem uden formalitet til datter - Korrekt er det absolut ikke - men fungerer vel

Få derfor Deloitte som har bogført til at afklare, om de ikke ved, at det er kortfristet gæld og hvordan de har tænkt i det hele taget for det lyder som der er noget ret galt - specielt ved en overtagelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Jeg tror du har ret..

Jeg tager fat i dem og beder dem registrerer dette som kortfristet gæld. De anpartskapitalen er brugt på Drift inden min kone begyndte at betale de videre udgifter.
Værdien er pt 0,- med kortfristet gæld på xx kr.
Det må jeg lige få ordnet.
Tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Omkring selve salget lyder det umiddelbart som der er to veje at gå.

1. Overdragelse med succesion. Mor kan formentlig give anparter til datter som gave. Der betyder ingen skat nu og datters anskaffelsesværdi for anparter er den oprindelige kurs.

2. Sælges til en lav kurs til datter. Giver fradrag i aktieindkomst til mor nu og en lav anskaffelsessum for datter, som kan medføre en høj skat senere, hvis det går godt for selskabet.

Umiddelbart ville jeg selv arbejde videre med model 1.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mellemregning i et ApS er også en del af kortfristet gæld.

Jeg arbejder ikke hos Deloitte men det lyder til det er helt efter bogen. Mellemregningen skal selvfølgelig forrentes i tilfælde af SKAT kigger forbi.

Udarbejd en overdragelsesaftale og opdater ejerbogen eller hiv fat i en advokat der kan hjælpe dig med at få overdraget selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Omkring selve salget lyder det umiddelbart som der er to veje at gå.

1. Overdragelse med succesion. Mor kan formentlig give anparter til datter som gave. Der betyder ingen skat nu og datters anskaffelsesværdi for anparter er den oprindelige kurs.

2. Sælges til en lav kurs til datter. Giver fradrag i aktieindkomst til mor nu og en lav anskaffelsessum for datter, som kan medføre en høj skat senere, hvis det går godt for selskabet.

Umiddelbart ville jeg selv arbejde videre med model 1.

men der har ingen omsætning været står der - så kursen ved salget vil vel selv teknisk sat "korrekt" ikke være høj - uanset gave eller køb

Jeg ser stadigt mere det "formelle" fjolleri hvis datter har skudt penge ind til betaling af hvad der ligner ganske mange udgifter i mors selskab - men det kan vel nok løses, også skattemæssigt ret enkelt i et selskab helt uden omsætning men ja der er jo stadigt formentlig 50 t aktiekapital som skal overdrages - og vel kunne klares ved datter køber for 50t når der ikke er omsætning og mor forærer datter 50 t skattefrit - eller er det galt?

Så må "problemet med, at datters betaling af de ret mange udgifter - bogført som mellemregning mod ejer /mor formoder jeg - nok også løses (i gave sammenhænget)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
og vel kunne klares ved datter køber for 50t når der ikke er omsætning og mor forærer datter 50 t skattefrit - eller er det galt?

Hvis mor giver anparterne som gave. Så vil der ikke være nogen gavebeskatning. For datter betyder det at anparterne er erhvervet til morens oprindelige kurs på 100. Det danner så baggrund for datterens beregning af aktieindkomst når hun engang afstår dem.


Køber datterens dem for kurs 1 så vil moren få et stort fradrag i aktie indkomst. Datteren får anparterne billigt men når hun så afstår dem så er hendes anskaffelseskurs pludselig måske kurs 1 og så kommer skatten til sin tid. 

Ikke noget med at føre penge frem og tilbage. Bare et gavebrev.


Cookie - John Hannover:
Så må "problemet med, at datters betaling af de ret mange udgifter - bogført som mellemregning mod ejer /mor formoder jeg - nok også løses (i gave sammenhænget)

I princippet er det en sag mellem den enkelte og selskabet fremfor noget der skal reguleres i et gavebrev mellem mor og datter. Datter kunne så overveje om gælden skal konverterers til ansvarlig kapital. hvis kravet til kapital tilsiger det. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)