Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetale skattefri diæter og udlæg til sig selv

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et IVS selskab, hvor jeg selv er ansat.

1. Diæter:Jeg arbejder på filmproduktioner, hvor jeg udover min løn (det jeg fakturere), får dagsdiæter. Produktionsselskabet giver mig en opgørelse over, hvad jeg skal faktuere dem i diæter eks. moms. Når de betaler, sætter jeg momsbeløbet til side. Men hvad gør jeg med resten? Jeg skal jo ikke lave løn af dem, for så bliver der trukket skat.

Kan jeg bare lave en bankoverførsel til min private bankkonto, da jeg har fakturaen som kvittering for, at der er tale om skattefri diæter, eller vil det ses som et ulovligt aktionærlån/udbetaling?

2. Udlæg:

Når jeg I nogle tilfælde har brugt mit private VISA kort, hvad gør jeg så? Jeg bogføre det i Dinero, som udlæg og at "en ansat" (mig selv), har lagt ud. Kan jeg lave en direkte bankoverførsel, da jeg har bilaget som kvittering for at det er et udlæg, eller vil det ses som et ulovligt aktionærlån/udbetaling? Eller skal det køres ud via løn?

Tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

1 skattefrie diæter - helt som evt statens takst - kørepenge udbetales og indberettes til skat - og må kun udbetales sammen med reel løn helt enkelt - sker altså via lønsedlen og skatteindberetningen http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/bogfring-af-rejseudgifter-momsmssigt.html Din kunde betaler dig ikke noget skattefrit-  hele din regning til kunden er indtægt med moms

2

Du bogfører som "mellemregning" som jeg heller ville kalde udlæg - i gruppen kortfristet gæld i et selskab. Når du så fører tilbage fra firma bank til dig selv er det den konto du 0 stiller - og nej ikke via løn

Overvej at bruge lidt online bogholder hjælp eller / og læs http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html så du har lidt mere greb på regnskab i et selskab

---------------

Pas på - hvis det faktisk er lønmodtager arbejde du fakturerer - hvilket desværre er alm. i film produktion - så kan du få tripple beskatning = over 100% ved at fakturere frem for at arbejdsgiveren fakturerer. http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html  og specifikt om film fra DFI http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Undskyld det sene svar. Jeg er netop færdig på en spillefilm og har lidt fri nu.

Tak for dine svar, de var meget hjælpsomme. Men jeg må have lidt mere svar på det du skrev med tripple beskatning......

Mit firma sender fakturaer, for det arbejde medarbejderen (Mig selv), har udført.

Og så betaler firmaet en løn til medarbejderen (Mig selv). Og det betaler jeg jo så skat af.

Hvor kommer tripple beskatningen ind henne? Mener du er jeg som ansat betaler skat og selskabet betaler selskabskat... det er vel sådan det skal være? Eller mener du at jeg som ansat/medarbejder/privatperson bliver tripple beskattet? HVordan gør SKAT det? Og hvofor gør de det? Jeg er jo ansat af en arbejdsgiver, ligesom hvis jeg var ansat et hvilket som helst andet sted... Hvorfor skal jeg tripple beskattes fordi, jeg arbejder i mit eget firma?

Jeg er ikke helt med..... :-(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

du må tygge linket igennem med masser af begrundelser - Selskaber kan ikke bare fakturere og frit vælge ordning - OM man er ansat er rent afgjort af ansættelsesforholdet. Du skal ikke beskattes ekstra for at arbejde i eget selskab - men evt for at vælge i stedet for at være lønmodtager og så fakturere fra et selskab

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html som hovedlink med masser af underlinks som du må klikke dig frem i, fra bla.a Bent Z som skatterevisor der gennemgår hvorfor han ikke bare tør fakturere sig arbejde fra selskab http://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx  gå lidt frem i svarene. Du kan også se på Flemming østergård der fik 125% skat for at lade sit selskab fakturere honorar til FCK som jeg husker det - igen fordi det ikke blev set som selvstændig virksomhed som jeg husker det http://www.bt.dk/danmark/saadan-blev-flemming-oestergaard-ramt-af-skat  skats holding er, at det ikke hjælper man så tager løn i selskabet - ikke en gang om det er med samme beløb - det er mod kildeskattelov hvis man IKKE er egentlig selvstændig men faktisk lønmodtager som bare skyder et selskab ind   (også DFI linket http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx )

Udbetalingen af skattefrie diæter og måske kørepenge efter statens takst er jo bare en del af dette - det er jo noget man kan tage sig som selskab hvor man fører kontrol med sig selv - uden en egentlig 3.part arbejdsgiver + man måske slet ikke havde den ret

Det er gennemgået i linket og alle dets underlinks - så jeg henviser bare til det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lige et spørgsmål
Vi er to om et aps men får fast lån hver mdr.
Kan vi få diæt penge
Vi kører ud fra vores hjem og ud til forskellige kunder hvor vi udfører vinduespolering solfilm
Kan vi få udbetalt diæt Ude penge skattefrit og hvor meget
Sorry jeg blander mig i jeres skriverier
Tjomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke diæter som udgangspunkt ved under 24 timers rejse. Det er muligt ved skiftende arbejdssted hvor I ikke kan have mad med måske, at I kan få fradrag for selv frokost hvis I er ude hele dagen - men med begrænset momsfradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

 

vi kører jo ud fra vores private hjem og kører i det meste af Midtjylland, hvor vi enten skal spise i vores bil eller på cafeteria da vi ikke har adgang til toilet osv.

jeg tænker ud fra det at man kan få en skatte fri og hvor finder man en sats å det og man kommer hjem hver dag som regel

 

thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

selvstændig38:

hejsa

 

vi kører jo ud fra vores private hjem og kører i det meste af Midtjylland, hvor vi enten skal spise i vores bil eller på cafeteria da vi ikke har adgang til toilet osv.

jeg tænker ud fra det at man kan få en skatte fri og hvor finder man en sats å det og man kommer hjem hver dag som regel

 

thomas

jeg ville nok bare tage fradrag for maden med kvart momsfradrag som udgift forudsat rejsen er sådan, at det ikke er naturligt selv at have mad med (skarpere krav om dokumentation for ejer end for ansat som jo kontrolleres af ejer) - men jeg vil tro I alternativt kan bruge diæt fradrag for frokost 25% af 477 kr

Som ansat i selskab, udbetale og opgive til skat sammen med egentlig løn - som ejer i personlig virksomhed ved at I samler dokumentationen (regninger med lille forklaring om hvor og hvorfor) og en gang om året trækker beløbet fra jeres overskud til skat - og så mener jeg der er ekstra rubrik til det i den udvidede selvangivelse - som der også er for kørepenge fradrag. I må ikke udbetale som udgift til jer - men skal tage som skatteregulering hvis diæt

vent om andre har mere erfrarring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen mulighed for at virksomheden kan udbetale skattefrie diæter når rejsen ikke har været mindst 24 timer.

Som lønmodtager er der en mulighed om end ikke den er mere teoretisk end mulig. SKAT acceptere under særlige omstændigheder fradrag for merudgifter. Men særlige omstændigheder er en svær bevisbyrde at løfte når man henset til at der er en dom fra midt i 90'erne hvor en buschauffør ikke fik fradrag med henvisning til at han kunne medbringe en køletaske.

Så vil et evrntuelt fradrag være omfattet af bundgrænsen ved lønmodtagerfradrag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Der er ingen mulighed for at virksomheden kan udbetale skattefrie diæter når rejsen ikke har været mindst 24 timer.
så duer den kun med at lade firmaet betale maden efter konkret regning  - det er vel OK for folk der er bortrejst hele dagen (til skiftende arbejdssted) og ikke har mulighed for at medbringe mad? 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)