Hej Kasper, flot som du har argumenteret for dine synspunkter mens jeg lige har været lidt væk, jeg synes du har et stort engagement både i det her og amino i al almindelighed.
Men jeg kan nu ikke se der var noget forkert i den beregning jeg gav dig. 3,2mio der hvert 5. år, dvs ca. 600000 hvert år der går ledige 2 månedre eller 1/6 af tiden svarer ret godt til at ca. 100000 af de fuldtyidsledige kun er midlertidigt ledige mens de skifter job.
Tallet på 112000 ledige var nu ret præcist per 31/7 2016. Jeg er naturligvis klar over at tager du tallet 6 måneder senere vil det være dobbelt så højt pga sæsonarbejdsløshed. Men man får jo ikke en tømrer til at tage to måneders arbejde i Netto mens han venter på at det nye år går i gang igen, han skal jo være klar når frosten er væk.
Jeg tror i øvrigt ikke din graf viser den fulde sandhed, for jeg tror faktisk at de offentligt ansatte arbejder hurtigere end tidligere. Jeg tror desværre bare at man har reguleret de offentlige budgetter herunder lønninger mere end deres produktivitet er steget med. De offentligt ansatte laver i øvrigt hele tiden nye regler som de bruger tid på, istedet for at forenkle samfundet til gavn for flere.
Jeg siger bare at det er rigtig meget at afsætte 200mia til beskæftigelsesministeriet ca. 18% af vores statsbudget til til at give direkte støtte til dansk erhvervsliv for at de holder nogle arbejdspladser i gang. Men hvis det er sandt at vi kun har ca. 6000 reelt ledige så ville det faktisk være sundt for landet hvis vi lukke nogle af tilskuddene til lavtlønsjob, så arbejdskraften kunne frigives til de sektorer der har brug for en arbejdskraft de selv kan betale for. Men det er jo nok mere tilskud i nærheden af de store byer der skal fjernes, det er jo typisk der man skaber flere vellønnede jobs.
Men Kasper jeg synes kun du fik forklaret at man faktisk bruger 35mia på arbejdsløse i 2014 - det her er altså 2 år senere hvor der er kommet flere i arbejde - men jeg savner i så fald en forståelse for at staten bruger 165mia kr. på noget jeg ikke helt ser hvad går til. Det er et beløb der er ca. 5 gange så stort som beløbet der går til arbejdsløse. Kasper pas nu på det som jeg sagde med dine konteringer. Du argumenterer med at arbejdsløse går mere til lægen og det er en del af udgiften - det er en udgift i sundhedsministeriet, ikke beskæftigelse. Desuden er man næppe arbejdsparat hvis man går til lægen så det er ikke arbejdsløse der koster mere, men derimod at syge mennesker går mere til lægen.
Du siger så at arbejdsløse ryger mere, det er sikkert sandt men det er ikke en udgift i sig selv, skatten er superhøj. Årsagen til at det er dyrt er at Staten overbetaler nogle læger med 1-2millioner om året for noget vi kunne hyre andre læger i udlandet for 300000 til. Rygere skal kun sjældendt have pension, og ikkerygere på pension bliver altså også syge, rygerne bliver det bare lidt før. Men en ryger på sygedagpenge er altså også inkluderet i tallet på 112000 og dermed de 106000 midlertidigt syge/ledige. (de hører ikke til de 165mia som jeg spurgte til)
Kasper det er (normalt) blå politik at pengene bliver i borgernes lommer, Løkke opkræver de samme skatter som hidtil han vil bare fordele dem til direktørerne, ministrene osv. mens han vil lade de lavt lønnede betale. Han kunne give hele befolkningen lavere energiskatter men synes direktørerne skal have det hele på topskatten.
Jeg siger det ikke er nødvendigt at fordele penge i det omfang på beskæftigelse. Jeg tror man blot er blevet vant til at dele disse budgetter ud, og nu gør det automatisk. Men jeg kan da tage fejl. Jeg synes de skal opkræve mindre de steder det vil give dynamiske effekter og så dele mindre ud hvor det ikke giver dynamiske effekter. Hvis direktøren bruger pengene på en dyrere benzin bil får staten en del ind igen, men bruger han dem på en dyr bolig så får staten meget lidt skat ud af de mange penge i topskattenedsættelse.