Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Incitaments-aftale: Realiseret vs. Faktureret omsætning

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 15
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Vi er 3 personer i et start-up, som idag er ejet 100% af én af os.

Nu er vi igang med at lave en ejeraftale, som bl.a. skal specificere hvorledes de to andre personer får andele i selskabet.

Dette sker ud fra et reverse vesting princip, hvor de to personer starter på en specifik %-andel, men hvor man så om fx 3 år opgør hvad vores højeste kvartals-omsætning har været. Hvis kvartalsomsætningen har været over X kr betyder det, at de to personer får lov at "beholde" en specifik andel ud fra et trin-system.

Vores spørgsmål

Som mål for omsætning skal vi enten vælge realiseret eller faktureret omsætning.

Vores tidligere tankegang har været at benytte faktureret omsætning da dette gør det meget nemt at vurdere ud fra vores regnskab og direkte kan aflæses ved hvert afsluttet kvartalsregnskab. Omvendt ønsker vi at undgå en situation hvor vi har faktureret en afgørende ordre, men så aldrig får pengene (fx hvis vi har pengene som udestående debitorer og aldrig får dem hjem).

Er der nogle af jer der har en ide om hvordan vi i praksis kan vurdere vores realiserede omsætning på en smart måde?

Tak for jeres input!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Normalt er det ikke væsentlige andele af virksomhedens omsætning, der efterfølgende bliver konstateret som tabt. Derfor er det også relativt enkelt at regulere den kvartalslige omsætning i feks et regneark. Periodiseringen kan man jo se på datoen for de ubetalte fakturaer.

Det du nok snarere skal være opmærksom på er at salget ikke forskydes således at det kan tælle med i foregående periode, og måske med en forlænget betalingsfrist. Det vil give mere støj, og er sværere at styre.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld sent svar, men jeg faldt lige over den og er ret interesseret i problemstillingen. Jeg skulle også mene, at det er den fakturerede del, som tæller.

Imod kunne tælle, (1) at jeres kunder ofte ikke betaler, (2) at I har ganske få kunder og derfor er såbare overfor den enkelte betaling, (3) har sæsonpræget indtjening, (4) fakturerer relativt sjældent, f.eks. i form af 6- eller endda 12-månederskontrakter og (5) har en for ivrig sælger, f.eks. på provision, som er mindre interesseret i kundens betalingsevne. S

Som arguin siger, kan en stor del udlignes ved periodisering og hensyntagen til tab. Periodiseringen kan måske overflødiggøres ved kvartalsvis afregninger, sådan lidt afhængig af jeres gesjæft. Man kan aldrig helt tage hensyn til tab, for det er jo som i al almindelighed svært at afgøre, hvornår kravet skal opgives. Modellen vil i sagens natur også have udfordringen omkring udeståender, når det opgøres - kan vi regne med at få beløbene ind. Man kunne måske også helt se bort fra tab i jeres 'nøgle'? Især hvis tabene er små eller sjældne, bliver det et hypotetisk spørgsmål, men måske burde I alle 'lide' fælles under tabene?

Fordelen ved faktureringsmodellen er, som du selv siger, at det kan aflæses af regnskabet. Det er vel også på baggrund af det, som er indtjent, der skal fordeles, men uafhængig af eventuel tab.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)