Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordring, Befordring, Befordring...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg er PT. registreret indehaver af en Personligt ejet Mindre Virksomhed (PMV) da jeg blev hyret til en kort konsulentkontrakt hos en større virksomhed, i min sommerferie.

Det kunne grundet deres HR kun lade sig gøre hvis jeg havde et CVR nummer, og da det er UNDER 50.000kr har jeg valgt denne virksomhedstype, for at slippe for momsregnskab osv.

- Det er alt sammen ved siden af studiet.


Her er mit spørgsmål: Indtil nu havde jeg blot forventet at kunne trække kørsel til og fra arbejdspladsen fra i skat. Men blev gjort opmærksom på at min "arbejdsplads" vel egentlig er min hjemmeadresse, da det er dér virksomheden er registreret..

Jeg har, i min virksomhed der kun er mig selv, en kontrakt på aftalt arbejde hos virksomheden. Hvordan kan jeg trække de kilometer jeg kører til og fra kontoret fra? 

Glæder mig til at høre jeres svar

/ Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er jo lidt et problem. Du kan givet ikke, når det er rent alibi for fast arbejde, at du fakturerer -bruge kørepenge. Det ville være svindel, at faktisk have fast arbejde og så tage fradrag for statens takst

Jeg kan ikke være sikker ud fra din beskrivelse - OM det kan være selvstændigt men:

I princip må man ikke bare fakturere, hvis det er rent alibi - det skal være fordi det er egentlig selvstændigt arbejde, med f.eks risiko hvor du kan tabe andet og mere end bare indtægten mm

Andet problem er, at din "arbejdsgiver" sikkert ikke ved, at når du ikke er momsregistreret, så SKAL han for at have fradrag, indberette det han betaler dig som Bidragspligtig B indkomst http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 


Nogle arbejdsgivere TROR at det er ikke en pligt når modtager har CVR men det er det, hvis det er CVR uden momsregistrering så som PMV

Normalt vil det kunne løses ved, at der indberettes honorar på dit CPR nummer - det andet vil kunne give arbejdsgiver en bod, og måske også dig lidt bøvl

Nå - befordringsfradrag har man kun ved lønnet arbejde og sådan et har du formentlig ikke.

Du havner midt i mellem. Har du mulighed for at godtgøre dine præcise udgifter (ikke statens takst men benzin - eller togbilliet) så kan du tage dem som udgift i dit PMV og - da du havner der midt i mellem, så hvis arbejdsgiveren nu korrekt indberetter honoraret (og som nævnt må han nok bare bruge dit CPR) så er det fradrag i rubrik 29 med de beselige udgifter

KAN du påvise det er selvstændig virksomhed med risiko osv http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html så ændrer det ikke ved arbejdsgiver SKAL indberette - men måske du så kunne fradrag statens takst for kørepenge

Det ville være optimalt - få det korrekt indberettet og træk det fra i rubrik 29 hvis du kan påvise selvstændighed

Ked af så langt og svært svar, men jeg kan ikke se det meget mere enkelt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar :)

Wow... Godt nok besværligt..

Og her troede jeg at det hele ville være meget nemmere som pmv

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Javist - Det at fakturere fra PMV fordi firmaets HR afdeling kræver CVR er ikke en rigtig god løsning, hvis ikke der er tale om absolut selvstændig virksomhed - men konsulent som enten skulle være løn eller honorar

Mange ved ikke at PMV IKKE fritager betaler for at indberette Bidragspligtig honorar til skat når der købes ydelser. Det følger af, at det er momsregistrering der fritager og ikke CVR der fritager

Det enkle er hvis de nu bare indberetter honoraret (og det kan de så kun på dit CPR) og det er så din indtægt og kommer i rubrik 12 - og din udgift som du kan påvise (konkret benzin eller tog eller ??) trækker du fra i 29

HVIS du føler dig sikker på det er fuldt selvstændig kan du tage det i dit PMV MEN problemet er jo så, at ham der betaler SKAL indberette - og så får du det i rubrik 12 samtidigt med du nu skal have regnskab i PMV

Jeg tror nogen giver pokker i regel om indberetning af betalt ydelse til PMV og det er jo også et valg - så er der bare ikke befordringsfradrag - og kørepenge/statens takst osv - kan i høj grad være galt når det bare er arrangeret fordi betalerens HR ikke ville "rode med ansættelse" Om du dropper kørsels problemet og bare tager det i dit PMV som indtægt - tjo - næppe hængningsdom for det.

Alternativt skulle du ha været med moms - hvilket nok ikke betød noget for betaleren. Stadigt gyngende grund at kræve CVR og betale noget der er løn eller honorar efter faktura, men ufarligt for dig, og for den der betaler formentlig også, hvis du bare betaler din skat (ellers kan betaler hænge på den)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er heldigvis en af de største virksomheder i DK, så deres revisionsafdeling skulle vidst kende lidt af hvert.. Men det kan da sagtens være det ville være bedst hvis jeg blot omregistrerer til enkeltmandsvirksomhed og fakturerer med moms. Så er jeg også klar hvis der skulle trille mere arbejde i min retning i 2017..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Rasmussen:
deres revisionsafdeling skulle vidst kende lidt af hvert
givet men det er ikke givet at deres HR afdeling der har sagt du skal have CVR og fakturere, er opmærksomme på PMV problematikken - Det er jo muligt du kan få dem til at høre den revision, om ikke de har indberetningspligt stadigt for PMV det er momslovens § 13 du kan pege på, hvis du vil have dem til at checke - Hvis de siger det er helt lige meget og det er deres revisor der siger det, trods netop det med "erhvervsmæssige omsætning ikke overstiger 50 t årligt - så køber du det vel bare :)

ML § 13
citat: Omvendt er der pligt til at indberette vederlag for momspligtige leverancer af ydelser, men hvor det konkrete vederlag er faktureret uden moms, fordi ydelsen er leveret af en person, hvis erhvervsmæssige omsætning ikke overstiger 50.000 kr. årligt, og som derfor ikke er registreringspligtig for moms efter momslovens § 48, stk. 1, 1. pkt. Det kan fx være ydelser fra tolke, tegnere, fotografer mv. citat slut

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak fordi du påpeger det :) jeg vil tage fat i manageren derude for at dobbeltsikre!

Mht kørsel og befordring.

Jo mere jeg læser om det, skriver folk omkring kørselsgodtgørelse, også i enkeltmandsvirksomhed, hvor de noterer det som en udgift for virksomheden. Her tænker jeg så altså må statens takst :-)

Denne type godtgørelse ville ikke kunne anvendes i en PMV? Hvis der nu er styr på alt det andet, antagelsesvis.

Ellers ville det da være en klar fordel at omregistrere til enkeltmandsvirksomhed, og sluge kamelen med momsregnskab

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Rasmussen:

Tak fordi du påpeger det :) jeg vil tage fat i manageren derude for at dobbeltsikre!

Mht kørsel og befordring.

Jo mere jeg læser om det, skriver folk omkring kørselsgodtgørelse, også i enkeltmandsvirksomhed, hvor de noterer det som en udgift for virksomheden. Her tænker jeg så altså må statens takst :-)

Denne type godtgørelse ville ikke kunne anvendes i en PMV? Hvis der nu er styr på alt det andet, antagelsesvis.

Ellers ville det da være en klar fordel at omregistrere til enkeltmandsvirksomhed, og sluge kamelen med momsregnskab

problemet er - at du selv beskriver det som at du skal have CVR fordi deres HR afdeling kræver det for at lette adm.

Hvis du dagligt tager fra hjem til arbejde så må man jo ikke tage statens takst. Ellers kunne alle jo gå fra lønmodtager til CVR og få statens takst i stedet for befordrinsfradrag - det er der jeg ser faren - ellers ser jeg den som ikke. Man må ikke håbe kørslen er for voldsom hvis oms kun er under 50.000 i alle fald, set med fornufts øjne

Det er jo noget du kan vælge at:

Høre skat om skriftligt - efter en enkelt klar beskrivelse - eller

Tage chancen med at trække kørsel fra - selv om det måske ikke er selvstændigt arbejde - og risikere at skulle af med penge ved kontrol siden osv - og se stort på at selskabet ikke indberetter som de skal ved honorar til PMV - og selv indberette det -  - eller

Du kan bede dem indberette det som honorar - og så trække statens takst fra efter kørebog i rubrik 29  -  Your choice

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Altså, det må jo være gjort før. Jeg tager hver dag til samme sted, fordi de har hyret mig som ekstern konsulent.
Men de er vel i og for sig stadigvæk "kunden"?
Jeg tror jeg vil tage kontakt til skat :-)

Jeg takker og bukker

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)