Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedbringe egenkapital i ApS

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 30. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har stiftet et ApS tidligere på året med en egenkapital på 225.000,- da selskabet umiddelbart efter etablering skulle købe nogle aktier i et andet selskab. Denne sidste transaktion blev imidlertid aldrig til noget. Så nu vil jeg nedbringe egenkapitalen til 50.000 og trække differencen ud af selskabet igen. Kan jeg blot lave en opdatering i vedtægterne og ændre kapitalen til 50.000 og så gennemføre den beslutning på en ekstraordinær generalforsamling? Går ud fra det ikke er et problem at trække pengene ud igen, da de jo er skudt ind privat af mig som anpartshaver?

Tak for korte præcise svar fra nogle, som ved noget om dette :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

vent på mere, men jeg mener nedsættelse kræver med formindskelse af aktiverne, kræver, at kreditorerne indkaldes gennem offentliggørelse i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens register og kreditorers krav skal kunne opfyldes Der kunne jo være kreditorer og aftale parter for den sags skyld, som har givet kredit baseret på kapitial 225.000 men måske ikke ville til 50.000 -  - men vent lige på andre 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Modtaget. Der er dog ingen kreditorer. Hverken bank, det offentlige og/eller aftale parter.

Mere info modtages gerne. Tak

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, der er krav om proklama (dvs underretning af kreditorerne via Erhvervsstyrelsen)

Kræver herudover generalforsamlingsbeslutning, nye vedtægter og at den reelle egenkapital i selskabet er mindst de kr. 50.000 efter kapitalnedsættelsen. Værdien af investeringen må således ikke være faldet.

Kapitalen kan først udbetales efter udløb af proklama.

Tilmeldt 30. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Arguins - du mener ikke der vil være tale om en udlodning der skal beskattes som udbytte?

Praksis på området er ikke let-gennemskueligt umiddelbart. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Arguins - du mener ikke der vil være tale om en udlodning der skal beskattes som udbytte?

Praksis på området er ikke let-gennemskueligt umiddelbart. 

 

Spørgsmålet er om der kan blive givet dispensation når det sker så kort efter stiftelse. Det skal jeg ikke gøre mig klog på :) men det må der være andre i forummet der kan give konkret svar på.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige prøvet hurtigt at kigge på praksis, men umiddelbart kan det godt se ud til at det bliver svært.

Under alle omstændigheder skal der dog søges om dispensation.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Jeg har lige prøvet hurtigt at kigge på praksis, men umiddelbart kan det godt se ud til at det bliver svært.

Under alle omstændigheder skal der dog søges om dispensation.

Er der ikke mulighed for dispensation må man overveje evt salg af investeringen til nystiftet selskab, og herefter lukning af selskab 1 via betalingserklæring.

Lidt besværligt, men at foretrække fremfor dobbeltbeskatning :)

Tilmeldt 30. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg uddyber lige opsætningen. Selskabet blev etableret tidligere i år. Der har endnu ikke været aflagt regnskab, ergo er der ikke tilskrevet værdi i egenkapitalen som følge af et overskud. De 225.000 er skudt ind kontant, og skulle delvis anvendes til køb af aktier i et andet selskab. Den handel, om køb af aktier, blev ikke gennemført og derfor står pengene som oprindeligt. Derfor ønsker jeg at nedbringe kapitalen til 50.000 og tage resten ud igen.

Kan du linke til de informationer du har fundet som peger på dobbelt beskatning, dispensation etc. så jeg kan læse lidt med, tak.

Og hvor finder du informationen om praksis på området? 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)