Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af fri internet (ikke fri telefon!)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Med-iværksættere,

Jeg er en nybegynder når det står til regnskab og bogføring, men vha. Dinero har det dog indtil videre gået rigtig glimrende.

Nu har jeg så vovet mig ud på lidt dybere vand: Jeg blev opmærksom på at det internet abonnement jeg netop har købt, formentlig kunne bogføres som en udgift for virksomheden. Internettet er købt da en bredbåndsforbindelse i hjemmet er nødvendigt for mit arbejde som freelance IT-konsulent. Dog bliver internettet også brugt privat af mig og min bofælle.

Andre steder har jeg læst at "moms-delen" af fradraget så skal nedsættes med den procentdel forbindelsen bliver brugt privat - altså 50%.

Mit spørgsmål er nu: Hvordan bogfører jeg det? Jeg får en faktura hver måned fra min internetudbyder - hvordan bogfører jeg den? Som én samlet årligt, eller som 12 separate?

På forhånd tusind tak for jeres hjælp. Bedste hilsner,

Jakob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak John!

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "mellemregningen", men jeg kan godt trække halvdelen af købsmomsen fra som privat hævet - Er det så en "smutvej" til at få de rette tal på momsregnskabet?

Og skal jeg bogføre udgiften månedligt per faktura jeg modtager, eller kan jeg bogfører den én gang - som den samlede udgift?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

saebekassebil:

Tusind tak John!

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "mellemregningen", men jeg kan godt trække halvdelen af købsmomsen fra som privat hævet - Er det så en "smutvej" til at få de rette tal på momsregnskabet?

Og skal jeg bogføre udgiften månedligt per faktura jeg modtager, eller kan jeg bogfører den én gang - som den samlede udgift?

du bør bogføre efter hver regning og ja mellemregning eller privat hævet samme sag. Så får du fuld udgift med - og halvt momsfradrag og betaler selv den anden halve moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg tager lige chancen og prøver at smutte med i tråden her, selvom den ikke er helt ny.

Det skal siges, at jeg er helt grøn indenfor bogføring og regnskab, så spørgsmålene kan forekomme ret banale Smile

Jeg forstår, at det anbefales at bogføre hver enkelt regning for internetforbindelsen. Skal der så benyttes en anden momskode end den sædvanlige 25% indgående moms, idet kun den halve moms kan trækkes fra i momsregnskabet? Hvis det er tilfældet, skal den nye momskode så opsættes med en anden procentsats (12,5%), da det som sagt kun er halv moms der er fradrag for. Skal den sidste halvdel af momsen så bogføres som privat hævet?

Eksempel: Fakturaen lyder på 1000 kr. + 250 kr. moms i alt 1250 kr. inkl. moms.

Her vil der være fradrag på de 1000 kr + 125 kr. (halvdelen af momsen på 250 kr.) De sidste 125 kr. skal betales privat.

Skal fakturaen bogføres med en momskode der regner med 12,5% moms, således at udgiften lyder på 1125 kr. + 125 kr. moms? Dette vil jo så ikke passe helt med hvad der fremgår af fakturaen? Skal der samtidig bogføres 125 kr. som privat hævet?

Kommer dette så til at passe med momsregnskabet samt det øvrige regnskab?

Vh. Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg lige ser det så bliver det 1125 + moms 125 kr (ja halv her) - selve udgiften har du fradrag for - det er kun momsen der skal halveres - for firmaet må betale dit internet når det er nødvendigt og giver dig adgang til dit firma - momssats her 12,5 - men hvordan man lægger den, er forskelligt fra regnskab til regnskab - de nyere kan man vist bare lægge en 12,5% sats ind i - (husker ex at kvart moms i Summa ikke er 6,25 men den regner modsat så man skal skrive satsen som  5,2631% men i de nyere tror jeg du kan skrive direkte tallet - eller finde en sats der hedder halv moms direkte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et super hurtigt svar.

Har man ligeledes også fuldt fradrag (1/2 moms) for sin computer, når ens virksomhed har til huse i privatboligen? Hvad med øvrigt udstyr som wifi, printere m.m.?

Venlig hilsen

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Computer ja som undtagelse - øvrige MENER jeg skal være delt aktiv så selve omk skal deles

vent på andre - og husk computer så tilhører firmaet og ikke kan beholdes ved lukning uden at købes ud med moms osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Atter tak for hurtigt svarSmile

Jeg har forsøgt at finde en tråd ang. mit næste spørgsmål, men har desværre ledt forgæves. Jeg håber derfor, at du eller en anden måske kan hjælpe med et svar eller en henvisning.

E-conomic:

Hvordan bogføres en leverandørfaktura indeholdende varelinjer med moms samt fragt uden moms?

Under Regnskab -> Daglig -> Ny postering -> Leverandør faktura, er der ved siden af "Modkonto" en lille knap der hedder "Fordeling". Her har jeg prøvet at fordele fakturaens linier ud på de respektive konti, "Direkte omkostninger m/moms" og "fragt u/moms". Brutto beløbet synes fordelt korrekt med en rest på 0 kr., men tilbage på posteringskortet er momsbeløbet opgivet som beregnet af hele fakturabeløbet inklusiv den momsfrie fragt.

Venlig hilsen

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud over bogføring - så er det lidt sjovt at der er en post med moms og så fragt uden moms - der er jo samme moms på fragten på en faktura som der er på selve varen uanset fragtmetode umiddelbart?

bare så der ikke er en fejl der som bare gør bogføring besværlig for dig

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)