Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan indberetter man kørselsgodtgørelse i E-conomic

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvordan indberetter jeg den kørselsgodtgørelse (efter statens takster) jeg evt. modtager i forbindelse med udførelse af arbejde?

Det er vel ikke salg der skal betales skat af?? (Det var det i hvert fald ikke tidligere da jeg var alm. lønmodtager).

Mvh.

Tina

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjek e-conomics side - du finder masser af god support der. Bare søg lidt - så finder du

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu går jeg ud fra du har personlig virksomhed. Du skal da helt enkelt så fakturere din kørsel, det I er blevet enige om - helt uanset om I vælger statens takst eller noget andet - og med moms hvis du er momsregistreret og resten af regningen er med moms.

Hele dit salg bogføres som salg med moms hvis momspligtig og jo uden hvis f.eks. lønsumspligtig

Måden du så får skattefrihed for dem er ved en skatteregulering = når året er gået og du har dit driftsresultat, så lægger du de udgifter til som der ikke er fradrag eller fuldt fradrag for f.eks. gaver, repræsentaion osv - og du trækker dine kørepenge fra resultatet så du dermed ikke har betalt skat af dem. Du skal have ført korrekt kørebog http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per

Lige omkring kørsel har jeg desværre ikke haft held ved søgning på E-conomic

Desværre har de heller ikke opdateret, så den takst der kommer frem for kørselsgodtgørelse er fra 2014 :-(

Mvh.

Tina Laursen

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 06:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar - jo er moms registreret enkeltmandsvirk og regning er med moms og der føres kørebog.

Jeg må vel godt løbende afskrive kørepengene via konto for km-penge og medpostere på mellemregningen?

Og hvis det er korrekt, må jeg så godt samle sammen ex. for 1 måned og trække et samlet beløb i overensstemmelse med kørebogen naturligvis?

Mvh. Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tina L:
Jeg må vel godt løbende afskrive kørepengene via konto for km-penge og medpostere på mellemregningen?
nej - modpostere på mellemregning er jo det samme som at udbetale til dig selv.

Du er nødt til i så fald at bogføre som du vil som udgift og modpostere på en anden konto - f.eks som Dinero gør på Egenkapital primo - eller tilsvarende samme sted som kan hedde kørepenge.

Derved får du automatisk nedsat dit resultat og skal ikke skatteregulere.

Du må altid hæve alt det du vil i mellemregning men, men da man IKKE må udbetale til sig selv i personlig virksomhed, fordi skat ikke vil have noget flyttet fra resultat direkte til mellemregning eller udbetaling (formentlig fordi det kontrolmæssigt ville være svært hvis man kunne flytte ind som udgift og ud til sig selv -) så bør du køre til en anden konto end mellemregning.

Du kan også holde dem helt ude af regnskabet og så bare reducere resultatet ved skatteregulering sammen med andre reguleringer, men Dinero beskriver det rigtigt fint i hjælpetekst og hvordan man kan vælge (og samme kan du så manuelt gøre i Economic hvis du VIL ha det ind i regnskabet:

  1. Ved at bogføre din udgift til kørsel i dit regnskab. Det er vores klare anbefaling at bruge denne metode, da der ellers er stor risiko for, at du glemmer dit skattefradrag Mere om dette nedenfor.
  2. Tage det som et skattemæssigt fradrag på din selvangivelse. Lad os tage et eksempel. Hvis du fx har et overskud på 100.000 kr., og du har kørsel for 10.000 kr. i løbet af året, skriver du blot 90.000 kr. i overskud på din selvangivelse. Gør du det på denne måde skal du altså ikkebogføre noget i dit regnskab.

    Tilbage til punkt 1.
    Vælger du at bogføre din kørsel som en udgift i dit regnskab, nedskriver det automatisk dit resultat, og giver dig derfor automatisk dit skattefradrag.Du bogfører din kørsel som vist i nedenstående:
    Bogføring -> Opret bilag -> Under diverse, vælg Finansbilag  -> Udfyld bilaget som vist i nedenstående. Vi modposterer på 60100: Egenkapital Primo, da du som nævnt ikke må udbetale kørepenge til dig selv som ejer af en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S. I eksemplet har vi kørt 1.000 km. i løbet af året. 

Nogen vil mene reglen er fjollet, men det er ud fra princippet om, at man ikke må tage kørepenge som udbetaling til sig selv (f.eks som skjult ved udgift transport)

Se evt nærmere med et par skriftlige svar fra skat til mig - i emnet - udbetale eller ej
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå der er lige lidt om konterings arbejde :-) Syntes ellers at jeg havde læst i en tråd, at man godt måtte bruge mellemregningen, men ikke bankkonto!!

Men må man samle ex. for en måned, hvis det klart fremgår af kørselsbogen, hvordan man er kommet frem til antal km?

Mvh. Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tina L:
Men må man samle ex. for en måned, hvis det klart fremgår af kørselsbogen, hvordan man er kommet frem til antal km?
per måned eller år - helt som du vil. Mellemregning eller bank direkte gør ikke en større forskel - bare brug en primo konto eller en egen konto i status - Kørepenge - som modkonto
Så kan du om du vil som nævnt sagtens stadigt udbetale dig alt du vil i mellemregning .- men ja per måned, kvartal eller alt andet

Konteringsarbejdet er samme om du kører som udgift mod status "kørepenge" eller tilsvarende - eller direkte mod mellemregning - det er kun overblik der bliver bedre og åbenbart skat lidt gladere Smile Det er endnu mindre kontering hvis du slet ikke bogfører det - men til gengæld risikerer du måske at glemme skatteregulering. Der vil dog oftest være mange andre ting, gaver, repræsentation osv - som man i alle fald (i de fleste programmer) skal huske skatteregulering for

Husk 60 dages regel som også var med i mit link

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Dec 15
Indlæg ialt: 39
Fra  Socialformidleren.dk Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm....

Nu ser det jo så lige pludselig anderledes ud og som om, at jeg har snydt mig selv for kørselsfradraget indtil dato :-(

Er det korrekt?

Mvh.

Tina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

forstår ikke hvad du skriver. Du kan bare fakturere dine kunder med moms osv og dermed få indtægt. Når du laver regnskab så trækker du beløbet fra din kørebog fra resultatet til skat og får dermed fradrag efter korrekt kørebog og statens takst - uanset hvad du fakturer dine kunder

Du kan også bogføre statens takst - som så stadigt intet har at gøre med hvad du fakturerer dine kunder - som kørselsudgift mod en status konto kørepenge så går dit resultat ned med værdien af kørebogen uden du udbetaler til dig selv - men det er smagssag hvad du foretrækker

Ellers find en online bogholder, for måske du har andre tvivlssager og måske fejl den ene eller anden vej

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)