Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af reservation og penge tilbage?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
Der er følgende situation i sagen hvor en kunde har reserveret en motorcykel hos Yamaha forhandleren:

Kunden var på ferie i udlanden og sendte en forespørgsel med e-mail til forhandleren om en motorcykel.
Forhandleren oplyser at de har den på lager, og at det er den eneste model i DK, og kan ikke vente til kunden kommer tilbage fra ferie, citat:

"...det er utænkeligt at jeg har denne 2016 model ultimo juli det er den eneste i dk, resten er sorte 2014 model, hvor længe tør du vente med at slå til ????"

og den påstand fik kunden til at skynde sig at "reservere" den, og overføre penge (5.000 dk.) via bank!

Men sandheden er i at det ikke var den eneste model i DK, og at den også kan købes hos en anden Yamaha forhandler i DK!

(vildledende markedsføring!)

Kunden har ikke modtaget nogen oplysninger, handelsbetingelser, frist eller proforma faktura vedr. køretøj reservation hos forhandleren, så jeg vidste ikke noget om at han ikke får pengene tilbage, i tilfældet at jeg frafalder købet!
De har har ikke lavet nogen skriftlig underskrevet aftale vedr. med det.

Forhandleren oplyste bare "overfør 5.000 kr. til konto:xxxx"

Kunden har fortryd reservationen pga. vildledende markedsføring og ukorrekt info fra forhandleren, og krævede pengene tilbage fra ham.
Men forhandleren nægter at betale pengene tilbage med følgende forklaring:

"vi har mistet muligheden for at sælge denne unikke 2016 model og det var den sidste da du bestilte hos os, anden forhandler havde en bestilling som jeg ikke havde kendskab til, men du har tabt de 5000kr fordi vi ikke har kunne sælge den til nogen anden kunde, og nu en sæson forbi med yderligere tab for os, beklager men sådan er det"

Hvem har ret i det?

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er godt nok ikke let den her, da begge parter ikke har sørget for at have betingelser på plads.
Tidligere var det sådan at man skelnede mellem en reservation og at bestille. Om det stadig forholder sig sådan er jeg noget vaklende overfor.
Dog er det sådan at en reservation med betaling upfront ikke er tilladt, med mindre du er Hotel, ja selv restauranter må ikke gøre dette. Så jeg vil mene at benytte ordet reservation og ligge et beløb for denne, er i strid med lovgivningen, og derfor burde du have dine penge retur.

Er der dog tale om en bestilling er det en anden snak, fordi du derved køber produktet og derfor IKKE har ret til at få dine penge retur jvf. købeloven.

I er dog begge på gyngende grund da betingelser for betalingen, levering, fortrydelse osv osv. aldrig er blevet nedfældet.

Det bedste kort er dog hvis du kan bevise at sælger direkte har vildledt dig i købssituationen. Så er der ingen kære mor. Købeloven er overtrådt og du skal have pengen retur. Men igen kan du bevise det?

Hvis jeg var forhandler og godt vidst at de informationer jeg ahr givet ikke var helt fine i kanten, ville jeg nok bare sende 5 kilo retur, lukke sagen og sælge cyklen til en anden i en fart. Den bliver vel ikke usælgelig grundet årets gang, eller tager jeg fejl?

Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bob og tak for svar,
Jeg har gemt alle e-mails med forhandler korrespondancen!
Beviset på bank overførslen kan også leveres via bank.

Skal jeg klage vi http://www.forbrug.dk ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Klage over hvad, at du løber fra din aftale?

Du har jo med din indbetaling tilkendegivet at du vil købe motorcyklen.

Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du ikke læst teksten vedr. sagen?Forhandleren fik mig til at handle hurtigt og skynde mig med til at overføre beløbet, med informationen at de var den sidste model i DK, som ikke passede og det er vildledende markedsføring.

Ingen oplysninger, vilkår osv... vedr. selve reservation, bare overfør 5.000 til konto:xxxxx

Og du synes det er bare OK, at det foregår på den måde?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Fresno Bob:
Den bliver vel ikke usælgelig grundet årets gang, eller tager jeg fejl?
det gør den givet ikke, men salget af motorcykler går meget i stå når vi kommer til September/Oktober, hvor mange stiller "cyklen" garage

Er det et forbrugerkøb så er det forbrugerombudsmand, men hvis trådstarter har købt den som forretning og med videresalg for øje, så duer den jo ikke, og så er det en alm civil retssag - og om DET betaler sig ud fra det oplyste med manglende skriftlighed - er måske tvivlsomt, for i B2B mener jeg godt man må aftale forskud/reservations gebyr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jan:
Og du synes det er bare OK, at det foregår på den måde?

 

Ja det må jeg tilstå at jeg synes. 

Det virker som om du vil løbe fra dit ansvar, du kunne jo lige så godt have spurgt om de fornødne oplysninger eller vilkår frem for bare at overføre 5.000 DKK.

Du kan jo ikke forvente at forhandleren ligger inde med nøjagtige oplysninger om hvor mange og hvilke modeller der findes på det danske marked

I øvrigt glemmer du at han har reserveret varen til du kom fra ferie, med det resultet at han nu ikke kan sælge den før den nye sæson starter - er det rimeligt nej.

Tilmeldt 29. Apr 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jan:
Og du synes det er bare OK, at det foregår på den måde?

 

Ja det må jeg tilstå at jeg synes. 

Det virker som om du vil løbe fra dit ansvar, du kunne jo lige så godt have spurgt om de fornødne oplysninger eller vilkår frem for bare at overføre 5.000 DKK.

Du kan jo ikke forvente at forhandleren ligger inde med nøjagtige oplysninger om hvor mange og hvilke modeller der findes på det danske marked. 

I øvrigt glemmer du at han har reserveret varen til du kom fra ferie, med det resultet at han nu ikke kan sælge den før den nye sæson starter - er det rimeligt nej.

Jeg forstår at han evt. har et problem med det, men det har jeg også og jeg ved godt hvad er årsagen til det, og det har jeg allerede beskrevet.

Og det har ikke noget med at løbe fra mit ansvar!

Du siger at jeg ikke kan forvente at forhandleren ligger inde med nøjagtige oplysninger om hvor mange og hvilke modeller der findes på det danske marked.

Giver det så ham ret i at oplyse den information, hvis han ikke er sikker på det? Det giver ikke mening!
Hvorfor har han oplyst det? Selvfølgelig for at lokke mig til at købe den af ham hurtigst muligt, eller reservere. Det kan enhver se!

Hvis det kan foregår på den måde og uden nogle vilkår, hvad så med følgende scenario:

Jeg har betalt/ købt reservation til en bestemt MC type serie 2016, som er den eneste, og jeg har ikke fået en frist på det, hvilket betyder at det er ubegrænset!

Det betyder så at jeg kan komme om 1,2 eller 5 år til forretningen og så kræve at købe min motorcykel som jeg har reserveret.
Ellers kræver jeg mine reservations penge tilbage, hvis den er udsolgt! Skal han så holde den og ikke må sælge til en anden i perioden?

Man kan så se det på den måde, hvis det skal foregår uden nogen klar aftale med vilkår om det.

Om jeg skal spørge om det, eller er det hans forpligtelse at informere mig om det ved jeg ikke. Men der står ikke noget om det på deres hjemmeside.

Men der må findes en juridisk forklaring om det!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan:

Har du købt som forbruger B2C    eller er du forretningsmellemmand der har købt B2B. Det kan gøre en forskel, da du jo ikke har forbrugerbeskyttelse som firma der køber for videresalg

Du kan sagtens ha ret - men hvis det er B2B skal du være ret vild i varmen, for at ville køre en sag for 5.000 kr desværre - Det er en ren og skær risikovurdering og konstatering af, at det nogen gange kan være lettere at HAVE ret end at FÅ ret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu synes jeg efterhånden du bliver lidt for barnlig  i din argumentation.

Se at få fat i en advokat så du kan få din ret. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)