Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd til opstart - genbrug

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg arbejder på at starte en genbrugsbutik. Jeg er dog lidt skeptisk overfor økonomien, og har et par spørgsmål, hvor jeg håber I vil byde ind. 

Af udgifter har jeg selvfølgelig indkøb og jeg tænker at leje et lokale til omkring 4000. Jeg har en bil, men der vil selvfølgelig være udgifter i forbindelse med kørsel.

Er der nogen der kan vise mig et regnestykke for, hvor meget jeg skal sælge for, for fx at have en månedsløn på 15.000?

Jeg ved ikke, om man kan sætte det sådan op, men hvis jeg indkøber en vare, så skal den selvfølgelig prissættes "efter markedet", men hvor mange gange indkøbsprisen skal den minimum give igen? 

Er det rigtigt:(beløbene er eksempler)

Indkøb 10000

Salg 50000

Moms (brugtvare moms) bliver da: 12500 som tilsidesættes på en konto

Rest: 37500

Af de 37500

10000 til nye indkøb

6000 udgifter

Af de resterende 21.500 skal jeg så betale skat, arbejdsmarkedsbidrag, pension og feriepenge

Spørgsmålet er så hvad det resterende beløb (her 21500) skal være, for at det ser fornuftigt ud, og dermed, hvor meget skal der sælges for, for at det kan løbe rundt?

Andre gode råd, modtages gerne!

Vh Anna

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anna.

Brugtvaremomsen er jo kun på overskuddet, hvis du køber brugt hos privat. Altså 25% af 40.000 (50.000-10.000) = 10.000. Det er fornuftigt nok at sætte dette til side, så pengene er der, når du skal betale moms, men et-eller-andet-sted er det måske ligegyldigt, hvis du står for at investere i noget, som kaster noget af sig, inden du skal betale moms. Bemærk her, at du ikke behøver at blive momsregistreret, før du kan se, at du vil omsætte for 50.000 over en 12-måneders periode. I en opstart kan det være værd at have med i overvejelserne. Hvis du sælger til private, bliver det jo dyrere inkl. (brugt-)moms.

Det er korrekt, at det overskud, du så får, skal du betale skat og am-bidrag af. Feriepenge sidestilles med indtægt, så det er blot et spørgsmål om, hvad du kalder det. Der gælder særlige regler for pension, som andre aminoer evt. må råde dig i - hvis det er centralt for dig.

Du talte om at sætte penge af til moms. Du kan eventuelt (1) lave et driftsregnskab, som kan fortælle dig, hvad der skal til for at få et overskud og (2) et likviditetsregnskab, som fortæller dig, hvornår pengene skal falde. Det er som regel det sidste, man laver i privaten.

Hvis du vil have en månedsløn på 15.000 kr. og har udgifter for 6.000, ja så skal du tjene 21.000 :-) Hvis du regner med den avance, du nævner, at du kan sælge for 5 gange så meget, som du køber for, ja så skal du købe for lige godt 5.000 og sælge for lige godt 25.000 for at tjene disse 21.000 kr.

Af andre råd kunne være, at du skal tænke på, at der rent faktisk er mange ting, som hører ind under firmaet og som derfor kan udgiftsføres. Samtidig er det også godt at have et budget med lidt 'luft' i. Og endelig skal der ikke særlig meget omsætning og diverse regnskab til, før det kan betale sig med en bogholder.

God vind, og spørg igen, hvis der er noget.

Tilmeldt 16. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Mange tak for dit svar!

Men de 21.000 skal der jo så betales skat m.m. af, så når jeg "trækker dem ud" til mig selv, er det vel omkring 11.000 netto.?

Jeg tror, jeg kaster mig ud i det. Det skal prøves. Men mangler også et fancy navn!?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Joeh, det kommer så an på din indtægt og fradrag i øvrigt :-). Mht. navn ville jeg nok starte en ny tråd. Måske med lidt flere hints. Vigtigt er det at finde et navn, hvor .dk-domænet er ledigt. Se dk-hostmaster.dk. Jeg går ud fra, at genbrugt.dk, igenibrug.dk, nytbrugt m.m. er taget..

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige supplere. Hvis du kører det som en enkeltmandsvirksomhed, betaler du skat af de penge, du tjener -altså salg minus køb og udgifter. Ekskl. moms. Det er i den forbindelse ligegyldigt, hvor mange penge du 'trækker ud' eller 'sætter ind'.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

Jeg vil lige supplere. Hvis du kører det som en enkeltmandsvirksomhed, betaler du skat af de penge, du tjener -altså salg minus køb og udgifter. Ekskl. moms. Det er i den forbindelse ligegyldigt, hvor mange penge du 'trækker ud' eller 'sætter ind'.

med mindre du bruger VirksomhedSkatteOrdningen VSO som personlig virksomhed - hvor du betaler skat i princip som et selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

..ja selvfølgelig. Tak, John. Min pointe var, at det ikke er det, man "hæver", der er skattepligtigt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)