Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overført penge til virksomhedskonto uden anmeldelse

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man for adskillige måneder siden har overført penge fra sin private konto til sit holdingselskabs virksomhedskonto uden at fortage nogle anmeldelser eller lignende herom, hvad stiller man så op?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kong And. Hvor skulle du anmelde det til? Det er blot mellemregning i dit regnskab.

Tilmeldt 15. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. men når man sætter penge ind på selskabets konto, er der så ikke tale om en kapitalforhøjelse?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er blot mellemregning, medmindre du anmelder det som værende en kapitalforhøjelse. Eksperthjælp til dette følger sikkert af andre aminoer.

Tilmeldt 15. Aug 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tusind tak for svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

der er tre måder at skyde penge ind

1 Udlæg - du lægger ud i kort tid for noget med privatkortet og får pengene igen rimeligt hurtigt

2 Løn fra dig til selskabet - der skal laves lille lånebrev og du skal beregne markedsrente som selskabet SKAL betale dig og have fradrag for mens du opgiver renteindtægten til skat (eller lån til overkurs, samme effekt)

Mellemregning er det ikke. Det er det i personlig virksomhed. I selskaber skal det være lån med rente og stå under kortfristet gæld

3 Kapitalforhøjelse som skal via virk.dk - generalforsamling og en masse formelt, og du kan ikke få pengene ingen

Overvej om ikke du skal tage lidt online hjælp til regnskabet så du ikke får rod på et tidspunkt - evt læs Introduktion til Regnskab som link som er netop for begyndere i regnskab

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

John, i dit første tilfælde er der tale om mellemregning. Jeg medgiver dig, at "adskillige måneder" er lidt længe at have mellemregning, og at selskabet så må 'bøde' med lidt markedsrenter. Det er efter min mening overkill at lave en stor historie med gældsbrev osv. ud af det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:

John, i dit første tilfælde er der tale om mellemregning. Jeg medgiver dig, at "adskillige måneder" er lidt længe at have mellemregning, og at selskabet så må 'bøde' med lidt markedsrenter. Det er efter min mening overkill at lave en stor historie med gældsbrev osv. ud af det.

nej det er udlæg - men ja samme sted som mellemregning i princip men normalt med tekst privat udlæg i EK - Mellemregning er smukkere i personlig virksomhed - meget få kontoplaner i selskaber har "mellemregning" med (dinero 60961 feks - privat udlæg)

MEN her taler vi om adskillige måneder så det er kortfristet gæld . Ja det er muligt det er overkill - siger bare hvad reglen er for lån over flere måneder - ingen grund til at risikere bøvl synes jeg - det er jo 5 min arbejde med lånebrev og en lille rente (som kan være fordel for ejer da skat er lav)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Mellemregning er det ikke. Det er det i personlig virksomhed. I selskaber skal det være lån med rente og stå under kortfristet gæld

Vel to sider af samme sag. Massevis af selskaber har mellemregningskonti med deres ejere. Ja. det skal så ved opstillingen af årsregnskabet ind under kortfristet gæld. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Vel to sider af samme sag. Massevis af selskaber har mellemregningskonti med deres ejere. Ja. det skal så ved opstillingen af årsregnskabet ind under kortfristet gæld. 
de fleste nye programmer jeg ser har taget det ud af selskaber faktisk - og bruger kun udlæg for ikke at forvirre - men jablot bør mellemregning i selskaber ligge i kortfristet gæld direkte efter min mening ikke omposteres f.eks ved årsregnskab siden

Regulære lån ville jeg aldrig have i en mellemregning i egenkapitalen, men i kortfristet gæld
Regnskabsskolen skriver fornuftigt om det

I personligt ejede virksomheder, altså typisk enkeltmandsfirmaer, er det sådan, at mellemregningen er den konto, hvor man skriver, når ejeren hæver eller indskyder penge. På den måde er der en konto, som hele tiden viser den økonomiske status mellem ejeren og virksomheden. Og når der er tale om personligt ejede virksomheder, så er mellemregningen med ejeren en del af egenkapitalen – dvs. den ligger i gruppen for egenkapital. Ejeren skal jo leve af virksomhedens overskud. Det bliver ført ned i passiverne under egenkapitalen, og den del som ejeren så hæver eller indskyder, står også som en konto under egenkapitalen i passiverne.

Det går ikke i selskaber. For hvis vi har et selskab, hvor ejeren skyder penge ind for at hæve dem ud på et senere tidspunkt, ud over den regulære anpartskapital, så er det også en mellemregning, men det er ikke en mellemregning, der ligger i egenkapitalen. Selskabet er en selvstændig juridisk identitet, hvor man ikke sådan må blande ejerens penge sammen med firmaets.

Det betyder, at hvis man indskyder penge i sin virksomhed løbende, f.eks. ved at man betaler regninger for sit anpartsselskab, fordi der ikke er penge på virksomhedens konto, så skal det registreres og bogføres ind på en mellemregning. Men mellemregningen må ikke ligge i egenkapitalen – den skal ligge under “anden kortfristet gæld”.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)