Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT og køb af bil.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer, Jeg har nu været i gang i nogle år i mit enkeltmands firma, Og jeg må sige at jeg er ved at gå lidt død i det.  Så jeg har brug for at få lidt input.

Jeg laver pt. en omsætning på ca. 1mil pr år. Og jeg har meget få udgifter i mit firma, så jeg synes ikke jeg laver andet end at betalt skat/moms og jeg har det som om at jeg arbejder mere og mere, og hæver min opsætning med godt 100.000kr hvert år.   

Dette betyder jo så at jeg skal af med mere i skat, og derfor tit rammer i noget restskat selvom at vi har prøvet at tage højde for den ekstra indtægt.

Så nu er jeg kommet frem til at jeg er ved at gå kold i skatte/moms giro kort og har brug for at vide om det er mig der gør noget forkert.

Jeg har ikke brug for at købe noget udstyr og har totalt udgifter i mit firma på ca. 150.000kr pr år.    (uden løn)

Min bil er en firma bil ( værdi til ca. 50.000) jeg er med på at jeg bliver beskatte af 160.000kr.   Så jeg tænker om det ikke kunne være til fordel for mig at gå ud og lave en finansiel leasing aftale på en ny bil til f.eks 300.000kr  

for vil jeg ikke kunne få en del i moms fradrag og afskrivninger??     ( der står ikke kontanter i mit firma til at købe bilen)

jeg betaler jo en del topskat og jeg går ud fra at sådan en leasing ville tage en del af min topskat?.

Mit regnskabs form er VSO    pt. betaler jeg ca. 560.000  til skat og moms hvert år.   Og jeg må sige at det beløb er ved at være skyld i at jeg er ved at miste lysten til at køre mit firma.

Jeg er med på at momsen kun kan komme ned, hvis jeg har noget købs moms.   Men hvad med skatten? ( og forstå mig ikke som om at jeg ikke vil betale skat) men jeg forstår bare ikke hvordan det kan være at den løn jeg tager ud til mig selv, ikke er meget større end hvad jeg kan se der står på en løn seddel fra en fastansat kollega med 37timers arbejde uge.  ( jeg har tit 50-60timer pr.uge og min timeløn er over hvad den fastansatte får)


Jeg har bestemt mig for at sætte mig ind i om der er noget jeg kan gøre i mit regnskab lovligt som kan gør det mere attraktivt at være selvstændig, eller om jeg bare skal tage en fast stilling og så køre mit firma ned.    


Og selvom at jeg betaler godt 15.000kr pr. år til et stort revisor firma (kun for at lave min skat) så har jeg intet input fåret fra dem de sidste 3-4 år selvom jeg gang på gang har hørt dem til hvad jeg skal gøre eller ikke gøre.  


med andre ord, så forstår jeg ikke at jeg kan omsætte for godt 1mil og har meget små draft omkostninger og så stadig kun kan tage ca. 360.000kr ud i løn.  


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Først synes jeg du skal tage alt om moms ud af tanken. Det er ikke en skat altså og det er ikke dig der betaler moms og moms er slet ikke en del af din omsætning. Det er ene og alene et beløb som dine kunder betaler og som du så sender videre. Mange af dine kunder trækker det så fra måske, men det er ikke del af din omsætning

Ja der er muligheder i leasing - også momsmæssigt (men så betaler du jo også den moms rent faktisk som omkostning) Jeg synes du skal få en revisor til at gennemgå det hele med dig.

Har du fast stort resultat - så vil du havne i topskat - svinger resultatet lidt , så´kan du med VSO jo undgå det

Tag momsen ud af dine regnskabstanker - selv om du føler det er dine penge. Det er det IKKE - det er kundernes penge - dine penge er salg minus køb/udgifter UDEN moms


Tal også med revisor om evt at bruge både ratepension og livrente til at sænke topskat - og se til at få forskudsregistreret så du ikke står med ekstra skat

Du betaler ca 42% i skat af alt op til ca ½ mio OVERSKUD uden moms - og derover betaler du  ca 56% og har jo så 44% tilbage til dig selv af hver ny 100.000 kr seddel = 44.000 kr - Ikke vidunderligt nej, men er det værd at være direkte ked af det

Sæt dig med en god og venligt revisor og få gennemgået alle dine muligheder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kun hæver kr 360.000 i virksomheden betaler du ikke topskat som er på kr 467.300 2016, du skulle måske hæve op ti topskat grænsen

I 2016 kan du hæve kr 42.330 pr måned inden du skal betale topskat.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Beskatning af 3x så meget som bilen er værd er nok heller ikke den bedste måde at gøre det på, medmindre du kører virkelig mange private km og generelt er meget glad for netop den bil.

De 360.000 kr. du snakker om, er det beløb inkl. den skat du betaler eller er det beløb du har til dig selv efter skat?

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lidt hurtig hoved regning ud fra det jeg læser.  Du betaler 560.000 ud af millionen i moms og skat altså må millionen være incl moms.  

Det vil sige at du betaler 200.000 kr moms og 360.000 kr i  skat af 800.000 hvor du så kan fratrække udgifter for 120.000.  Så er din indtægt heller ikke 1 million men nærmere 680.000.  Hvilket svarer til at være ansat i et firma til en månedsløn af 45-48.000 + ferie penge og pensioner.  I grove tal. 

Tilmeldt 30. Jul 16
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det vil være nemmere at hjælpe dig med nogle flere oplysninger.

Som john skriver, så prøv at holde momsen uden for. Hvor stor en andel af det beløb du nævner du betaler i skat og moms vedrører skatten?

Angående bilen kan der være mulighed for bedre optimering, som revisoreleven har hentyder til. Hvor meget afhænger af de faktiske forhold.

Mvh
Niels

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er VSO og der betaler man jo skat af overskud og ikke af løn ( som der jo faktisk ikke er noget der heder)

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tager lige en samtale mere med min revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotografen:

Det er VSO og der betaler man jo skat af overskud og ikke af løn ( som der jo faktisk ikke er noget der heder)

. Nej i VSO kan man faktisk tale om "løn"

Man betaler jo netop personlig skat af det man hæver - ganske som var det løn - og så acontoskat svarende til selskabskat 22% af det man ikke hæver

Det lyder dog knapt som om trådstarter har egentlig topskat ud fra tallene som dog er uklare

Uden VSO betaler man netop skat af overskud og der er ikke tale om løn eller hævninger der påvirker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder dog som om indkomsten er til, at en del faktisk bliver sendt til beskatning i topskat såfremt han hæver det hele.

Sæt nogle af dine hævninger på en ratepension og livrente og få fradrag i topskatten hvis ikke du allerede gør det - og gør noget ved det bilværk. Det går ikke og der er med meget stor sandsynlighed en bedre måde for dig for at optimere din skattebetalinger.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)