Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar, faktura eller ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 2. Aug 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg vil gerne freelance lidt med hjælp til pc og bogføring osv. og til tider fejlsøgning på biler med svære fejl (ja ved det er lidt bredt :-) )

Jeg kan - som det er nu  - uden problemer holde mig under de 50.000,- årligt så det er ikke med cvr nr (endnu)

Men jeg har læst alt hvad jeg har kunne finde omkring dette - og jeg er i tvivl om jeg overhovedet må dette, da det primært er for den samme kunde (autoværksted), eller om skat vil tolke det som et ansættelsesforhold i stedet. 

Men det drejer sig om måske 2-3 timer i ugen, så det er langt fra nok til ansættelse - det er jeg slet ikke interreseret i da jeg ikke vil være bundet. 

Arbejdet udføres på min egen bopæl - 40 km fra firmaet. 

Det er mit eget udstyr - pc, internet, måleudstyr til biler, værktøj osv 

Jeg bestemmer selv over min tid - men kan selvfølgelig have en deadline for hvornår tingene helst skal være færdige. 

Jeg vil sende en regning når arbejdet er udført - men det bliver naturligvis løbende. 

Jeg vil ikke udelukke der kan komme en enkelt anden kunde ind - men måske kun et par gange på et år. 

Hvad gør man her? 

På forhånd tak for svar. 

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor starter du ikke et PMV? Hvis du holder dig under 50.000,- så er det den rigtige virksomhedsform for dig. Og hvis du ikke vil have unødvendige spørgsmål fra skat, så kan du med egen virksomhed have faste kunder og enkeltgangs kunder unden nogle problemer. Og med dit endnu, til cvr nr, så tyder det da på at du gerne vil have mere i fremtiden :)

Hvis du derimod vi l køre som honorar eller freelancer, så skal både du og kunde der betaler dig, indberette din "løn" til skat under dit cpr nummer da du ikke har cvr og heller ikke er ansat. Ellers kan alle arbejde skattefrit på denne måde. Ergo er det arbejde for både dig og kunden hvis du vil køre det via honorar :)

Tilmeldt 2. Aug 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart en mulighed Smile 

men jeg mener at have læst det var det samme regler vedr dette - selvom man har PMV eller momsregistreret firma - altså dette med at kun have 1 kunde ?? 

Men jeg har snart læst så meget om det, at jeg ikke ved hvad der er op og ned længere :)

Tilmeldt 2. Aug 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville i øvrigt indberette indkomsten som B-indkomst, så det var ikke for at det skulle være "skattefrit" det med honorar eller freelancer Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

fakturerer du - som du beskriver - som CPR person - eller ikke momsregistreret virksomhed - så skal de der betaler dig altid indberette betalingen til skat.

Opretter du enkelttmandsvirksomhed - med moms, så fakturerer du med moms, men det er modtager vel ligeglad med, da de vel generelt er momsregistrerede

Det lyder OK som selvstændig virksomhed umiddelbart

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Aug 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, 

Så hvis jeg opretter et PMV firma og fakturer til kunden u/moms - så skal der ikke indberettes noget. 

Og din vurdering er at det ikke er et problem kun med den ene kunde - som det er nu ? 

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. hvor i landet er du? og kan du uddybe fejlsøgning på biler med svære fejl?

mvh. Filip :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders_H.:

Ok, 

Så hvis jeg opretter et PMV firma og fakturer til kunden u/moms - så skal der ikke indberettes noget. 

Og din vurdering er at det ikke er et problem kun med den ene kunde - som det er nu ? 

selve det med kun EN kunde er næppe et problem som du har forklaret det. Du skal sikre dig, at din kunde er klar over, at når du ikke er momsregistreret, så skal han indberette det som honorar til skat - ellers følger han ikke loven Det er lidt kompliceret da man ikke kan indberette til et CVR nr - og dermed vil han skulle gøre det på dit CPR som jeg ser det - men du kan godt bogføre det i dit PMV - Jeg kan dog ikke se grund til PMV her - bare fakturer som honorar personligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Aug 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

fitwa:

Hej. hvor i landet er du? og kan du uddybe fejlsøgning på biler med svære fejl?

mvh. Filip :)

Midtjylland Wink

Det kunne f.eks være en elektrisk fejl som andre værksteder havde opgivet at finde en løsning på. 

Tilmeldt 2. Aug 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Anders_H.:

Ok, 

Så hvis jeg opretter et PMV firma og fakturer til kunden u/moms - så skal der ikke indberettes noget. 

Og din vurdering er at det ikke er et problem kun med den ene kunde - som det er nu ? 

selve det med kun EN kunde er næppe et problem som du har forklaret det. Du skal sikre dig, at din kunde er klar over, at når du ikke er momsregistreret, så skal han indberette det som honorar til skat - ellers følger han ikke loven Det er lidt kompliceret da man ikke kan indberette til et CVR nr - og dermed vil han skulle gøre det på dit CPR som jeg ser det - men du kan godt bogføre det i dit PMV - Jeg kan dog ikke se grund til PMV her - bare fakturer som honorar personligt

vh John Hannover

Tak for svar John - men ja det er da lidt spøjst at man på trods af et CVR nr stadig skal af med CPR nr til kunden. 

Kunden er helt med på det er uden moms - men det kan vel stadig trækkes fra i regnskabet. 

Er stadig i tvivl om hvilken model der skal vælges. Hvad hvis jeg vælger enkeltmandsvirksomhed og bliver momsregisteret - vil der være ulemper ved dette? Ud over at der selvfølgelig skal afregnes moms ? kontra PMV 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)