Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag i eget ApS

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan sige det sådan - at både skat selv med lønnet arbejde som krav og tax som også får fra dem med samme - er ret klare - og dermed må de jo være villedende faktisk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

man kan sige det sådan - at både skat selv med lønnet arbejde som krav og tax som også får fra dem med samme - er ret klare - og dermed må de jo være villedende faktisk

vh John H

Det er jeg ikke helt enig i. Alt hvad der står i Juridisk vejledning er (for mig) helt klart - der er bare et isoleret område som ikke er afdækket i Juridisk vejledning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De er så heller ikke gode i skattestyrelsen til at besvare konkret:

Jeg spurgte skriftligt:

 Må man som ulønnet ejer og direktør - eneste ansatte i sit ApS - få befordringsfradrag for over 24 km fra hjem til arbejde. Rent principielt - må helt ulønnet ejer/direktør få befordringsfradrag - eller kræver det lønnet arbejde?

og svaret var:
Ud fra dine oplysninger vil vi henvise til denne afgørelse https://skat.dk/skat.aspx?oid=2064021, hvor det fremgår, at en ulønnet direktør kan ikke tage befordringfradrag. 

med henvisning til denne sag https://skat.dk/skat.aspx?oid=2064021&fbclid=IwAR0JrZ2BLXNB4C-es04VffwHV2pF8ZXCxB4cnw8sF0-PrXYC-puPBioRgFQ - jeg ikke har haft tid at læse og som du sikkert får mere ud af - landsskatteret bekræfter byret.

som indeholder: Med samme begrundelse fandt byretten, at appellanten heller ikke var berettiget til et ligningsmæssigt fradrag for de afholdte befordringsudgifter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Mar 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svar. Jeg lader være med at notere fradrag for befordring.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

De er så heller ikke gode i skattestyrelsen til at besvare konkret:

Jeg spurgte skriftligt:

 Må man som ulønnet ejer og direktør - eneste ansatte i sit ApS - få befordringsfradrag for over 24 km fra hjem til arbejde. Rent principielt - må helt ulønnet ejer/direktør få befordringsfradrag - eller kræver det lønnet arbejde?

og svaret var:
Ud fra dine oplysninger vil vi henvise til denne afgørelse https://skat.dk/skat.aspx?oid=2064021, hvor det fremgår, at en ulønnet direktør kan ikke tage befordringfradrag. 

med henvisning til denne sag https://skat.dk/skat.aspx?oid=2064021&fbclid=IwAR0JrZ2BLXNB4C-es04VffwHV2pF8ZXCxB4cnw8sF0-PrXYC-puPBioRgFQ - jeg ikke har haft tid at læse og som du sikkert får mere ud af - landsskatteret bekræfter byret.

som indeholder: Med samme begrundelse fandt byretten, at appellanten heller ikke var berettiget til et ligningsmæssigt fradrag for de afholdte befordringsudgifter

vh John Hannover


Flot af skat de trods alt vil give et svar - men hvis det er deres mest klare sag på dette spørgsmål, ja så ændrer jeg ikke min holdning.

Det helt store problem ved denne sag er at den oprindeligt drejer sig om kørselsgodtgørelse og spørgsmålet om befordringsfradrag ikke bliver behandlet.

Landsskatteretten nøjes med at konkludere, at når ikke kan det ene kan man heller ikke det andet, så der er ikke meget argumentation at hente.

Byretten skiller rent faktisk tingene ad. De tager dog ikke stilling til det spørgsmål du har stillet Skat, men konstaterer at de øvrige betingelser ikke er opfyldt og undlader at behandle spørgsmålet om der var ret til fradrag.

 
Med andre ord, spørgsmålet du stillede Skat er ikke blevet besvaret. - Virkelig ærgerligt, jeg ville gerne have set en reel behandling af problemstillingen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Landsskatteretten nøjes med at konkludere, at når ikke kan det ene kan man heller ikke det andet, så der er ikke meget argumentation at hente.
og det er jo så det skattestyrelsen henviser til med deres nej - hvor landsskatteretten jo generelt overtrumfer byret - så det er i alle fald skattestyrelsens svar - (og et par andre - bl.a. adv Jakob Tøjner i en facebook tråd om samme) 
Jeg ville også gerne have det klarere - men ud fra det jeg kan finde - og det svar med link jeg kunne få - vil jeg ikke forvente befordringsfradrag ulønnet direktør/ejer (med visse special regler for best. som jeg husker det)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Landsskatteretten nøjes med at konkludere, at når ikke kan det ene kan man heller ikke det andet, så der er ikke meget argumentation at hente.
og det er jo så det skattestyrelsen henviser til med deres nej - hvor landsskatteretten jo generelt overtrumfer byret - 

Det er ikke korrekt!

Landsskatteretten er ikke andet end et nævn og "overtrumfer" på ingen måde en domstol.

Domstolen - hvis sagen når så langt - afgør sagen. 

 

Jeg er da i øvrigt enig med dig i, at der ikke findes nogen afgørelser som entydigt siger ja eller nej til fradrag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I den afgørelse som John henviser til ovenfor er der af både byret og landsret da sat lighedstegn i forudsætningerne i forhold til krav om indtægtsgivenfe løn mellem kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

I den afgørelse som John henviser til ovenfor er der af både byret og landsret da sat lighedstegn i forudsætningerne i forhold til krav om indtægtsgivenfe løn mellem kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag. 

Ja, de har sat lighedstegn - men jeg kan da på ingen måder se de har realitetsbehandlet.

 

Jeg vil ikke gøre mig til dommer over hvad udfaldet af en sag omkring fradrag vil blive, måske vil konklusionen blive den samme, måske ikke! Men jeg kan på ingen måder se, at det fremgår af hverken lovgivning, den henviste dom eller øvrige domme, at indtægtskriteriet er det samme for henholdsvis befordringsgodtgørelse eller befordringsfradrag.

 

Men fair nok, vi læser de henviste domme forskelligt. Jeg har i øvrigt aldrig stået overfor problemstillingen (befordringsfradrag til ulønnet direktør) i praksis, men måske en dag...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men fair nok, vi læser de henviste domme forskelligt. Jeg har i øvrigt aldrig stået overfor problemstillingen (befordringsfradrag til ulønnet direktør) i praksis, men måske en dag

jeg synes de siger samme de to instanser - OG skattestyrelsen svarer skriftligt man ikke må tage befordringsfradrag som ulønnet hovedaktionær/ulønnet direktør og henviser så til denne for yderligere forklaring - ligesom skat på deres egen side ret klart skriver det er forbeholdt lønnet arbejde.

Jeg vil i alle fald ikke sige til folk de kan få det-  for det er for mange langt værre pludseligt at skulle betale skat retur grundet fejl råd - end at være klar over der ikke er fradrag - og evt kunne vælge at tage løn også

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)