Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hyggesnak.... Firmastart? diverse spørgsmål

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. 

Jeg sad og tænkte over nogle spørgsmål angående firma starten.

Jeg havde læst historien om ham gutten som startede "barberkniven".dk tror jeg den hed hvor han havde lånt 500K af hans forældre og regende med at betale dem tilbage inden året var omme og syntes enlig det lød til at gå sindsyg hurtigt. 

Så kom jeg til at tænke på: 


Hvad var det første firma i lavede?

Hvor fik i kapital henne og hvor meget skulle i bruge.

Hvor lang tid har i været kørende? 

Er startgælden betalt af ? hvor lang tid gik der ? 

gav du løn til dig selv under opstartsfasen, evt hvor meget ? 

Jeres bedste råd ved opstart?  (do/dont's)




Tilmeldt 24. Jul 15
Indlæg ialt: 106
Fra  entremobel.dk Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj :)

Jeg startede entremøbel.dk som mit første firma, hvor jeg selv lagde 2000 i. Det var egentlig nok til at få mig startet, og det har ikke været nødvendigt at tilføje flere af mine egne penge siden da. Jeg har også hevet dem ud til mig selv igen, hvilket jeg kunne efter godt og vel et halvt års tid. (Har været i gang i knap et år nu)

Nu er der egentlig et fint lille overskud, dog ikke noget overvældende endnu, men det tager altså bare lidt længere tid at markedsføre sig, når man kun bruger de penge man tjener i firmaet, og ikke tilføjer udefra ;)

Jeg har endnu ikke udbetalt løn til mig selv, og der går også lidt tid endnu før det bliver en realitet, men du kan tro jeg glæder mig til at det bliver muligt xD

Ved ikke om jeg lige har nogle gode råd angående start kapital, da jeg nok ligger i den lave ende af hvad de fleste starter med, men det er også kun fordi jeg selv kunne lave webshoppen, samt har fået nogle gode leverandør aftaler. Tror man skal gøre op med sig selv hvad man kan tåle at miste, hvis nu det skulle ende galt. Og sørg for at have lidt ekstra ved siden af. der VIL komme uforudsete udgifter ;)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi sparede selv omkring 200.000 op før vi gik i gang. Dvs. opsparing + salg af bil + salg af vindmølleanparter, et par medarbejderaktier m.m.
Og så lånte vi omkring 50.000 af nær familie. Så var vi rigtig godt kørende og "sled" næsten ikke på vores kassekredit. Efter et år havde vi betalt de 50.000 tilbage og havde ingen lån udover et billån (firmabil). Jo, selvfølgelig vores kreditforeningslån i huset.

Vi gik ind i det med så få nyanskaffelser som muligt. Brugte vores private møbler på kontoret, vores gamle, private PC, vores egne mobiltelefoner osv.

En af os beholdt sit fuldtidsjob i de første godt to år og den indtægt levede vi af. Vi trak ingen løn ud af firmaet (enkeltmandsfirma) det første år og kun meget lidt det næste. Det er tolv år siden, så vi har levet af at være selvstændige i 10 år nu.

Så mine bedste råd: Spar lidt sammen, før du starter, ikke købe nyt uden at det er højst nødvendigt - og helst ikke før du har pengene til det. - Og pas på annoncehajer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Spar lidt sammen, før du starter, ikke købe nyt uden at det er højst nødvendigt - og helst ikke før du har pengene til det.
Yes

På engelsk

Buy need to have - wait with Nice to have - Og -. Money in - before money out - Er begge gode råde, hvis vi taler opstart - lån så lidt som muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen alle sammen :D Det er rigtig god og interessant læsning. Tak for jeres svar. og til jer andre Keep it comming :) 

Tilmeldt 5. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Fra  Lighthouse Technology Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet 3 virksomheder, men der er stor forskel på hvad man kan forvente alt efter typen af opstarten. En servicevirksomhed hvor du sælger din tid, og ikke er afhængig af materialer, vil sandsynligvis giver et hurtigere afkast men ikke nødvendigvis højere. Det er relativ simpelt at hvis du ikke behøver andet end en computer for at arbejde, skal du ikke fakturere ret meget før der er overskud du kan tage ud. Hvorimod hvis du starter en virksomhed der er afhængig af produktionsmaskiner, så vil du skulle afdragelånene og derfor også udsætte muligheden for at udbetale overskud. Det betyder ikke at sidstnævnte er en dårlig forretning, men det tager måske bare lidt længere tid før afkastet viser sig. Det samme gælder selvfølgelig også hvis du skal bruge store beløb på marketing og udvikling af et koncept, og evt. tager investorer ind, så vil der nok går flere år før overskuddet kommer. 

Jeg har ikke modtaget kapital til to af virksomhederne som er servicevirksomheder, og de har kørt med overskud efter de første måneder. Den tredje var et startup, som ikke lykkedes af den simple grund at der skulle bruges kæmpe beløb i marketing for at det kunne blive en realitet, og valgte ikke at forfølge den. Vores estimat var 2mio. i første runde for at kommer afsted. Det skal ikke afskrække - der findes mange virksomheder af denne type som er det værd, vi troede bare ikke 2 mio. på vores ide :)

Jeg har startet it-konsulenthus i februar, og det var muligt at betale løn allerede fra april og fremefter og der vokser også et overskud løbende. Jeg skød kun 5.000 ind i startkapital hvilket var nok til at dække de umiddelbare omkostninger, og efter den første måneds arbejde kunne jeg så købe nogle af de ting hjem som jeg manglede for at arbejde mere effektivt og måtte undvære lige da jeg gik igang. F.eks. hvis du skal have betalt dig fra at lave website og virksomhedsprofil, så vent til du har fundet et par kunder og tjent de første tusinde hjem, og så kan virksomheden afholde de omkostninger, og dermed behøver du ikke nær så meget for at starte op. Man behøver hverken kæmpe direktørkontor, nyeste elektronik eller fedeste branding for at få et par kunder. Find nogle kunder gennem dit netværk, eller ring til nogen, netværk dig til et par kunder, og så er du i gang, og når du har tjent lidt kan du så begynde at bruge penge på de vigtigste ting. 

Det fremgår nok tydeligt at jeg går ind for LEAN startup, altså tilpas din virksomhed til kundernes behov i starten, og det er typisk at løse deres problem gennem god service. Så kan du hen af vejen udvide virksomheden i den retning du vil - når du får råd til det. 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt! :D Tak for dit gode og uddybende svar. Håber på at flere vil skrive ind :) 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

S.Madsen:

Hvad var det første firma i lavede?

Jeg har lige - efter en lang process, eftersom jeg er blot 17 år - startet virksomheden Jobtilunge.dk, der hjælper virksomheder med at finde ungarbejdere. Der er stadig meget under udvikling, hvorfor siden ikke er 100% online endnu; men det kommer, og vi er godt på vej. 

S.Madsen:

Hvor fik i kapital henne og hvor meget skulle i bruge.

Jeg tog simpelthen kapital fra min egen baglomme. Dette var fordi, at den eneste investering, jeg har gjort i forbindelse med min virksomhed, er ca. 1000,- i alt. Et domænenavn for et år og betaling til en freelancer, der har sat min hjemmeside op. Dette er min holdning, at man skal starte småt - hvis min ide slog fejl, så havde jeg intet tabt. Jeg startede simpelthen med en testversion, hvorefter jeg fandt ud af, at min ide holdt vand. 

S.Madsen:

Hvor lang tid har i været kørende? 

Jeg fik et CVR d. 24/6 - så lidt over 1 måned. Jeg har selvfølgelig været i gang før, jeg fik et CVR nr. men det var mest af alt blot undersøgelse af markedet og en periode, hvor jeg prøvede mig frem. Som sagt - der var flere forhindringer for mig, eftersom jeg er 17 år, og derfor åbenbart ikke i stand til at drive virksomhed, ifølge lovgivningen - ungdommen er nogle idioter, antages det åbenbart... Hahah...

S.Madsen:

Er startgælden betalt af ? hvor lang tid gik der ? 

Ja - som jeg skrev før, så stiftede jeg mig ingen gæld - derfor er den selvfølgelig betalt af, eftersom den aldrig har været eksisterende.

S.Madsen:

gav du løn til dig selv under opstartsfasen, evt hvor meget ? 

Eftersom jeg er 17 år, så er det ikke en nødvendighed for mig, jeg får løn - jeg har ikke udgifter på samme måde som jer "voksne" til husleje, mad osv... osv.... Derfor udbetalte jeg mig ingen løn. Men det er klart, at det er blot fordi, jeg ikke er så gammel endnu. Dette er blot en af fordelene ved at være ung iværksætter.

S.Madsen:

Jeres bedste råd ved opstart?  (do/dont's)

Det første og mest selvsigende råd, som mange glemmer, desværre, er; kom i gang! Det kan godt være, at der skal skrives en detaljeret forretningsplan osv.. osv... men sommer summarum er, at hvis du aldrig starter, så kommer du aldrig i gang - ligemeget om du har en god eller dårlig ide, god eller dårlig forretningsplan eller andre positive eller negative sider. 

En anden ting er, at det er en god ide at dele din ide. Mange bliver straks bange for, at deres ide bliver stjålet. Men man må bare se i øjnene, at der er så mange med ideer - der er dog desværre ikke lige så mange, der rent faktisk gør noget ved det - walkers and talkers. Hvis du f.eks. deler din ide her på Amino, så får du feedback fra nogle af de dygtigste iværksættere i hele Danmark; hvor perfekt lyder det ikke lige? Del din ide og modtag feedback fra venner, familie og her på Amino - ydermere kan du overveje at participere i de forskellige lokale begivenheder, der omhandler iværksætteri. I min kommune f.eks. - Silkeborg Kommune - har vi noget, der hedder ErhverSilkeborg, som hjælper nystartede virksomheder. Der sidder altså både advokater, revisorer og iværksætterrådgivere, der alle er villige til at hjælpe en - helt gratis! Det er ikke kun i opstartsfasen, hvor det er en god ide at dele dine ideer og tanker. Når du har bygget en fast, loyal kundegruppe op, så kan du begynde og føre en dialog med dine kunder; med fordel. Hvad kunne I tænke jer, at den næste funktion skal være på siden? Osv.... Osv.....

Desuden er det en god ide at netværke med andre. Hele tiden. Altid. 
Der er mange gode råd, men du kender sikkert de fleste, hvorfor jeg ikke vil nævne flere - skriv evt. hvis jeg skal skrive flere.

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Kasper og det at se at du har sådan et gåpåmod trods din aldre :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:
der var flere forhindringer for mig, eftersom jeg er 17 år, og derfor åbenbart ikke i stand til at drive virksomhed, ifølge lovgivningen - ungdommen er nogle idioter, antages det åbenbart.
slet ikke - og du jo bestemt heller ikke. Jeg tror dog godt du ved, at årsagen helt enkelt er, at man som under 18 ikke kan indgå bindende aftaler som man kan hænges op på, som man kan som over 18 (eller med dispensation) Man må heller ikke kunne stifte gæld - og det er jo fuldt fornuftigt - at man beskytter folk under 18 mod at kunne skrive under på alt muligt og - mod de alvorlige konsekvenser det kan give. 
Så kan man som du, få dispensation - mod at vise godt projekt og forældre der vil tage ansvar - 

Jeg tror ikke vi skulle ønske os, at alle på 15 bare kunne stifte webshop og sælge løs - og så lade kunderne hænge på det (eller selv ende med en gæld de skulle hæfte for) - det ville smadrer tillid hos alle

Så nej Under 18 er ikke lig med "duer ikke" - blot lig med en vis beskyttelse af både dem under 18 - og alle andre der skal handle med dem

god vind med det - du virker super på vej

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)