Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skifte ejer for enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mand og jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som vi gennem studietiden drev sammen.

Nu er vi færdiguddannede, og jeg har fast job, mens planen er at han fortsætter fuldtid med at drive vores virksomhed videre. 

Problemet er, at vi i sin tid oprettede enkeltmandsvirksomheden i mit navn - hvilket jo ikke giver mening længere. Hvordan flytter vi det over, så den kommer til at stå i hans navn? 

Med venlig hilsen

Stephanie

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart kan det ikke lade sig gøre. En enkeltmandsvirksomhed er "blot" et cvrnr. tilknyttet et cpr.nr. ... Kun virksomheder (ivs, aps, a/s mv.) kan sælges. Her er der tale om selvstændige juridiske enheder...

I skal lukke dit firma og så skal din mand starte eget firma op. Aktiver mv. kan du sælge til hans nye firma... Hvordan reglerne er for dette skal jeg ikke gøre mig klog på. Her skal I evt. have fat i en revisor eller regnskabskyndig


Håber det giver mening?

Måske kan en anden give bedre svar....? :-)


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

den skal desværre lukkes - og en ny skal laves i din mands navn. Det betyder at alle aktiver skal ud - sælges til din mand og stifter han virksomheden og overtager ALT så sker du uden moms. Det at ting er afskrevet, betyder ikke at de overdrages til 0 kroner - det er stadigt til markedsværdi - indtægt for din virksomhed - og du kan så lave slutregnskab til skat - og udgift for din mands virksomhed med samme beløb. Er der ting du selv vil beholde så det ikke er er samlet salg af aktiver og aktivitet, så skal du af med moms selv - og det er i anskaffelsesåret fuld moms, og så 20% ned med momsen per år, til den år 6 er 0%

Alle aftaler skal så også laves om - bankkonto flyttes til din mands CVR

Hvis din virksomhed har en goodwill værdi, ja så skal du også sælge den med - og beskattes af gevinsten - google goodwill - eller overlad det til en revisor at gøre det hele. Der findes standard beregninger på goodwill - lige i hovedet mener jeg det er omkring 250.000 man skal have haft i årligt overskud før der generelt udløses goodwill ved salget - men det kan være helt galt husket, så check nettet om der er noget der, eller vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar. 

Det lyder godt nok mere besværligt end jeg havde håbet! 

Vi skal have os en snak med en, der ved noget om det fx kunne være smartere at skifte til en anden virksomhedsform for at kunne overdrage, og som kan hjælpe.

Er det en advokat eller en revisor, det er smartest at tage fat i? Eller en tredje mulighed, jeg ikke har tænkt på?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du skal omdanne til anden virksomhedsform - til et selskab så kan kun en revisor erklæring klare det - der er også advokater der i samarbejde med revisorer tager den - det er så ikke gratis jo, da f.eks. en revisor erklæring til omdannelse let koster 7-13.000 kr.

Overvej at få en revisor til at se, om der er et goodwill problem og så lade den der overtager stifte ny hvis der ikke er. Der kommer jo under alle omstændigheder et nyt CVR - også ved at omdanne til selskab - ny aftaler nødvendigt osv

Se lidt om forskelle - og de noget højere faste omkostninger ved selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for linket - jeg kan godt se, at enkeltmandsvirksomhed eller I/S er det rigtige valg for os. 

Er der noget i vejen for evt. bare at lade det stå i mit navn, eller skal det flyttes over i min mands navn? Vi arbejder begge i virksomheden, men hvor fordelingen før var 50/50 er den nu måske 80/20, hvor han laver mest. 

Mvh

Stephanie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

nah ikke som sådan - du kan google medhjælpende ægtefælle eller- overvej at være ene ejer og ansætte ham og lønne ham efter % af arbejdet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er et reelt problem at du står som ejer, så overvej en snak med en revisor. Det behøves ikke at være så kompliceret som Johns beskrivelse. Der er muligheder for succession mellem ægtefæller således at en overdragelse ikke koster skat her og nu.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)