Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At lave et Dansk "datterselskab" fra Tyskland

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. 

Jeg sidder sammen med en tysk virksomhed et gmbh selvskab. 

Som godt kunne tænke sig at lave et dansk datterselvskab, hvor jeg står som medejer. 

Har i nogen erfaringer med dette, anbefalinger til hvad den smarteste opsætning ville være? 

Vores umiddelbare ide er at det tyske selvskab skal stå som ejer og jeg skal have en andel også også fungere som adm. direktør i den danske afdeling.

Og vi har snakket om at stifte et APS i danmark. Kan det lade sig gøre, med denne opsætning og hvordan registrere vi det?

Håber på nogen kan give mig lidt god inspiration.  :) 

Med venlig hilen 

JP

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

DKJAPE:

Hej med jer. 

Jeg sidder sammen med en tysk virksomhed et gmbh selvskab. 

Som godt kunne tænke sig at lave et dansk datterselvskab, hvor jeg står som medejer. 

Har i nogen erfaringer med dette, anbefalinger til hvad den smarteste opsætning ville være? 

Vores umiddelbare ide er at det tyske selvskab skal stå som ejer og jeg skal have en andel også også fungere som adm. direktør i den danske afdeling.

Og vi har snakket om at stifte et APS i danmark. Kan det lade sig gøre, med denne opsætning og hvordan registrere vi det?

Håber på nogen kan give mig lidt god inspiration.  :) 

Med venlig hilen 

JP

Ja, i kan "sagtens" oprette et dansk APS hvor du ejer en procentdel og et Tysk kapitalselskab ejer den anden procentdel. Og hvem der bliver ansat som direktør, så er det jo op til ejerne af det APS. 

 

Smarteste opsætning? ja det er et spørgsmål du nærmest kun selv kan besvare. Hvilken risiko vil du påtage dig? Hvordan skal en gevinst af det produkt i skal sælge deles mellem jer? Gevinst følger som regel af villigheden til at påtage sig en risiko.

Tilmeldt 22. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper. 

To spørgsmål: 

1. Kan vi hvis vi gerne vil lave et A/S eller APS blive vurderet på det tyskes firma værdi. og x antal i kontant likvider?

2. Hvordan for vi vurderet og registreret det her parterskab. Vi vil gerne dele det op så de for 75% ejerskab og jeg 25% af den danske afdeling. 

Tak for hjælpen 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

DKJAPE:

1. Kan vi hvis vi gerne vil lave et A/S eller APS blive vurderet på det tyskes firma værdi. og x antal i kontant likvider?

Det tyske selskabs værdi er underordnet i forhold til stiftelsen af et underliggende dansk selskab.

For at stifte et A/S eller APS skal den danske selskabslov overholdes. Der er nogle minimumskrav i forhold til hvad der skal bruges til at stifte et danske selskab, om i indskyder med likvider kontant eller andre værdier er ikke helt ligegyldigt, da andre værdier vil kræve vurdering hos en revisor.

DKJAPE:

2. Hvordan for vi vurderet og registreret det her parterskab. Vi vil gerne dele det op så de for 75% ejerskab og jeg 25% af den danske afdeling. 

Teknisk set kan i selv registrere det på virk.dk, i kan også selv forme vedtægterne og evt. ejeraftaler. Men man kunne måske gøre brug af en advokat til at hjælpe med at få det formelle på plads, særligt hvis i har specielle ønsker til en ejeraftale, inddeling i aktieklasser eller andre ikke standardiserede vedtægtsbestemmelser.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 12. Jan 16
Indlæg ialt: 397
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan sagtens lade sig gøre at oprette en dansk datterselskab som du her beskriver.

I skal dog være opmærksomme på at det kan være umådeligt svært at oprette en bankkonto for tiden, specielt med en udenlandsk ejer (hvidvaskningslov). Det kan være en fordel at oprette et dansk selskab, få en bankkonto og generelt få styr på alt i Danmark og derefter flytte rundt på ejerskab og indskyde den ønskede kapital mv. og så at sige forvandle selskabet til et datterselskab.

Ja man kan sagtens have en NemKonto i en udenlandsk bank.

I forhold til oprettelse af selskab kan jeg varmt anbefale Troels Burmølle (BilligSelskab). Svarer hurtigt og er rigtig hjælpsom.

Head of SEO hos Kendskab. Kontakt mig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan ikke stiftes med værdien i det tyske GMBH - Det kan stiftes hvis der enten sættes 50.000 kr ind kontant (f.eks. fra det Tyske GMBH 75% og 25% dig) - eller er værdier i form af aktiver (som så skal ud af det tyske og ind som ny ejendom i det nye danske). De skal så skal vurderes af en revisor og en erklæring kan koste ca 8-12.000 kr

Vigtigst for mig er her faktisk at I får en god ejeraftale. Hvad vil du med 25% anparter, hvis du bliver fyret efter ½ år og det tyske selskab ikke vil købe dine andele i selskabet - eller hvis de gør ting du ikke synes er en god idé?

Tænk ikke i pris for at stifte men i kvalitet - og betal for en god ejeraftale. Advokat Jacob Tøjner www.ditselskab.dk kan tage hele processen.

Er de 50.000 et problem, så start med overvejelse af om projektet er bæredygtigt nok, hvis ikke i sammen vil investere i 50.000 kr som en værdi der jo er jeres, ganske som Novo aktier er det - og ellers overvej om IVS som kan stiftes for ned til 1 kr kapital, er bæredygtigt for jer. Tag som nævnt banken med i ed - da specielt ved IVS og udenlandsk ejerskab, ofte kan være lidt besværligt at få dansk bankkonto til. Alternativ er tysk i dette fald - men dansk nemKonto tilknytning.

Overvej min E-bog Start-up (eller hardcover version) som i link. Den dækker både stiftelse og en masse andet essentiel viden om at drive dansk selskab. Alt for mange kaster sig ud på det dybe, uden helt at kunne svømme

God vind med det - men brug tid på overvejelserne og lad ikke gratis stiftelse stå som prioritet 1

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jul 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Tusind tak for svar. Jeg vil kigger lidt mere på det. 

Vender tilbage med flere spørgsmål når jeg har fået undersøgt mere ad de gode tips i er kommet med :) 

Vh 

Janus 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)