Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring og ophavsret

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvor langt må man gå uden at det er brud på loven i forhold til at blive beskyldt for at man "kopiere" andre?

Eks. Hvis et firma lægger en kampagne ud på deres armbånd i et bestemt mærke og et andet firma så efterfølgende lægger deres "mærke" op men også i armbånd og giver samme tilbud ud - må man det?

Hvor går grænsen fra "-at det er jo et frit land og fri markedsføring" til at man kan kalde at de kopiere éns kampagne eller opslag eller ide? (plagiere)

Tak for svar.

Cris

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du overfører dit eksempel til supermarkederne, så er der jo konstant prislrig på mælk, kaffe, øl, sodavand osv. osv.

Jeg kan ikke i min vildelste fantasi forestille mig at det kan være ulovligt.

Det er vel bare fri konkurrence.

Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!

Men der må jo være nogle konkrete regler?!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Chico2016:

Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!

Men der må jo være nogle konkrete regler?!

Selvfølgeligt er der regler, men som med alt jura er det flydende. Du har naturligvis lovene og bekendtgørelserne, som danner det overordnede regelsæt, men så har du også retspraksis, afgørelser fra ombudsmanden og lignende. 

Nu tænker du sikkert "jamen hvorfor stor det ikke bare alt sammen i loven?". Det er ganske simpelt fordi, at man ikke kan gardere sig imod alle situationer og konstruktioner. Så opstod der pludseligt ny form for plagiat, ville man ikke ubetinget kunne overdrage den gældende lovgivning på dette område og man skulle lave en lovændring (og det tager tid). Desuden ændrer samfundets opfattelse af hvad der er plagiat sig også hele tiden, hvorfor retspraksis også gør.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2490
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Chico2016:

Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!

Men der må jo være nogle konkrete regler?!

Det var så ikke det du spurgte om i første indlæg.

Naturligvis må du ikke kopiere andres tekst eller produkter, og bruge andres billeder, og så påstå at det er dit eget påfund.

Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spørger ikke om jeg må kopiere for det har ikke min interesse :-)

Jeg spørger hvor grænsen går - se mit eksembel - men jeg har egentlig fået svar fra jer så tak og forsat god sommer/sensommer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Chico2016:

Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!

Men der må jo være nogle konkrete regler?!

nej der er ikke facitliste her. Taler vi om produkter kan man forenkle det lidt og sige, at man kan blive dømt for kopi hvis ikke ens produkt som tommelfingerregel er mindst 15% anderledes på alle punkter, størrelse, farve, form og og og - på hvert af alle punkter

Om man har kopieret bevidst eller ved en fejl er i princip ligemeget - Er det en kopi er det ulovlig og det er ens pligt at sikre det ikke er det

Taler vi om priser, er der ikke som sådan begrænsninger, man må sælge til den pris man vil - taler vi om kampagner gælder først og fremmest, at man ikke må kopiere tekst og billeder - men jo gerne må lade sig inspirere

Der er ikke facitliste - det er op til retslig afgørelse i hvert tilfælde hvor der opstår en tvist

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)