Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

aps skat - hvordan er det nu lige det hænger sammen?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har et spørgsmål vedr. skat. Jeg forstår ikke helt forholdet mellem selskabsskat, udbytteskat og personlig skat.
Lad os sige jeg fakturerer 100.000 kr. til en international kunde uden moms, hvor mange penge får jeg ud til mig selv af de 100.000 kr?
Lad os sige jeg skal betale 36%+8% i personling indkonstskat og jeg skal betale 22% i virksomhedsskat og 27% i udbytteskat og virksomheden ikke har andre udgifter end min løn.
Hvis jeg
1. Udbetaler penge til mig selv inden regnskabsårets afslutning i form af en løn udbetaling skal jeg betale 36%+8% af 100000 => 56000 til mig selv.
2. Udbetaler penge til mig selv inden regnskabsårets afslutning i form af udbytte skal jeg betale 27% af 100000 => 73000 til mig selv
3. Udbetaler penge til mig selv efter regnskabsårets afslutning i form af en løn udbetaling skal jeg betale 22% af 100000 = 78000, og derefter 36%+8% af 78000 => 43680 til mig selv.
4. Udbetaler penge til mig selv efter regnskabsårets afslutning i form af udbytte skal jeg betale 22% af 100000 = 78000, og derefter 27% af 78000 => 56940 til mig selv.
Er dette korrekt? Hvis ikke, hvordan er det så det forholder sig? Hvis ja, hvorfor bruger alle virksomhedsejere så ikke bare scenario nummer 2?
Er der andre ting jeg skal tage højde for når jeg tænker udbetaling af penge?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

bumle90:

Jeg har et spørgsmål vedr. skat. Jeg forstår ikke helt forholdet mellem selskabsskat, udbytteskat og personlig skat.
Lad os sige jeg fakturerer 100.000 kr. til en international kunde uden moms, hvor mange penge får jeg ud til mig selv af de 100.000 kr?
Lad os sige jeg skal betale 36%+8% i personling indkonstskat og jeg skal betale 22% i virksomhedsskat og 27% i udbytteskat og virksomheden ikke har andre udgifter end min løn.
Hvis jeg
1. Udbetaler penge til mig selv inden regnskabsårets afslutning i form af en løn udbetaling skal jeg betale 36%+8% af 100000 => 56000 til mig selv.
2. Udbetaler penge til mig selv inden regnskabsårets afslutning i form af udbytte skal jeg betale 27% af 100000 => 73000 til mig selv
3. Udbetaler penge til mig selv efter regnskabsårets afslutning i form af en løn udbetaling skal jeg betale 22% af 100000 = 78000, og derefter 36%+8% af 78000 => 43680 til mig selv.
4. Udbetaler penge til mig selv efter regnskabsårets afslutning i form af udbytte skal jeg betale 22% af 100000 = 78000, og derefter 27% af 78000 => 56940 til mig selv.
Er dette korrekt? Hvis ikke, hvordan er det så det forholder sig? Hvis ja, hvorfor bruger alle virksomhedsejere så ikke bare scenario nummer 2?
Er der andre ting jeg skal tage højde for når jeg tænker udbetaling af penge?

Først og fremmest må du ikke bruge ovenstående som den endelige løsning. bl.a. spiller topskattegrænsen og dine øvrige skatteforhold også ind på ovenstående beregninger.

 

1) Såfremt du udnytter dit personfradrag på anden indkomst og stadig er under topskattegrænsen, så vil jeg sige beregningen er ok!

2) Forkert, inden en udbyttebetaling skal der beregnes selskabsskat. Derfor først 22 % af 100.000 kr. og dernæst 27 % af 78.000 = 57.000 til dig selv. OBS; nu ved jeg ikke om du er gift, for ellers kommer der en restskat på den del af udbyttet som ligger under progressionsgrænsen.

Derudover skal du være opmærksom på om der i det hele taget kan udloddes udbytte, måske skal der laves mellembalance, generalforsamling m.m. for at opfylde selskabslovens krav om udbytteudlodning.

3) Hold tingene/indkomstårene adskilt ellers mister du helt sikkert overblikket. Men ja, firkantet set er din beregning nok ok.

4) korrekt!

 

En tommelfingerregel rigtig mange benytter sig af, for at ramme den mest optimale skattemæssige situation; er at udbetale lønindkomst op til topskattegrænsen og dernæst udlodde udbytte op til progressionsgrænsen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint forklaret af Jesper - jeg skyder også lige - men du bør overveje en revisor som kan hjælpe dig samlet synes - men kort fortalt - så betaler du jo ikke selskabskat og skat af løn samtidigt men derimod selskabskat før udbytte skat

Det du tager ud som løn betaler du alene 43% ca af - skat og 8% am bidrag bundskat op til ca ½ mio, og så ca 55% af alt der over

Tager du udbytte betaler du først 22% selskabskat og så 27% udbytteskat af resten og det giver pudsigt nok ca samme 43% af de første 50.000 (100.000 for ægtepar) og så 22% selskabskat og 45% udbytteskat af resten - og det fører til samme ca 55% som hvis det var topskat. Du kan aldrig hæve udbytte personligt uden det er ud fra fri kapital som opstår når selskabskat er betalt efter afslutning

Derfor som tommelfinger regel først løn op til bundskat ca 500.000 så udbytte op til 27% grænse og så er det hipper som happer - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

Med ApS vil jeg godt lige anbefale at læse min e-bog eller paperback (sidstenævnte kan også lånes på biblioteket) http://startup-linkguide.blogspot.dk/2016/04/start-up-den-komplette-ivrkstter-bog.html for den vil give dig en masse konkret viden om skat og moms - lovpligtige ting som mange risikerer bod for ikke at opfylde/kende til i ApS - inspiration om mange andre ting - inden for alt med at drive et nyt firma

God vind med dit ApS i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)