Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældsbrev - Lån mellem familie

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Danmark
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Står i den situation at jeg godt ville købe fast ejendom og har udbetalingen plus ekstra. 

Men fordi jeg arbejder i Flex job har jeg et mindre problem at låne pengene gennem en bank, da de ikke mener det kan sikres som fast indtægt.

Der er så en slægtning i familien der gerne vil låne mig penge rente fri og med tilbagebetaling over en række år. Det har så givet dig en del spørgsmål som jeg ikke lige synes jeg kan Google dig svar til og de fleste advokater holder pt ferie.

1. Er det fuldt ud lovligt han overføre pengene til min konto, så længe vi har lavet et gældsbrev . Og han kan godt gøre for hvor pengene er fra

2. Når lånet er rente frit, vil  han eller jeg IKKE blive beskattet af beløbet. Eller betale andet til skattefar

3. Har det noget at sige jeg arbejder i Flex job.

4 kan de 14 dages indfrielse frist som udlåneren har, laves om til det ikke kan indfries før efter aftalte dato.

Håber der nogen der kan hjælpe mig.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:

1. Er det fuldt ud lovligt han overføre pengene til min konto, så længe vi har lavet et gældsbrev . Og han kan godt gøre for hvor pengene er fra

Ja, der burde ikke være hindringer for at pengene kan overføres.

Martin:

2. Når lånet er rente frit, vil  han eller jeg IKKE blive beskattet af beløbet. Eller betale andet til skattefar

Det er korrekt, selve afdragene har som udgangspunkt ikke indflydelse på skatten.

Martin:

3. Har det noget at sige jeg arbejder i Flex job.

Jeg ville spørge hos din sagsbehandler ved kommunen, men tror da umiddelbart ikke et flexjob ændrer på om du må eje fast ejendom.

 

Nu ved jeg ikke om du selv skal bo i ejendommen? hvis ikke, skulle det måske nævnes når du spørger ved kommunen. Virksomhedsdrift, herunder udlejning, har jo indflydelse på nogen typer offentlige ydelser. 

Martin:

4 kan de 14 dages indfrielse frist som udlåneren har, laves om til det ikke kan indfries før efter aftalte dato.

Det er jo i bund og grund et spørgsmål om hvad i kan aftale jer frem til!

 

Dog skal du være opmærksom på, at det har skattemæssige konsekvenser hvis i ændrer i aftalen. Hvis jeres lån ikke længere er på anfordringsvilkår, så må i ikke anvende 0% i rente, dermed vil i begge skulle beskattes af henholdsvis en renteudgift og renteindtægt.

Fra Danmark
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper tak for hurtigt svar. Skal selv bo i ejendommen. Ikke til udlejning.

Aftalen skal ikke laves om. Det bliver som rente frit på papiret og forbliver det :)

Er der andre ting man skal være opmærksom på?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:

Er der andre ting man skal være opmærksom på?

Lidt omkring økonomien for den slægtning som skal låne dig pengene, anfordring betyder jo han kan trække tæppet væk under dig meget hurtigt.

 

Vil anbefale, at du tager snakken med vedkommende om han får brug for de penge igen. Nu kender jeg ikke slægtningens alder, men er det en ældre person som måske er i en risiko for at gå bort, så er spørgsmålet om arvingerne har brug for pengene jo relevant?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:
Det bliver som rente frit på papiret

Martin:
Er der andre ting man skal være opmærksom på?

ikke hvis det er med anfordringsvilkår og uden rente (kort opsigelse med andre ord). Jeg kan ikke lige forstå den med 

Martin:
Det bliver som rente frit på papiret
Hvis du mener, at der faktisk betales en rente sort - så er det jo ikke sikkert det er en fordel - da der jo er fradrag for den som betaler og kapitalindkomst for modtageren og dermed går det helt lige op med skatten uanset den ene har høj skat eller ikke (samme skat af rente) så der er ikke rigtigt nogen grund til at "putte" med det - hvis ønsket er en rente og en fast lang opsigelse. Der er stor fleksibilitet for rentens størrelse - markedsrente vil givet kunne accepteres helt fra 4-5% op til 20% hvis fornuftig begrundelse anvendes

Det skal også nævnes, at der er mulighed for at kombinere med afgiftsfrie gaver fra f.eks forældre til børn på 61.500 (check lige beløb) per forældre årligt - som afbetaling - OG at gaven så kan kombineres med at, den er givet som arveforskud, så andre børn i familien ikke, hvis der er en egentlig arv, stilles ringere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Pengene står han ikke og skal bruge ej heller kommer til.

Han 57 og pensioneret. Han har hverken kone eller børn.

Regner med at kunne betale inden han skulle gå bort men man kan selvfølgelig aldrig sige hvornår døden indtræder.

Fra Danmark
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Vi har tænkt over at lave det rente frit for at der ikke skal til at laves en masse med hensyn til skat. Og beregnes og alverden. 

Men skulle helst også være sådan at han ikke kan sige penge skal stå der om dage

Fra Danmark
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det 650 der skal lånes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin:

Men det 650 der skal lånes.

Big Smilejamen det er jo nok uden noget formelt og er du så under 18 så kan du som heller ikke skrive under på et gældsbrev da du slet ikke må låne og være forpligtet til at betale tilbage

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 26. Jul 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

John 650.000 og er skam over 18. Banken siger bare de ikke vil låne penge pga Flex job ikke betegnes som fast indkomst, da bankerne ikke stoler på staten

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)