Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle løse ender om cvr/moms/driftudgifter

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer
Jeg er i tvivl om lidt af hvert - men vist nogle ret simple ting - vedr.
cvr/moms/fradrag af driftsudgifter. Jeg skal have en snak med Skat, men det vil
være rart, hvis nogle af jer vil hjælpe med at gøre mig bare lidt klogere
forinden.

For tiden (og forventeligt fremover) lever jeg af mit grafiske arbejde som
freelancer (/ har ingen anden indkomst).
Men det er ren honorar/b-indkomst - indberettes til skat af min kunde, og jeg
indbetaler selv frivillig skat løbende.
Jeg er endnu ikke cvr- og moms-registreret. Men jeg nærmer mig moms-grænsen på
50.000,-, så der skal (nok) snart ske noget.

Jeg står desuden foran at købe noget halvdyrt udstyr, og så er det jo dumt ikke at
være momsregistreret.
Desuden skal det gerne kunne trækkes helt eller delvist fra som drift.


Men hvordan er det nu lige med disse nok temmelig elementære og enkle ting - ? Jeg
prøver at sætte dem enkeltvis op her, så de forhåbentlig kan komme på plads hver
for sig:

1. SKAL jeg være momsregistreret, hvis min indkomst overstiger 50.000,- ?
/ Eller gælder det kun, hvis jeg er cvr-registreret?
Kan jeg med andre ord - hvis jeg ville - fortsætte som nu som freelancer og bare
få mine honorarer uden hverken cvr-nr. eller momsregistrering, også når
honorarerne overstiger 50.000,-?


2. SKAL jeg være cvr-registreret for at kunne fratrække udgifter i skat?
/ Jeg formoder, det er det, der kaldes drift. - ?
/ Det kunne udover indkøb som nævnt også gælde telefon mv. - måske (?) (og måske
indskudt udstyr). Jeg arbejder hjemme.


3. Hvis jeg har udgifter i forbindelse med min virksomhed//drift/indkøb/indskudt
udstyr (computer/printer/software mv) og kan trække dem fra - er det så noget, jeg
skal gøre i min forskudsopgørelse, så jeg kan 'mærke det' med det samme, - eller
hvordan?
/ Det gælder ikke mindst nyindkøb, som gerne skal udlignes mest muligt hurtigst
muligt.
(Det hele løber kun lige rundt, men jeg har da en kassekredit, som jeg dog helst
ikke vil bruge af).


4. Hvis jeg momsregistrerer mig nu eller en af de kommende dage - - hvad så med
fakturaer, jeg har udsendt i denne måned, som er uden moms (og ikke betalt endnu)?
/ Skal jeg sende nye fakturaer med moms (det er 'b-b', så det burde ikke betyde
noget for min kunde (et forlag) (... vel?)
/ Eller skal jeg vente med momsregistreringen til næste måned? Altså hvis jeg ikke
vil sende nye fakturaer (hvilket virker lidt dumt)?
/ Eller gør det ikke noget - dvs. kan jeg undlade at opkræve momsen, selv om jeg
er blevet momsregistreret, så længe jeg alligevel er under 50.000-grænsen? (Svaret
er vel egentlig ja, - for fakturaerne er jo dateret og sendt ud før
momsregistreringen - i det hele taget giver spørgsmål 4 vist derfor sig selv).


5. - Under alle omstændigheder kan jeg (vist) godt se, at hvis jeg vil have gavn
af min købsmoms (hvis jeg køber udstyr nu), så er jeg nødt til at have en
salgsmoms - og skal altså nødvendigvis cvr- og momsregistrere mig samt dernæst (omend
dumt) sende nye fakturaer med moms (hvis jeg genre vil bruge denne salgsmoms).
Så vidt jeg ved kan man ikke bruge moms med tilbagevirkende kraft, dvs. indkøb fra
før momsregistreringen. Men man kan godt fratrække beløbet (excl. moms) i driften.
Er det ikke rigtigt?


Jeg håber, nogen har haft tid og lyst til at læse alt det her - og vil hjælpe mig
til lidt bedring af min viden om de her ting, som lige nu i praksis har lidt for
mange løse ender.

?:-)

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lynette

Der er meget at forholde sig til når vil starte virksomhed. Og ofte bliver store og små udfordringer blandet sammen til en stor grød som man kan sidde fast i.

Gå til startupsvar.dk som er et et opslagsværk for iværksættere. Den giver dig svar på de 100 ofte stillede spørgsmål, man har ved start af en mindre virksomhed.

Kik på Freelancer siden, den omtaler den måde, du ønsker at arbejde på.

mvh

Mogens

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens
Tak for links og henvisninger. Jeg har læst meget om disse ting i tidernes løb, men ofte er det helt specifikke spørgsmål, der kan melde sig, som ikke besvares i de mere generelle og temaopdelte oversigter.

Fx kan jeg ikke se, at jeg umiddelbart passer ind/befinder mig i nogen af de tre organiseringsformer for en freelancer, og det er samtidig mindre relevant for mine spørgsmål.
Det samme gælder det andet link,hvor jeg faktisk end ikke kan finde de 100 faq, du nævner. På linket ligger 15 overordnede emner.

Derfor kan det være rart at spørge dem, der bare kender godt til områderne, også når de krydser og måske roder sig sammen.

:-) Lynette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Hvis det du udfører er egnetligt freelance og ikke salg af varer eller funktion som virksomhed - men freelancer som honorarmodtager - så må du godt kommer over 50.000 kr i omsætning uden momsregistrering http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html 

2 nej . men det er klart lettere at dokumentere og visse ting kan trækkes mere fuldt fra (ex computer) men du kan trække dine konkrete udgifter ved at udføre honorararbejde fra i honorararbejdet

3 i firmaform CVR trækker du fra ved at føre regnskab - indtægter minus udgifter - uden firma CVR trækker du konkrete udgifter fra i rubrik 29 - men kun udgifter - også computer - som du kan sige svarer til % i forhold til firmabruget - Og naturligvis ikke moms

4 nej du skal ikke udstede nye fakturaer for salget inden registrering men hvis skat kan bedømme, at du hele tiden vidste du ville skulle være registreret for moms (som man skal når man åbenlyst kan se man kommer over 50 t på 12 mdr) så kan du sættes i moms af salget inden - og i værste fald bod på samme beløb http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

5 du kan kun fratrække moms fra før registrering hvis du ikke har sendt en eneste regning inden du registrerede dig http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dine svar - jeg havde netop siddet og læst dine blogs, som du henviser til.
Og her har jeg da fået mig den overraskelse, at jeg måske kan risikere bod for manglende momsregistrering. De nyeste fakturaer, jeg har sendt til betaling primo august, passerer netop de 50.000 med små to tusind.
Forhåbentlig går det ikke så galt - ellers må jeg få dem trukket tilbage og få påført momsen.
Og altså momsregistrere mig i sidste øjeblik.

Jeg har dog endnu ikke fundet (100 %) ud af, om man kan være momsregistreret uden cvr-nr. - Kan man det?

Dit svar vedr. spørgsmål 1 forstår jeg ikke helt - at jeg godt kan fortsætte som honorarmodtager uden momsregistrering også ud over 50.000, når det er 'egentligt freelancearbejde og ikke salg af varer eller funktion som virksomhed'.
Jeg modtager honorar for grafisk arbejde (bogomslag og boglayout) og korrekturlæsning for et forlag.

Opgaverne kommer ind løbende, når eller hvis de foreligger. Jeg ved i princippet ikke, hvad der kan komme fx i næste måned. Jeg udfører de opgaver, jeg får tilbudt, og sender faktura, når de er afsluttet.

Jeg har afventet at se, hvad det kunne blive til. Derfor har jeg ikke registreret mig endnu som grafisk virksomhed, og indkomsten er jo først netop nu ved at runde de 50.000.
Der er fordele og ulemper ved blot at modtage b-indkomst/honorar - en fordel er, at det er nemt bare at indbetale skatten løbende. Derfor ville jeg måske gerne fortsætte med den mulighed.

Men falder det ind under din definition som 'egentligt freelancearbejde'?

:-) Lynette


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke læst i detaljer men jeg men kan ikke være momsregistret uden CVR men kan man godt have mere end 50 t i fakturaer hvis man er honorarmodager - Du fik links til at skilne . og ha der er ikke helt let facitliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tak for svar. Jeg taler med Skat, så regner jeg med at få det helt på plads.

:-) Lynette

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu talt med to medarbejdere i Skat, og det kan i hvert fald slås fast, at man godt kan tjene 'ubegrænset' som honorarmodtager uden at være momsregistreret.

Så for mit eget vedkommende er der heldigvis ikke lige påtrængende problemer der.

Det kan der til gengæld være med det faktum, at jeg kun har én kunde. Det er temmelig nyt for mig at finde ud af (både via Skat og via Johns blog) - at har man kun én kunde, så er man faktisk lønmodtager - eller bør være det. At arbejds- /opgavegiveren så kan foretrække honorar/freelance er en ganske anden ting og altså ikke nødvendigvis helt ok, for vist at sige det mildt?
At vurdere på dette er dog 'kunsten' (altså Skats), som den ene sagde.

Dette gælder også, hvis man freelancer som selvstændig virksomhed med cvr og momsregistrering.
Man skal have flere kunder for at man kan betragtes som freelancer/honorarmodtager og ikke som 'defacto' lønmodtager. Sidstnævnte indebærer andre skatteregler mm. (som jeg dog ikke har fået noget overblik over).

En god pdf om forskel på det ene og det andet ligger her ("Er du selvstændigt erhvervsdrivende?"):
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530.
Fremdeles ikke fyldestgørende, men lidt klogere bliver man alligevel henad vejen.

:-) Lynette

Tilmeldt 12. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Denne artikel - også fra Johns blog, ser jeg - om A- og B-indkomst er vist også god at få læst:

http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)