Jeg vil gerne informere alle der handler med fødevarer om, at det ikke kun er produkterne der bliver bedømt med smiley, men også de tekster, som fremgår på ens hjemmeside. Jeg føler mig uretfærdigt behandlet af fødevarestyrelsen, da jeg hverken fik en advarsel eller besked om min fejl, da min hjemmeside blev tjekket igennem af dem. Læs hvad det handler om i den nedenstående pressemeddelelse. D. 24. maj blev en informationsside på World Of Nuts hjemmeside bedømt til, at være vildledende for forbrugerne af fødevarestyrelsen. Virksomheden fik derefter en kategori 4 sur smiley og en bøde på 7.000 kr. Ejeren Brian Lassen er oprørt. Få dage inden han modtag den sure kategori 4 smiley, havde han netop haft besøg af fødevarestyrelsen. Her fik han en glad smiley og et klap på skulderen. Det skulle dog ændre sig markant. Han blev, få dage efter besøget, ringet op af fødevarestyrelsen, som havde ændret deres bedømmelse. Fødevarestyrelsen havde fundet en informationsside på World Of Nuts hjemmeside, som heri beskrev, at nødder kan have en helbredende effekt for de, der spiser dem. Fødevarestyrelsen mente, at denne informationsside var vildledende, og at Brian Lassen fristede forbrugerne til at tro, at nødder kan helbrede dem for en lang række sygdomme. Men teksten var ikke noget, som World Of Nuts ejeren havde fundet på. ”Da jeg i sin tid oprettede informationssiden, havde jeg undersøgt markedet. Jeg havde tjekket en rapport skrevet af DTU på vegne af Fødevarestyrelsen, og fandt her den information, som jeg brugte på informationssiden. ” Men det argument var ikke nok. Brian Lassens virksomhed World Of Nuts blev stemplet med en kategori 4 smiley, og med en bøde på 7.000 kr.
En uretfærdig behandling Brian Lassen føler sig uretfærdigt behandlet. World Of Nuts er en lille virksomhed, og her betyder en sur smiley og en bøde på 5.000 kr. rigtig meget. Samtidig er der lagt et gebyr på, på 2.000 kr. som betaling for, at fødevarestyrelsen skal gennemgå World Of Nuts hjemmeside efter informationssidens sletning. Deraf de 7.000 kr. Med en udgift på 7.000 kr. er Brian Lassen godt ærgerlig. ”Min virksomhed overholder alle regler med sporbarhed, deklaration og min emballage er godkendt til fødevarer, ligesom at alle mine produkter mindst har 6 måneders holdbarhed, når de sendes ud. Jeg sælger ikke sundhedsfarlige produkter eller har sendt noget ud, som kan skade nogen. Men med en sur smiley holder folk sig væk, uden at vide grunden til den”. Brian Lassen har igennem korrespondance med fødevarestyrelsen ikke fået mulighed for, at få nedsat bøde eller mildere smiley, trods hans produkter følger alle regler.
Ingen advarsel Dog er Brian Lassen allermest oprørt over, at han ikke fik en advarsel først. ”Jeg vidste ikke, at jeg havde lavet en fejl. Jeg fik ingen mulighed for, at rette op på fejlen, men blev straffet uden at kunne forsvare mig. Jeg slettede teksten med det samme, men der er ikke noget at gøre. ” I en mailkorrespondance med fødevarestyrelsen, skriver fødevarestyrelsen dette: ” Det er "desværre" sådan, at forskellige overtrædelser bliver vurderet efter forskellige regelsæt, hvorfor det kan virke som om, at vi forskelsbehandler. Der er et princip om såkaldt eskalerende myndighedsudøvelse, hvorefter nogle overtrædelser i første omgang får en vejledning, dernæst en indskærpelse og endelig en bøde. Dette princip anvendes ikke ved sundheds- og sygdomsanprisninger, der sanktioneres med bøde også i førstegangstilfælde. ” Brian føler sig uretfærdigt behandlet, og stiller sig nu op. Han mener ikke, at denne fremgangsmåde hjælper danske virksomheder, men nærmere sætter en dæmper på dem. ”Min virksomhed er nystartet, og jeg har taget alle forholdsregler op. Jeg føler mig som den misforstået dreng i klassen, som bliver behandlet anderledes end de andre. Og der er ikke noget at stille op. ” Brian har betalt bøden, men vil tage sagen videre, så andre ikke kommer ud for det samme. Hvad syntes i om Fødevarestyrelsens bedømmelse? |
Jeg er enig i, at en advarsel havde været naturlig, så jeg er enig med dig, men jeg tror ikke du får det store ud af kampen
Reglen er jo klar nok, at man ikke må reklamere med helbredende effekter af ting der ikke medicinsk er klasificeret som sådan - nok for at undgå for meget selv-prisning af natur medicin
Dit tilfælde er fjumset, for ja - nødder har jo gode effekter - som mælk og grøntsager har det - men i hvilken grad du har fokuseret på helbredende effekt eller ikke, kan jeg ikke bedømme
Ja - de burde have advaret ganske klart - med mindre du næsten beskrev det som medicin mod alt dårligt- men jeg tror du har en lang kamp for at få fjernet den sure smiley
vh John H