Hej Hvis man har en butik og ikke kan opnå den samme rabat som en stor kæde, er der så noget galt i at købe varen gennem konkurrenten og få den leveret til kunden gennem konkurrenten og sælge den til samme pris som konkurenten på egen Webshop og egen butik? Varen tjener man intet på men mersalg samt fastholdelse af kunde har stor værdi. Er det overhovedet lovligt og kan kæden nægte at handle med en? Håber der kan hjælpe, og takker aller ydmygt for dem der tager sig tiden til det, da det er ret frustrerende at miste kunder. Venlig hilsen Miver
|
Jeg solgte engang IT hard- og software ifm. en IT support virksomhed jeg drev med et par partnere.
Selvom vi lagde for flere hundrede tusinde ved en leverandør om året, kunne jeg stadig se, at jeg indimellem kunne købe computere, tilbehør etc. billigere i butikker/webshops end vores indkøbspris.
Når jeg så alligevel valgte leverandøren, var det pga. et par forskellige årsager. Den vigtigste var nok RMA (garanti). Lad os sige at jeg havde solgt en PC til en kunde, og den så går i stykker indenfor garantiperioden. Når den er købt ved leverandøren, er der ingen problemer. De håndterer garantireparationer nemt og hurtigt, de har en hel afdeling til at tage sig af det, så ingen problemer der.
Havde jeg nu købt PC'en i et supermarked, varehus eller i en webshop, skulle jeg så først igennem deres support, og enhver der har prøvet det ved at det ikke altid er nemt og smertefrit. Dernæst skal de behandle sagen, og evt. kontakte producenten for videre behandling. Og så 4 uger senere får man PC'en tilbage med besked om at den intet fejler, men det gør den.
Så ved at handle gennem billigere kanaler risikerede jeg at spilde min egen tid, og min kunde ville også blive utilfreds over det lange forløb.
Der er visse fordele ved at handle ved leverandører, også selvom man ikke altid får markedets laveste pris. Vi fik eks. også tilskud til markedsføring, produkttræning og meget andet.