Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattereform anno 2016 - hvad skal den indeholde for at skabe vækst?

Side 7 ud af 7 (64 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Gør jer selv en tjeneste og se dokumentaren "Inequality for all" som er at finde på bl.a. Netflix.

Meget tankevækkende.

http://www.imdb.com/title/tt2215151/

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Gulf:

Gør jer selv en tjeneste og se dokumentaren "Inequality for all" som er at finde på bl.a. Netflix.

Meget tankevækkende.

http://www.imdb.com/title/tt2215151/

Hvad er det du synes der er så tankevækkende?

At meget lave skatter fører til noget der minder om feudalistiske tilstande og det at man glemmer den modsatte ende af skalaen. Prøv at se historien om Nadia Comaneci som DR har lige nu, og så se på hvad "ekstrem lighed" fører til af forfølgelse, kontrol og sult.

Er det tankevækkende for dig at når man snakker om successen af de meget lige samfund i Norden som Thomas Pikkerty gør at så glemmer man den vækst som disse samfund fik af ikke at være ødelagt af 2. verdenskrig?

Er det tankevækkende at en periode hvor indtjeningen fra penge outperformer indtjeningen fra arbejde fører til crash?

SOM er spørgsmål - Mener du virkelig at USA skatte og samfundsmæssigt er en direkte sammenligninge med Danmark? Tror du at virkelig at du kan sammenligne et land hvor man betaler 25% marginalskat på det tidspunkt hvor vi rammer 56% og tror du effekten af skattestigninger/reduktioner er de samme uanset om du beholder 44% af din indtægt eller 75%?

Det er en interessant udsendelse men den har ikke megen relavans i Danmark.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Sænk skatten, sænk den proportionalt for selvstændige (så de ikke trækker udbytte i stedet for løn). Jeg TROR det faktisk giver mest at tage det i bunden næste gang, men har været stor fortaler for bortfald af formueskat og for den ganske store sænkning af topskatten (fra ca 68-69 til 56% som jo så skulle betyde at de selvstændige nu arbejde utroligt meget mere end ve 68% - men det er der intet der tyder på) - og man kan for min skyld godt vælge at sænke topskat og dermed samtidigt den høje udbytteskat 42% da de hænger helt sammen.

Det kan der sagtens argumenteres for, frem for i bunden. Omvendt er det bundskatten der er med til at skabe det generelt høje udgiftsniveau - da lønnen jo så skal være tilsvarende høj, for at give købsmuligheder. Det høje udgiftsniveau og dermed vanskeligere konkurrence evne for alt med manuelt arbejde, er et problem - så der er vi jo helt enige. Det er skabt af høje lønninger som hænger sammen med - høj bundskat. Det er absolut ikke skabt af høj topskat.

Skat er jo sådan at den skal indkræves for at betale de udgifter samfundet har, og det er uholdbart at vi så den tidligere regering fremrykker pensionsbeskatning eller som nu hvor vi kører med underskud. Vi gør ikke vore børn mange tjenester!

Principielt er jeg meget enige i det synspunkt"DRENGEPARTIET" - som du ynder at kalde det - har at man ikke bør betale skat før man kan forsørge sig selv, men da Finansministeriet regnede deres forslag igennem viste det at det ville skabe godt 13 gange så stor effekt at sænke topskatten. Grunden til vores høje omkostningeniveau er i vid udstrækning den offentlige sektor og overførselsindkomster som er inflationsskabende. 

Når du kan købe et hus med månedlige omkostninger på under 1000kr på Lolland eks, er der ganske godt grundlag for at man egentlig kunne leve glimrende der for to indtægter på 10000kr/md.

Når vi snakker piveri, så vil jeg da også lige påpege at det er relevant at lige tænke på hvad der ville ske hvis Novo eller Maersk forsvandt. Ud af de 1000 største virksomheder i Danmark sidder 5 på 59% af overskuddet - det er ret ekstremt og fortæller ingen super historie om iværksætteri. Tager du de 100 rigeste i Danmark er mere end 90% fra nedarvede virksomheder.

Jeg tror faktisk en ret suveren løsning ville være at man arbejdede med at skatteprocenter blev sat som gennemsnit over en 5 års periode så fire år med 0 indtægt og et år med 2½mio ville blive beskattet som fem år med 500000kr/år. Det ville hjælpe kollosalt meget på de strukturelle problemer, men selvfølgelig ikke gøre fagforeningerne (akasserne) glade da det reelt ville betyde at de ikke rigtig havde en gelevans for folk med indtægter over ca 30000kr/md.

Det er fint med Gazelle virksomheder men en Revisor med gazellevækst er ikke noget der gør landet rigere hvis det er indenlandsk, hvorimod eksport og produktion går direkte på bundlinien.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Skat er jo sådan at den skal indkræves for at betale de udgifter samfundet har, og det er uholdbart at vi så den tidligere regering fremrykker pensionsbeskatning eller som nu hvor vi kører med underskud. Vi gør ikke vore børn mange tjenester!
helt enig - klare fejl - 

resten er stadigt meget befængt med regnemodeller - dynamiske effekter - og alt jeg stille siger er, at hvis man vil sætte skatten ned, så skal man vise hvor pengene skal komme fra helt konkret. 
Bliver effekten så større end den direkte konkrete gevinst (via dynamiske effekter) så tag den derfra - Tag det i små nyk. Du skriver som alt er blevet værre - men topskat er sænket fra 68 til 56 (det er altså 12% ned) - det burde så have givet disse meget større effekter - men det er så ikke så vældig tydeligt, for så var der jo væltet ekstra penge, fra de dynamiske effekter, lige ned i statskassen.

Det er derfor korrekt, at jeg overordnet er rimeligt tilfreds med DK - men gerne ser ændringer - i små ryk - netop også for IKKE at køre med underskud

Dertil er, at vi så ikke er enige om skat på passiv indkomst og aktiv - hvor jeg fastholder, at man skal holde systemet så der er paritet og ikke åbne for, at alle selvstændige kan bytte løn ud med udbytte til langt lavere skat end arbejdsindkomst. Høj skat på arbejdsindkomst er med til at hæve løn og skade konkurrenceevne.

Så længe man bevarer den paritet, kan der argumenteres for at forsætte i toppen med mindre skat (og så kan man sænke 42% udbytte med samme %), eller for at tage lidt i bunden (og så kan man sænke 22% udbytte lidt - eller selskabsskatten tilsvarende til sænkningen i bunden)  - eller begge dele - eller pille i alt muligt andet.

Jeg tror bare man skal gøre det i små nyk - og med omkostningsdækning konkret hver gang - og så tage de ekstra dynamiske effekter man kan påvise - og som automatisk jo skal betyde flere penge ind i statskassen - til at kunne lave yderligere sænkning.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 7 ud af 7 (64 indlæg)