Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattereform anno 2016 - hvad skal den indeholde for at skabe vækst?

Side 1 ud af 7 (64 indlæg)
Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Amino'er, 

Jeg skrev et blog indlæg igår, vedr. de røde partier stadig ikke forstår basal forretningssans mht AirBNB... Firmaet der gør det nemmere at øge turisme...! De vil restriktere det kort sagt, hvor jeg syntes vi skal se at få sat gang i AirBNB2, 3, 4 osv. 

Mit blog indlæg kan du læse her, men det drejer sig faktisk ikke om det; 

Da jeg begyndte at skrive det, begyndte mine frustrationer i at ende ud i en 5-punkts list over ting der kunne gøre en stor forskel for Danmark - og så tænkte jeg nu når de skal have skatteforhandlinger i efteråret, så er det vel meget passende at vi iværksættere på Amino, kommer med vores bud?

Skyd løs!

Højt og lavt, hvad tror du kan gøre Danmark til "The new Silicon Valley"?

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jannik

Statslån virker som en absurd idé. Altså først så napper staten 65% af din indtægt, for derefter at låne dem til dig. Det er langt bedre at fjerne topskatten og lempe skatten generelt. Skal du bruge et halvt arbejdsliv på at skrabe en million sammen er det ikke særligt sandsynligt at du vil investere dem i et risikabelt startup. Skal du kun bruge 5 år er risikovilligheden større.

Angående selskabsskatterne udgør de 5% af statens samlede indtægter, så de er ikke særlig interessante som indtægt. Det er langt mere interessant med de afledte indtægter som f.eks. de ansattes personskatter. For min skyld kunne selskabsskatten være 0, pengene vil alligevel blive beskattet når de bliver taget ud af selskabet.

Jeg mener ikke at sproget er nogen hindring for at tiltrække arbejdskraft. De fleste af de virksomheder som gør brug af udenlandske højtuddannede foregår alt alligevel på engelsk. Og det er vi gode til i Danmark.

/Nicolai

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

moms ned på alt man køber ydelser i samfundet , mad , tøj med mere 

alt der forurenere og usund mad rygning holde moms oppe så man nemmere overholder vores klima aftale og der kommer penge ind og vi alle er sunde.

lav et højere arbejdsmarked så flere kan arbejde i samfundet meget svært ufaglært i danmark at få fast arbejde de fleste på langtidskontanthjælpen eller førtidspension er folk uden en uddannelsen nemmere dem tjene penge vil de jo ikke ende på offentlige ydelser  

der er mange deltidsjob og korte jobs til de ufaglært de kunne bedre få økonomien hænge samme hvis der var et større arbejdesmakredfradrag og derved få en større selvtillid de er selv forsørgelsen og klare sig selv .

 skatten ned bliver svær især når der er så mange på offentlige ydelser i danmark  og de penge skal jo ind med skatten  men kunne klare sig med færre timers arbejde i danmark hvis fradrag der er jo ikke Silicon Valley samme krav mindste løn som danmark i  USA er det  nemmere få arbejde eller man ligger på gaden men det er andre forhold og regler på arbejdsmarked 

Der er jo I USA ikke den sammen sikring når man ikke har arbejde til folk ,det hænger jo også meget samme med mindste løn derfor er jobs som ikke kræver meget uddannelsen de jobs er jo mange flyttet til udlandet ,

lige nu satser regering meget på at dem uden uddannelsen få det op med flere krav i folkeskolen hf , erhverv skoler med mere , men jeg har min tvivl om de får det ønsket tal op klare 02-04 så vi kan bibeholde den danske model for det er sikkert skatten ryger op hvis der ikke flere af dem uden en uddannelsen enten får et job eller får en uddannelsen og meget nemmere kan få et job 

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg må være enig og sige, at staten skal ikke betale for lån til startups. Det er ikke en bank. :-)

Jeg ville også gå ind for at sænke virksomhedsskatten. Hvor meget er noget jeg hellere vil regne på (eller måske folk med kompetencer) der skal det. Er der noget belæg på at virksomhederne skulle vælge Danmark med 15% virksomhedsskat? Mange lande har lavere end det.

For at virksomhederne skal tjene penge må forbruget også sættes op! :-) 10.000 kroner synes jeg, at man skal have lov til at tjene inden det bliver beskattet med personlig skat.

Jeg ville gerne komme med flere, men har desværre ikke tid. Håber det kan bidrage. :-)



www.dinformue.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Også enig i at staten ikke skal financiere privat drift

Sænket selskabsskat er mere komplekst end spørgsmålet om at udregne provenutab op mod måske flere virksomheder. Vores 22% er i øvrigt ganske på snit med langt de fleste sammenlignelige lande faktisk

Man skal huske sammenhnnget mellem selskabsakt og udbytteskat. De er koblet, så hvis du betaler 22% selskabsskat og dernæst tager udbytte (op til 100.000 for ægtepar) med 27% udbytteskat af resten - så rammer du de samme 42% som alle andre betaler i bundskat - og for store udbytter, rammer man samme som topskat

Skal vi sænke selskabsskat, vil der givet følge en ny udbytteskat, da selvstændige ellers kan få pengene ud til forbrug til lavere skat end alm arbejde - selskaber vil for ejere stoppe med løn, og tage udbytte - så den vil givet blive sat op, så den udligner. Det vil skære en stor del af fordelen væk for selskabsejere + ramme alle med alm aktier - hvor de så også skal op med mere i udbytteskat

Det hee bygger på, at aktieejere ikke skal have pengene i lommen samlet billigere end de som arbejder for pengene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det ville være godt med skattelettelser, men hvad med finansiereringen?

At der vil være nogle effekter af skattelettelser, men det er meget usikkert hvor store disse vil være.

Vismændene er pt. ikke positive stem overfor skattelettelser i større stil. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jannik Hansen:
Højt og lavt, hvad tror du kan gøre Danmark til "The new Silicon Valley"?

Det er et godt spørgsmål, det har man selv i USA's andre metropoler svært ved at finde svaret på Smile

En afgørende faktor er, ihvertfald som jeg ser det, at det er attraktivt for velhavende folk at investere deres penge i startups. Her tænker jeg primært på attraktivt ift. skat. Hvis det er mere attraktivt at investere i startups fremfor eks. aktier eller fast ejendom, vil flere sikkert gøre det.

Kapital til startups skal ikke komme fra banker eller offentligt administrerede puljer. Det skal komme fra andre iværksættere som har penge i banken, og lyst til at hjælpe nye iværksættere igang. Altså hvis det er virksomhedstyper der normalt kan investeres i, eks. en lille specialforretning der sælger antik er nok ikke noget mange har lyst til at investere i.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi mangler nogle reformer der giver bedre sammenhæng i vores samfund uden at ødelægge alle goderne. Skiftende regeringer har de sidste 50-60 år levet efter samme opbygning af samfundet uden at tage hensyn til hvad der er bedst for ALLE. Vi bliver nødt til at se på hvordan man skaber et rigt samfund.

Vi kan uden problemer starte med små reformer der gør livet bedre for folk der er på langvarigt forsørgelse af det offentlige - fordi det er billigere for samfundet!! Hvis alle i gruppen får udbetalt det samme som i dag, men slipper for alle skatter og afgifter på bolig, vand, strøm. Det lyder dumt men det er faktisk en god forretning.

Der er ca. 1,1mio mennesker udenfor arbejdsmarkedet, hvis de i snit får 120000 kr. per år så vil man få udgifter på ca. 160mia kr. - i runde tal antager jeg at de har betalt 80mia. i skat og de har betalt afgifter for 30mia.

Staten har i dag indtægter på 1100mia og "løn"udgifter inkl. skat på 240mia til denne gruppe dvs. gruppen på overførsel koster knap 22% af stats budgettet.

Fremover ville man miste ca. 110 mia hvorefter de 1100 bliver til 990 mia i indtægt men kun 160 mia i udgift, dvs. gruppen på overførsel vil kun koste ca. 16% af statsbudgettet.

Lagde i mærke til at jeg med et pennestrøg giver staten en forbedret økonomi med 6% frirum af et budget på 1000 mia kr. - dvs. jeg giver staten 60 mia kr. per år.? Samtidig med at jeg giver lavindkomster en væsentlig forbedret økonomi?

Når jeg fjerner de 30 mia i afgifter, betyder det at folk på overførsel får en nedsættelse af udgifterne på 20% og dermed reelt en forbedring på 25%, men det beløb de har tilbage til "luksusforbrug" som tøj ect. vil for mange stige fra intet til et par tusind. De 30 mia kommer ud i forbrug fordi fattige ikke sparer op og derved tjener butikker flere penge, ikke meget men 30 mia svarer til knap 1,5% øget stigning i BNP ud over det vi laver i dag...

Tallene er ikke nødvendigvis 100% præcise, men at ændre i tallene ændrer ikke ved at konceptet virker!

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udgangspunktet må være, at man fra politisk side accepterer, at ulighed ikke er en dårlig ting. Skidt med de velhavende. De skal nok klare sig selv. Det interessante er, at de i bunden også bliver løftet. Den nuværende jante-politik, som med næb og klør gør alt, for at plukke de velhavende, lægger også låg på væksten i bunden. 

En skattereform bør, i overskrifter, have fokus på at skabe vækst i Danmark og indeholde:

- Højt beskæftigelsesbidrag. Det giver incitement for lavtlønnede til at tage et job fremfor at modtage offentlig ydelse. 
- Ingen topskat. Den giver minimal indtægt, men bremser de højtlønnedes incitament til at gøre endnu mere.
- Lavere selskabsskat. Gør Danmark mere konkurrencedygtigt, få internationale selskaber til at vælge Danmark som Skandinavisk hovedkontor, og få i stedet penge i kassen gennem indkomstskat fra de medarbejdere, der ansættes i Danmark. 
- Lavere moms på udvalgte områder, såsom sund/økologiske fødevarer, turisme, grøn energi, vækst/udvikling. 
- Skænk afgiften på vand/el/forsyning, fjern registreringsafgiften og lignende ligegyldige janteinspirerede skatter og afgifter (fik jeg nævnt skatten på den luft, man tilfører fløde, for at lave soft-ice?). 

Pengene skal naturligvis komme fra en kombination af højere indtægt som følge af vækst og effektivisering i den enormt store offentlige sektor, som vi har i Danmark.

Det offentlige skal på ingen måde blande sig i finansiering, statslån eller lignende, men udelukkende fokusere på at skabe rammerne for vækst. Så skal vi andre nok klare resten.

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Tilmeldt 20. Jan 15
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så får Claus Hjort travlt med at finde finansiering :-)

Mht. ulighed syntes jeg der er sket meget i særdeleshed de sidste 8 år med et væld af reformer som først og fremmest gik ude over dem som i forvejen ikke har så meget.

Fx har vi set at triggle down effekten i det store hele er udeblevet. Og det er et problem i en stor del af Vesten.

Side 1 ud af 7 (64 indlæg)